eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzymusowe przestawienie plotu - podzial kosztow z sasiadem? › Re: Przymusowe przestawienie plotu - podzial kosztow z sasiadem?
    From: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przymusowe przestawienie plotu - podzial kosztow z sasiadem?
    Date: Mon, 21 Jan 2002 12:36:31 +0100

    KRZEM wrote:

    > Art. 152. Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do współdziałania
    > przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymywaniu stałych znaków
    > granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania
    > stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.

    Wg. mnie z tego art. wynika, że po połowie należy podzielić koszty ustalenia
    gdzie płot ma stać a nie koszty wybudowania samego płotu. Bardziej pasuje tu:

    Art. 154.
    § 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne urządzenia podobne,
    znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą do wspólnego użytku
    sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na granicy.
    § 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
    koszty ich utrzymania.

    Ale "wspólnie" to nie znaczy "po połowie". Jeżeli masz problemy z upchnięciem
    bramy to przestaw ogrodzenie na swój koszt, ale tylko na długości kilku metrów
    - tak, żebyś tylko mógł wjechać. Resztę zostaw sąsiadowi. W sumie to jego
    interes, żeby odzyskać swój kawałek gruntu.
    Slaw