  • 1. Data: 2002-11-21 11:54:00
    Temat: Pytanie o licencje na "format danych pliku"
    Od: "MimoX" <a...@p...onet.pl>

    Jest program, dla przykladu MS-Word
    - ten program zapisuje dane do pliku np. 'Test.Doc'

    Potem mozna ten plik odczytac MS-Word'em.

    Tu pytanie: czy moge robic wlasne pliki typu Doc,
    tworzyc je wlasnym programem (a nie przy pomocy MS-Word'a).

    Czy to jest dozwolone?
    Bo moze istniejc cos takiego jak "patent na format danych".
    Microsft moze "zakazac" tworzenia takich plikow?

    Inaczej:
    Czy jakas firma moze zakazac tworzenia plikow w *ich* formacie?

    Chcialem zrobic konkurencyjny program dla innego programu X,
    chce tworzyc swoje pliki, ktore byly by potem czytane przez ten
    program X jak oryginalne, nie wiem czy to jest dozwolone.

    Gdzie szukac informacji na ten temat? Czy ktos ma doswiadczenie?
    Krzysiek

  • 2. Data: 2002-11-21 21:14:00
    Temat: Re: Pytanie o licencje na "format danych pliku"
    Od: "Daniel/Dan/Sniegon" <d...@p...pl>

> [...]
    > program X jak oryginalne, nie wiem czy to jest dozwolone.
    >
    > Gdzie szukac informacji na ten temat? Czy ktos ma doswiadczenie?

    Witaj.

    Byla kiedys glosna sprawa z formatem GIFa. Ktos sobie po ilus tam
    latach jak format przyjol sie na rynku - przypomnial nagle, ze ma
    prawa do niego. Efekt byl taki, ze mozna bylo odczytywac GIFa w swoim
    programie ale nie mozna bylo juz w nim pozwolic na zapisanie w GIFie.

    Niestety nie wiem, gdzie to mozna sprawdzic - proponuje
    skontaktowac sie z firma, ktora wydaj program i z nimi to przedyskutowac,
    czy mozna wykorzystac ich format. Byc moze to wcale nie jest ich format
    a tylko jakis projekt OpenSource z ktorego maja prawo korzystac wszyscy.

    Pozdrawim
    Dan

  • 3. Data: 2002-11-21 23:37:30
    Od: KLoSS <N...@a...com.pl>

    czw, 21 lis 2002 o 22:14 GMT Daniel/Dan/Sniegon napisał(a):

> [...]
    > prawa do niego. Efekt byl taki, ze mozna bylo odczytywac GIFa w swoim
    > programie ale nie mozna bylo juz w nim pozwolic na zapisanie w GIFie.

    Małe sprostowanie, nie chodziło o format GIF jako taki
    a o wykorzystanie patentu na kompresję - LZW jeśli dobrze pamiętam.
    A co do formatu to nawet sam M$ się nie czepia o export/import z
    innych programów (jeszcze ;-)).

    Pozdrawiam
    KLoSS
    --
    [ KLoSS - Andrzej Koszarek - Poznań - 30 ]
    Jak mądrze zadawać pytania: http://rtfm.bsdzine.org/rtfm/ ]

  • 4. Data: 2002-11-21 23:51:54
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Nov 2002, MimoX wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy to jest dozwolone?
    >+ Bo moze istniejc cos takiego jak "patent na format danych".

    AFAIK - w USA tak, w pl nie.
    *Zdaje się* że format zbioru z danymi podlega pod wspomniany
    w ustawie o prawach autorskich:
    Art. 74.2
    ++++
    Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego
    wyrażenia. Idee i zasady będšce podstawš jakiegokolwiek elementu programu
    komputerowego, w tym podstawš łšczy, nie podlegajš ochronie.
    ----

    AFAIK format danych to jest "łącze" ze środowiskiem...

