  • 11. Data: 2003-10-22 07:05:00
    Temat: Re: Renta socjalna - ZUS - opiekun prawny
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "kinka" <k...@t...pl> napisał w
    wiadomości news:bn3o0i$26g5$1@foka1.acn.pl

    > Nie wiem, mam inne zdanie w tej kwestii - opiekun prawny całkowicie
    > ubezwłasnowolnionego może pobierać świadczenia, ale czy kurator
    > częściowo ubezwłasnowolnionego bez takiego upoważnienia (jasno
    > sprecyzowany punkt w postanowieniu o kurateli lub upoważniającym do
    > zarządu majątkiem) - chyba nie...
    > Może ktoś w tej kwestii jeszcze się wypowie, ale uważam, iż złożenie
    > wniosku do sądu załatwi sprawę raz na zawsze, koszt wniosku 30 zł,
    > postanowienia 12 zł (o ile na 1 stronie) - z reguły jedno posiedzenie
    > sądu wystarcza na rozpatrzenie wniosku.
    > [...............]

    Zrobię to, jeśli nie przyda się teraz to może w przyszłości?. Teraz
    raczej nie będzie potrzebne gdyż ZUS nie neguje moich uprawnień jak
    kuratora osoby... i wypłaca poprzez pocztę *do moich rąk* tę rentę, ale
    z uporem maniaka nie chce tego robić na mój rachunek bankowy.
    W tym wszystkim intryguje mnie jedno:
    Przy wypłatach świadczeń z FUS'u ZUS robi to opierając się na Dz. U.
    Nr 162, poz. 1118, Art. 130. ust. 2. z dnia 17 grudnia 1998 r.który mówi:

    "2. Świadczenia wypłaca się _osobom uprawnionym_ , za pośrednictwem
    _osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania świadczeń_
    , albo _na wniosek tej osoby na jej rachunek w banku_ lub w
    spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z uwzględnieniem
    ust. 3." (ust. 3 nie istotny w mojej sprawie)

    W tym, że " _osoba uprawniona_ " rozumiana jest jako osoba której
    przyznano to świadczenie,
    a " _za pośrednictwem osób prawnych prowadzących..._ " czyli Poczty
    Polskiej lub Banku.
    I na podstawie tego przepisu odmawiają mi wpłacania tejże rentki na mój
    rachunek bankowy gdyż jak słusznie uważają _nie jestem osobą uprawnioną_
    i nie mogę składać takiego wniosku lub jeśli go złożę to nie mają
    podstaw prawnych aby go uwzględnić. Chwała im za to, że przestrzegają
    obowiązujących przepisów!.
    Drażni_irytuje mnie to, że w tej ustawie nie ma słowa o osobach
    częściowo ubezwłasnowonlnionych i ich kuratorach więc na jakiej
    podstwie prawnej wypłacają tę rentę "do rąk Andrzeja K"?. To mnie tak
    bardzo drażni. W myśl tej w/w ustawy robią to bezprawnie gdyż nie
    ma tam nawet wzmianki o takiej ewentualności, a pomimo to
    wypłacają rentkę do moich rąk.

    > Swoją drogą uważam, że ZUS słusznie "czepia się", gdyż wiele osób
    > częściowo ubezwłasnowolnionych może egzystować samodzielnie - mieszkać
    > samemu, załatwiać niektóre formalności i w związku z tym samodzielnie
    > rozporządzać swoim dochodem: opłacać opłaty mieszkaniowe, kupować
    > produkty spożywcze, ubranie itp. - osobiście znam wiele takich
    > przypadków.

    Tu to oni się mnie (córki?) nie czepiają. Nie mają zastrzeżeń co do
    wypłacania świadczenia *kuratorowi osoby częściowo ubezwł* ,
    ale nie chcą tego robić bezpośrednio na rachunek bankowy, a tylko
    i wyłącznie "do rąk" poprzez pocztę. :)

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Jeżeliby nie było kobiet, to człowiek udomowiłby sobie jakieś inne zwierzątko."