    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 21 Jan 2015 01:54:31 -0800 (PST)
    Subject: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa
    From: n...@t...net.pl

    W dniu wtorek, 20 stycznia 2015 17:41:41 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

    > Gdy zaczynałem pracę wiedziałem, że po 25 latach będę miał emeryturę.
    > Niestety to zmieniono i z dnia na dzień wyszło, że muszę pracować do 65
    > lat. Rzuciłem więc górnictwo w diabły i poszedłem na prywatne.
    > Wiem, że tego typu przywileje to garb PRL. Nauczyciele, mundurowi,
    > górnicy. Wtedy każdy miał zarabiać mniej więcej jednakowo, ale państwo
    > niektóre grupy dopieszczało dodatkowymi przywilejami, jak np. szybsza
    > emerytura.

    Wówczas takie przywileje były uzasadnione.
    Ówczesna technologia wydobywcza powodowała powszechną
    pylicę płuc. Za Gierka zaczęto wprowadzać kombajny itp. rzeczy
    co zaczęło zmieniać sytuację zdrowotną górników.
    Błędem było tylko to, że niektóre przepisy obejmowały również
    administrację, która na płuca nie chorowała.

    Również byłbym za wcześniejszymi emeryturami dla
    policjantów, którzy są bezpośrednio narażeni na utratę
    zdrowia lub życia. Ale i tu przy odpowiednim wyposażeniu
    a przede wszystkim organizacji tych grup można to znacząco
    poprawić. Co innego drogówka a co innego służby szybkiego
    (agresywnego) reagowania, których u nas nie ma. Policjant
    z ulicy naprawdę powinien być uśmiechniętym facetem, który
    służy pomocą a często jest lub kreuje się na typa spod ciemnej
    gwiazdy.

    Nauczyciele. Tu jednak byłbym za systemem rynkowym.
    Zyskałbym ścisłą współpracę nauczyciela z rodzicem
    co powodowałoby koncentrację obu stron na edukacji.
    Oczywiście główne cele i tak wyznaczałoby państwo.

    Już żeby nie mnożyć wątków od razu powiem, że największym
    gównem jakie stworzono w ZUS to totalna centralizacja systemu,
    w którym głównym celem było i jest zbieranie a potem dzielenie
    kasy. Czyli "Będziesz służył Panu naszemu".
    W końcówce lat '80 i przed przedstawieniem reformy trójfilarowej
    w TV cały czas mówiono o lokalnych kasach chorych i to było
    rozwiązanie oparte o powojenne kasy, które chyba za Gomółki,
    zlikwidowano. Na przykład w takiej łódzkiej elektrowni, która
    miała własną przychodnię państwo ukradło kupę kasy przy ich
    likwidacji. Czyli, że system kas lokalnych był bardzo dobry,
    bo były nawet wolne środki na nie przewidziane sytuacje.
    Ale tu niech się wypowiedzą ci co jeszcze te kasy pamiętają.

    Obecny system jest chory bo nie płaci się za leczenie ale za
    punkty. Czyli jeśli leczenie schorowanej nogi jest nieprzewidywalne,
    długotrwałe i mało z tego kasy, to lepiej jest ją obciąć bo
    to jest szybkie i ma duże przebicie w punktach.
    Jest więcej tego typu kwiatków chociażby L4,
    ale nie będę się rozpisywał.

    Andrzej.