    Oczywiście jeśli złamiesz czyjeś amerykańskie zastrzeżenie
    patentowe - to po wyjeździe do USA zostaniesz postawiony
    przed tamtejszym sądem :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-11-22 15:58:12
    Od: Marek Szapajko <m...@w...pl>

    > Czy jakas firma moze zakazac tworzenia plikow w *ich* formacie?

    Format gif jest objęty licencją (właściwie to algorytm kompresji).

    --
    Marek Szapajko http://www.msj.cad.pl
    Ta wiadomość zawiera wyłącznie moje prywatne opinie

  • 6. Data: 2002-11-22 18:12:19
    Od: "MimoX" <a...@p...com>

> [...]
    > a o wykorzystanie patentu na kompresję - LZW jeśli dobrze pamiętam.
    > A co do formatu to nawet sam M$ się nie czepia o export/import z

    To mnie troche pocieszylo, moze rzeczywiscie chodzilo o patent na kompresje?
    Z drugiej storny...

    Co do czepiania sie - akurat ta firma moze sie czepiac,
    bo bede dla niej konkurencyjny.

    Dzieki, Krzysiek

  • 7. Data: 2002-11-22 18:14:06
    Od: "MimoX" <a...@p...com>

    Dziekuje, bardzo mi to pomoglo, mam jakis "trop"
    Krzysiek

  • 8. Data: 2002-11-22 18:31:40
    Od: "MimoX" <a...@p...com>

    > Format gif jest objęty licencją (właściwie to algorytm kompresji).

    Dzieki za info, Krzysiek

  • 9. Data: 2002-11-22 18:42:41
    Od: "MimoX" <a...@p...com>

    > AFAIK - w USA tak, w pl nie.
    > *Zdaje się* że format zbioru z danymi podlega pod wspomniany
    > w ustawie o prawach autorskich:
    > Art. 74.2
    > ++++
    > Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego
    > wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu
    > komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.
    > ----

    Czyli w Polsce ok, ... w USA pewnie nie.
    Niestety ten program jest zrobiony wlasnie w USA.

    Bo chodzi o to, ze jest -powiedzmy- slownik jezyka angielskiego,
    ktory ma w jednym pliku zapisane dane o slowkach czyli np.

    @p...@w...pisac@sing.spiewac@ ....

    Ja chce stworzyc *wlasny* plik z danymi, ktory bedzie konkurencyjny dla tej
    firmy,
    wiec moga mnie zwalczac.... nie chce tej firmy pytac bo powiedza: nie wolno!

    Jeszcze ciekawostka - podobno w USA nie wolno "lamac szyfru",
    wiec dane sa zapisywane z najprostsza, banalna metoda szyfrowania.
    Wiec dostep do danych wymaga rozkodowania co jest zlamaniem prawa...
    podobno...

    Rozumiem :-)
    Dziekuje, Krzysiek

  • 10. Data: 2002-11-22 19:46:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Mnie się wydaje, że wystarczy sprawdzić w Biurze Patentowym, czy dany format
    zapisu danych nie jest chroniony. Można jeszcze zajrzeć do licencji
    oryginalnego programu, no ale to raczej ma niewiele do rzeczy. Tam z reguły
    znajdują się zastrzeżenia co do wykorzystania kodu programu albo jego
    części, a z tego co piszesz suponuję, iż nie masz zamiaru tego robić.
    Zresztą wydaje mi się, iż wprowadzenie ochrony formatu zapisu danych bardzo
    szybko doprowadziłoby do paranoi. Wyobraźmy sobie sytuację, w której każdy
    program zapisuje pliki w swoim własnym formacie i równocześnie żadem program
    nie zapisuje plików w formacie żadnego innego programu. A co z przenoszeniem
    przez "schowek"? Przecież w Windows'ach.
    Na moje wyczucie taki zakaz nie ma wiekszęgo sensu, o ile nie jest to jakiś
    specyficzny sposób kompresji danych, którego alborytm byłby chroniony.