    From: "pissmejker" <p...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przetargi
    Date: Fri, 25 Jun 2004 17:09:26 +0200

    Użytkownik "Mister Muscle" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cb514c$6ro$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam!
    >
    > W lutym brałem udział w przetargu na sprzedaż artykułu x, na który stawka
    > vat wynosiła 7%. Kryterium wyboru oferty była cena brutto (oferta:wartość
    > netto, wartość podatku vat, wartość brutto). Przetarg wygrałem, ale po 1
    > maja stawka vat na x zmieniła się na 22%. W umowie jest napisane:
    > "Odbiorca zobowiązuje się zapłacić Dostawcy za towar należność plus
    > podatek VAT". Jakich cen mam się trzymać:cen netto czy cen brutto z oferty
    > z lutego?
    > Z góry dzięki za pomoc i
    > PZDR

    Oczywiście możesz wystąpić o podwyższenie wynagrodzenia a jeżeli zamawiający
    będzie się wzbraniał to możesz powolać się na ustawę Kodeks Cywilny, a w
    szczególności art. 357(1) który brzmi
    Art. 3571.
    "Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia
    byłoby
    połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą
    stratą,
    czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu
    interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób
    wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu
    umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach
    stron, kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym."

    Podwyższenie stawki podatku VAT bez wątpienia jest nadzwyczajną zmianą ;-)

    Darek