    Subject: Re: RP3 100 lat za Nigerią ;-)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f774d3a$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f779028$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f790314$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f79e27c$0$19680$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f79f583$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7a3580$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7b5f5a$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <W1OeH.14454$y%5.4028@fx29.ams1>
    <5f7c89bd$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7ca986$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7cb507$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Tue, 6 Oct 2020 21:56:13 +0200

    W dniu 06.10.2020 o 20:18, J.F. pisze:

    Przemyślałem i jeszcze się do tego odniosę.

    > Ale to jakis zarzut z ateistycznego punktu widzenia ?

    Trzeba również zwrócić uwagę na rozbieżność pomiędzy prawem kanonicznym,
    a karnym. Prawo kanoniczne generalnie ściga wszelkie przejawy kontaktów
    seksualnych duchownych. Duchowni są zobowiązani do celibatu. I tu już
    nie ma większego znaczenia, na ile te kontakty mają miejsce za obopólną
    zgodą.

    Prawo karne przeważnie chroni przed aktywnością seksualną osoby uznane
    za niewystarczająco dorosłe, by mogły podjąć taką decyzje samodzielnie.
    W Polsce przyjęto 15 lat, ale tu różnie bywa. W takiej Rumunii ze
    względu na kulturę Romów mieszkających w północnej części kraju nie ma
    sztywnej granicy. W Szwecji - z tego co słyszałem - to granicą jest 18
    lat. Ale w Afryce często nie chroni się tylko i wyłącznie na podstawie
    wieku. Teraz pytanie, jak do tego podejść. Owo 15 lat jest taką granicą
    administracyjną.

    Zwłaszcza w wypadku kobiet, to w okolicach tego wieku różnie bywa. Jedne
    są już na tyle rozwinięte, że mogą rozsądnie podjąć decyzję, inne nie.
    Jakąś datę trzeba było przyjąć. Jeśli chodzi o pederastię, to osobiście
    uważam to za mniejszy problem, o ile tylko odbywa się to za zgodą obydwu
    stron.

    Jeśli prawo cywilne nie ogranicza wieku osoby do czynności seksualnych,
    a osoby te dobrowolnie się nim poddają, to problem mamy poważniejszy. Bo
    tylko prawo kanoniczne tego zabrania, a z jednej strony trudno, by
    urzędy państwowe się zajmowały przekraczaniem tych zakazów, a z drugiej
    strony Kościół w tym wypadku bardziej ściga samo naruszenie celibatu,
    niż dobra dziecka.

    --
    Robert Tomasik