  • 1. Data: 2003-08-03 17:45:53
    Temat: Pytanie do prawników
    Od: "" <s...@W...pl>

    Przepraszam za spam, ale jest to dla mnie bardzo ważne - interesuje mnie
    wysokość (a także jakie w praktyce wyznaczane są najczęściej) kary za
    następujący czyn:
    spowodowanie wypadku (kolizji?) drogowej w której sprawca najechał na 3 stojące
    na parkingu samochody, powdując jedynie straty materialne, jednak podczas
    zajścia znajdował się pod wpływem alkoholu (ponad 1 promil). Do tej pory,
    sprawca zdarzenia był nie karany, ani nie toczyło się przeciw niemu żadne
    postępowanie karne.

    Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

  • 2. Data: 2003-08-03 18:04:04
    Temat: Re: Pytanie do prawników
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Grzywna, obowiązek zadośćuczynienia jeśli nie pokryto czegoś z OC, zakaz
    jazdy pojazdami na jakiś rok (od pół roku do 2 lat) oraz ewentualnie
    pozbawienie wolności w zawieszeniu (pewnie 6 miesięcy).

  • 3. Data: 2003-08-03 20:44:29
    Od: "" <s...@W...pl>

    > Grzywna, obowiązek zadośćuczynienia jeśli nie pokryto czegoś z OC, zakaz
    > jazdy pojazdami na jakiś rok (od pół roku do 2 lat) oraz ewentualnie
    > pozbawienie wolności w zawieszeniu (pewnie 6 miesięcy).

    Przepraszam za natarczywość, ale jeśli mógł byś mi uściślić jeszcze dwie
    kwestie, mianowicie przeciętną wysokość grzywny oraz to jak często zdarza się,
    że wyrok nie jest zawieszany. Dziękuję za odpowiedź.

  • 4. Data: 2003-08-03 20:49:51
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    Myślę, że wchodzą w grę dwa poniższe artykuły (kodeks karny):

    Art. 178a. (15) § 1. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod
    wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym,
    wodnym lub powietrznym,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 2. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka
    odurzającego, prowadzi na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania inny
    pojazd niż określony w § 1,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec
    podanie wyroku do publicznej wiadomości.

    Art. 288. § 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do
    użytku,
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.
    § 3. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto przerywa lub uszkadza
    kabel podmorski albo narusza przepisy obowiązujące przy zakładaniu lub
    naprawie takiego kabla.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    Art. 295. § 1. Wobec sprawcy przestępstwa określonego w art. 278, 284-289,
    291, 292 lub 294, który dobrowolnie naprawił szkodę w całości albo zwrócił
    pojazd lub rzecz mającą szczególne znaczenie dla kultury w stanie
    nieuszkodzonym, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet
    odstąpić od jej wymierzenia.
    § 2. Wobec sprawcy przestępstwa wymienionego w § 1, który dobrowolnie
    naprawił szkodę w znacznej części, sąd może zastosować nadzwyczajne
    złagodzenie kary.

    burenezo

  • 5. Data: 2003-08-03 21:12:45
    Od: "" <s...@W...pl>

    > Myślę, że wchodzą w grę dwa poniższe artykuły (kodeks karny):

    ciach

    WIELKIE DZIĘKI za wysiłek i zainteresowanie sprawą, ale poza "suchymi" aktami
    prawnymi nurtują mnie pytania związane z rzeczywistością, czyli faktycznymi
    werdyktami organów wymiaru sprawiedliwości. Z jaką karą spotyka się
    najczęściej sprawca takiego czynu. Dziękuję i pozdrawiam.

  • 6. Data: 2003-08-03 21:20:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Art. 288. § 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do
    | użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    (...)

    Tu już trochę przegiąłeś. Uszkodzenie mienia musi być umyślne w tym wypadku,
    a zakąłdam, że raczej ciężko będzie udowodnić, że ten facet celowo walną
    swoim samochodem w tamte.

