  • 1. Data: 2004-06-20 17:56:26
    Temat: Przetargi
    Od: "Mister Muscle" <i...@o...pl>

    Witam!

    W lutym brałem udział w przetargu na sprzedaż artykułu x, na który stawka
    vat wynosiła 7%. Kryterium wyboru oferty była cena brutto (oferta:wartość
    netto, wartość podatku vat, wartość brutto). Przetarg wygrałem, ale po 1
    maja stawka vat na x zmieniła się na 22%. W umowie jest napisane:
    "Odbiorca zobowiązuje się zapłacić Dostawcy za towar należność plus
    podatek VAT". Jakich cen mam się trzymać:cen netto czy cen brutto z oferty
    z lutego?
    Z góry dzięki za pomoc i
    PZDR

  • 2. Data: 2004-06-20 22:01:30
    Temat: Re: Przetargi
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mister Muscle" <i...@o...pl> napisał w wiadomości

    Brutto z przetargu, bo takie oferowałeś.

  • 3. Data: 2004-06-21 01:25:12
    Od: Alek Gross <p...@n...pl>

    Mister Muscle wrote:

> [...]
    > "Odbiorca zobowiązuje się zapłacić Dostawcy za towar należność plus
    > podatek VAT". Jakich cen mam się trzymać:cen netto czy cen brutto z oferty

    Aneksuj umowę ze względu na zmiane podatków na które nie masz wpływu.

    AG

  • 4. Data: 2004-06-21 07:23:14
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Mister Muscle wrote:

> [...]
    > "Odbiorca zobowiązuje się zapłacić Dostawcy za towar należność plus
    > podatek VAT". Jakich cen mam się trzymać:cen netto czy cen brutto z oferty

    W umowie i w ofercie masz cenę brutto. Jedyna możliwość to aneksowanie
    umowy w związku ze zmianą okoliczności, która nie była zależna od stron
    (art. 76 ust. 1 starej ustawy, analogiczny do art. 144 ust. 1 nowej
    ustawy).
    Ale tu z kolei jest problem - w Informatorze UZP z marca tegoż roku (na
    stronach www.uzp.gov.pl) opublikowano interpretację UZP w tej kwestii.
    "Jak wynika z cytowanej wyżej opinii Ministerstwa Finansów, sama zmiana
    stawki podatku VAT nie skutkuje koniecznością zapłacenia sprzedawcy ceny
    wyższej, o ile sama umowa nie zawierała klauzuli rodzącej takie
    zobowiązanie". Odwołują się jednak też do art. 357^1 k.c. i nieco
    łagodzą wydźwięk tego zdania dalej...
    Nie do końca się z tą opinią zgadzam, ale podejrzewam, że większość
    zamawiających będzie trzymać się tej interpretacji, zwłaszcza że jest
    korzystna dla nich.
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 5. Data: 2004-06-21 07:24:03
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Grzegorz Bednarczyk wrote:

    > Nie do końca się z tą opinią zgadzam, ale podejrzewam, że większość
    > zamawiających będzie trzymać się tej interpretacji, zwłaszcza że jest
    > korzystna dla nich.

    Co nie oznacza, że nie można walczyć, oczywiście...
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 6. Data: 2004-06-25 15:09:26
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    > "Odbiorca zobowiązuje się zapłacić Dostawcy za towar należność plus
    > podatek VAT". Jakich cen mam się trzymać:cen netto czy cen brutto z oferty

    Oczywiście możesz wystąpić o podwyższenie wynagrodzenia a jeżeli zamawiający
    będzie się wzbraniał to możesz powolać się na ustawę Kodeks Cywilny, a w
    szczególności art. 357(1) który brzmi
    Art. 3571.
    "Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia
    byłoby
    połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą
    stratą,
    czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu
    interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób
    wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu
    umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach
    stron, kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym."

    Podwyższenie stawki podatku VAT bez wątpienia jest nadzwyczajną zmianą ;-)

    Darek