    From: Paszczak <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przetarg na komputery. Czy mo?na sk?adaki?
    Date: Fri, 22 Oct 2004 09:58:10 +0000 (UTC)

    Przetarg <p...@p...pl> wrote:
    > Ostatnio g?o?no by?o o tym, ?e firmy nie mog? sklada? komputer?w poniewa?
    > nie maj? certyfikatu bezpiecze?stwa CE. Pytanie jest takie. Organizujemy
    > przetarg na 10 komputer?w. Zg?aszaj? sie firmy kt?re nie maj? na pewno
    > certyfikatu bo to kosztuje. Czy takie kompuery mozemy bra? normalnie pod
    > uwag?? Czy zostanie jedynie Vobis choc pewnie cena bedzie strasznie wysoka?
    > Komputery bardzo tanie 1800z? jak liczy?em z monitorem.

    Trochę się rozpisywałem na ten temat na pl.comp.pecet i na pl.pregierz -
    pogooglaj. W skrócie - CE to jest Twoja deklaracja, że sprzęt jest zgodny z
    normami. Możesz nakleić CE i dołączyć deklarację, jeśli jesteś przekonany,
    że Twój składak spełnia normy. Możesz przetestować składaka odpowiednim
    sprzętem (wydatek kilkadziesiąt kzł i spore umiejętności), możesz dać go
    odpowiedniemu laboratorium (parę kzł od danego modelu), możesz wystawić
    deklarację w ciemno (biorąc na siebie odpowiedzialność za ewentualne
    niezgodności). CE poszczególnych elementów nie oznacza CE całości (np.
    obudowa miała robiony pomiar EMC z małą ilością mało szumiących podzespołów,
    natomiast płyta była testowana w bardzo dobrej obudowie - w efekcie
    połączenie ich może już norm nie spełniać).

    Główne aspekty to bezpieczeństwo i kompatybilność elektromagnetyczna. Co do
    bezpieczeństwa - grunt, żeby zasilacz miał CE (choć - uwaga - jego producent
    - Chińczyk - może kłamać i wystawiać CE w ciemno i to Cię nie zwolni z
    odpowiedzialności za produkt końcowy!). Ale oprócz tego warto kupić normę PL
    EN-60950 i poczytać (www.pkn.pl). Z EMC jest gorzej (choć rzadziej w
    przypadku PC ktokolwiek zauważy problem).

    Co do odpowiedzialności za niezgodność - słyszałem o następujących
    konsekwencjach (jednej lub więcej):
    - konieczność zaprzestania sprzedawania danego produktu
    - konieczność wycofania produktu z hurtowni, sklepów, itp.
    - konieczność odkupienia produktu od klientów końcowych (raczej rzadko
    stosowane)

    Nie wiem jak jest z karami finansowymi. Nie wiem też, czy możesz zostać
    pociągnięty do odpowiedzialności karnej za 'poświadczenie nieprawdy' w
    deklaracji - może ktoś coś doda na ten temat?

    P.