    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Re: POLICJA JEST GŁUPIA
    Date: Tue, 27 Jan 2009 23:48:34 +0100

    On Tue, 27 Jan 2009, de Fresz wrote:

    > No i wtedy policja stwierdza współwinę, daje po mandacie obu stronom (albo i
    > nie) i po sprawie.

    IMVHO może nie być współwiny, a dwie oddzielne winy, w tym jedna która
    "generuje" winę spowodowania wypadku.
    Żeby odejść od tematu "drogi" o którym wiem że jest traktowany
    dyskusyjnie (mimo że w PoRD wyraźnie zapisano że chodnik JEST
    częścią drogi, tak samo jak jezdnia), weźmy choćby akcję: autobus
    ruszający z przystanku, kierowca jadący obok mu "nie umożliwia
    włączenia" i mamy bum.
    Przepis wyżej (nakaz "umożliwienia") NIE odbiera pierwszeństwa
    (podobnie jak zakaz wjeżdżania przed maskę i zakaz jazdy
    po pasach).
    Kierowca samochodu jest winien "nieumożliwienia", kierowca
    autobusu jest winien nieustąpienia pierwszeństwa *i* spowodowania
    wypadku.

    Nic dziwnego, że oceniając prawidłowo sytuację policmajster postanowi
    *odrębnie*:
    - ukarać kierowcę samochodu "na wprost", który jeśli przyjmie mandat jest "wolny"
    - rozpatrzenie sprawy kierowcy autobusu skierować do sądu.

    Jak ktoś napisał - nie ma obowiązku dawania mandatów.

    A, na co zwracam uwagę, wina może być *odrębna* - kierowca samochodu
    "na wprost" odpowiada za co innego (i NIE odpowiada za spowodowanie
    wypadku), kierowca autobusu za co innego (i w CAŁOŚCI ma na głowie
    odpowiedzialnosć za wypadek).

    Pasuje?

    > Dziwne jest to, że nie zrobili tego odrazu, tylko (wedle
    > opisu) najpierw na miejscu zdażenia uznali winę rowerzysty

    Bo złamał dwa konkretne przepisy i za to mu się "należy".
    Nie oznacza to, że nie jechał *po drodze z pierwszeństwem*, bo jechał.

    > a później zmienili zdanie

    IMO nie zmienili, nijak :)
    Niepotrzebnie IMO wiążesz obie sprawy ze sobą :)

    A kierowca samochodu być może i zostanie uwolniony od winy za
    nieustąpienie pierwszeństwa - "bo nie mógł". Ale to nie jest
    oczywiste, bo IMO zdecydowanie MIAŁ ustąpić.

    pzdr, Gotfryd