> [...]
    | § 2. Wobec sprawcy przestępstwa wymienionego w § 1, który dobrowolnie
    | naprawił szkodę w znacznej części, sąd może zastosować nadzwyczajne

    Pomijając, że artykuł 288 jest mocno nietrafiony, to 295 raczej też ma tutaj
    marne zastosowanie, bo w tym wypadku szkody naprawi ubezpieczenie OC.

  • 7. Data: 2003-08-03 22:28:15
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik <s...@W...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > z rzeczywistością, czyli faktycznymi werdyktami organów
    > wymiaru sprawiedliwości. Z jaką karą spotyka się najczęściej

    Od statystyk to jest GUS ;-P

    Trudno tu mówić o jakichś regułach, bo to zależy od np. powinowactwa z
    byłymi prezydentami ;-/

    Gdybym np. ja był sędzią i do mnie trafiałby taka sprawa, to sprawca mógłby
    liczyć na rok-dwa lata zakazu kierowania wszelkimi pojazdami (z rowerem
    włącznie) i solidny wyrok odsiadki w długim zawieszeniu (albo nieco krótszy
    bez zawieszenia, jeśli by pyskował albo kombinował). Czyli - jeśli trafi się
    na sędziego skrupulanta, który sam korzysta z dróg i czasami zdarzało mu
    się, że jakiś palant stworzył wobec niego zagrożenie, to dostaniesz coś w
    tym stylu. I szczerze powiedziawszy mam nadzieję, że taki ktoś będzie do
    takiej sprawy przydzielony, bo jeżdżących 'pod gazem' należy ostro tępić.

    PS: tak długi zakaz kierowania pojazdami powoduje automatycznie konieczność
    ponownego zdania egzaminu po zakończeniu okresu zakazu.

  • 8. Data: 2003-08-05 16:25:05
    Od: "Xena" <tatiana_przecz ze spamem@linkor.com.pl>

    Osobnik znany jako Robert Tomasik mieszkający pod adresem
    <r...@g...pl> w poście bgk2km$dqt$...@i...gazeta.pl
    napisał w ten deseń:
    > (...)
    >
    > Tu już trochę przegiąłeś. Uszkodzenie mienia musi być umyślne w tym
    > wypadku, a zakąłdam, że raczej ciężko będzie udowodnić, że ten facet
    > celowo walną swoim samochodem w tamte.

    Jadąc po pijoku? Oczywiście, że bardzo proste do udowodnienia.

    > Pomijając, że artykuł 288 jest mocno nietrafiony, to 295 raczej też
    > ma tutaj marne zastosowanie, bo w tym wypadku szkody naprawi
    > ubezpieczenie OC.

    OC działa jesli kierowca ma prawo jazdy, jest trzeźwy, nie jest pod
    wpływem narkotyków itp. Poczytaj ogólne warunki ubezpieczeń, proponuję.
    pozdr
    Xena

  • 9. Data: 2003-08-05 22:14:34
    Od: "Sebastian" <s...@p...onet.pl>

    OC działa zawsze w podanych przez Ciebie przypadkach.. To Ty poczytaj...
    ew. ubezpieczyciel ma prawo regresu.

    Sebastian

    Użytkownik "Xena" <tatiana_przecz ze spamem@linkor.com.pl> napisał w
    wiadomości news:bgom58$t8$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 10. Data: 2003-08-05 22:45:49
    Od: "Xena" <tatiana_przecz ze spamem@linkor.com.pl>

    Osobnik znany jako Sebastian mieszkający pod adresem
    <s...@p...onet.pl> w poście bgpabm$m2a$...@n...news.tpi.pl
    napisał w ten deseń:
    > OC działa zawsze w podanych przez Ciebie przypadkach.. To Ty
    > poczytaj... ew. ubezpieczyciel ma prawo regresu.

    po pierwsze primo odpowiadaj pod cytatem i wycinaj co niepotrzebne
    po drugie primo - jakaż różnica czy zapłacę sama po dobroci, czy
    chwilowo zapłaci ubezpieczyciel a ze mnie ściągnie?
    poza tym u mnie tak dobrze nie jest - ubezpieczyciel wyraźnie mówi, że
    nie odpowiada za takie przypadki i już
    xena