  • 1. Data: 2003-09-24 22:22:07
    Temat: Przepisanie ziemi lub testament , co lepsze ???
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Jak zrobic najlepiej i najtaniej , jezeli babcia chce przekazac ziemie i dom
    wnukowi ??? Jak zrobic zeby dzieci babci nie mogly roszczyc sobie prawa do
    ziemie ??? Co bedzie lepsze przepisanie ziemi i domu na wnuka u notariusza
    lub napisanie testament ??? Ile te opcje kosztuja i jak je wykonac , chodzi
    mi przede wszystkim o testament ..

    Pozdrawiam i z gory dziekuje .
    #StanSeba# GG 70232

  • 2. Data: 2003-09-25 11:29:55
    Temat: Re: Przepisanie ziemi lub testament , co lepsze ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, stanseba wrote:
    [...]
    >+ Jak zrobic zeby dzieci babci nie mogly roszczyc sobie prawa do
    >+ ziemie ???

    O ile wiem testament odpada - poczytaj wątki w których
    padają słowa "zachowek", "zachowku".
    Chyba żeby dzieci wyrządziły babci krzywdę przez
    którą *sąd* uzna ich za niegodnych bądź (na podstawie
    testamentu) wydziedziczonych.
    Znajdź Kodeks Cywilny, poczytaj od art. 991 !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-09-25 11:42:38
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "stanseba" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > ziemie ??? Co bedzie lepsze przepisanie ziemi i domu na wnuka u notariusza
    > lub napisanie testament ??? Ile te opcje kosztuja i jak je wykonac ,

    Generalnie bezpieczniej jest przepisać ziemię, ponieważ wtedy nikomu już nie
    należy się zachowek. Spadkobiercy mają bowiem prawo tylko do tego, co
    należało do spadkodawcy w chwili śmierci. Rzecz w tym, że za życia możesz
    robić ze swoim majątkiem, co tylko chcesz, ale jeśli rozporządzasz nim na
    wypadek śmierci, to po Twojej śmierci Twoja wola jest szanowana...
    częściowo. Owszem, wnuczek dostaje ziemię, ale musi spłacić swoich wujków i
    ciocie. Każdy ze spadkobierców ma bowiem prawo do zachowku (min. połowy
    tego, co by normalnie dostał, gdyby testamentem go tego nie pozbawiono). Nie
    znam szczegółów, nie wiem, ile osób w jakim układzie zostało, więc nie mogę
    wyliczyć części.
    Sam testament może nie kosztować nic, jeśli się go tylko prawidłowo samemu
    napisze. Ważne są 3 elementy:
    1) Cały testament babcia musi napisać odręcznie.
    2) Na końcu musi się podpisać.
    //Inaczej testament będzie nieważny//
    3) Przydałaby się data (nie jest niezbędna, ale jest bardzo przydatna).
    W przypadku testamentu spisywanego u notariusza sam testament też kosztuje.
    Potem jest jeszcze sprawa spadkowa w sądzie - jak wszyscy zaczną się
    kłócić, to i koszty mogą wzrosnąć. No i trzeba mieć wiarygodne próbki pisma
    babci, na wypadek, gdyby krewni próbowali testament podważać.
    W przypadku darowizny konieczne jest sporządzenie jej w formie aktu
    notarialnego. Wtedy płacisz jeszcze notariuszowi, ale za to masz z głowy
    krewnych, którzy przy darowiźnie nie mogą domagać się zachowku, a przy
    spadku mogliby. Podatek od spadków i darowizn jest w tym wypadku, o ile się
    nie mylę, identyczny.
    Oczywiście zarówno spadek, jak i darowizna powodują, że jeśli babcia miałaby
    większy majątek, to już wnuczkowi nie należałby się zachowek w tej części, w
    której został przez babcię obdarowany/uwzględniony w testamencie. Wnuczkowi,
    ani jego rodzicom.
    To chyba tyle. Testament może też zaginąć. Jeśli obawiasz się reakcji
    krewnych, bezpieczniejsza będzie darowizna. O szczegóły należy spytać
    notariusza. On też może porównać to do kosztów przy spadku. Proponuję
    popytać kilku notariuszy, bo w praktyce ceny bywają różne.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 4. Data: 2003-09-25 14:43:21
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    stanseba napisał(a) Thu, 25 Sep 2003 00:22:07 +0200 na pl.soc.prawo:

> [...]
    > lub napisanie testament ??? Ile te opcje kosztuja i jak je wykonac , chodzi

    Raczej darowizna, w przypadku testamentu dzieci będą mogły domagac się
    zachowku.

    | Mariusz Rzepkowski |
    | GG: 966498 |
    | www.mariuszr.prv.pl |
    | mariuszr@USUN_TO.post.pl |

  • 5. Data: 2003-09-25 20:52:14
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MariuszR" <m...@n...post.pl> napisał w wiadomości

    > Raczej darowizna, w przypadku testamentu dzieci będą mogły domagac się
    > zachowku.
    >
    > Pozdrawiam
    >

    > --
    > | Mariusz Rzepkowski |
    > | GG: 966498 |
    > | www.mariuszr.prv.pl |
    > | mariuszr@USUN_TO.post.pl |

    a jezeli w testamencie kazde z dzieci babci dostalo by jakas rzecz , np
    lodowke , radio itp , to jak wyglada sparwa zachowku ???
    #StanSeba#

  • 6. Data: 2003-09-25 22:06:36
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    stanseba napisał(a) Thu, 25 Sep 2003 22:52:14 +0200 na pl.soc.prawo:

    > a jezeli w testamencie kazde z dzieci babci dostalo by jakas rzecz , np
    > lodowke , radio itp , to jak wyglada sparwa zachowku ???
    > #StanSeba#

    Tego nie wiem ale jeszcze mi się przypomniało odnośnie darowizny.
    Ziemia będąca cześcią gospodarstwa rolnego jest zwolniona od podatku,
    dom do powierzchni 110 m^2 jest zwolniony od podatku pod warunkiem że
    podpiszesz oświadczenie iż będziesz zamieszkiwał w nim przez 5 lat od
    chwili złożenia zeznania podatkowego. Co do opłat notarialnych nie mam
    pojęcia, w przypadku spadku jest to 0,85% wartości spadku jśsli
    spadkobiercy są zgodni i sprawa jest załatwisna przez dzaiał spadku w
    sądzie. Ile bedzie w przypadku darowizny nie mam pojęcia, może ktoś inny
    miał takie doświadczenia i się wypowie.

    | Mariusz Rzepkowski |
    | GG: 966498 |
    | www.mariuszr.prv.pl |
    | mariuszr@USUN_TO.post.pl |

  • 7. Data: 2003-09-25 22:56:33
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    > a jezeli w testamencie kazde z dzieci babci dostalo by jakas rzecz , np
    > lodowke , radio itp , to jak wyglada sparwa zachowku ???
    > #StanSeba#
    Rzecz odziedziczona lub przekazana w darowiźnie jest odliczana od zachowku.
    Jej wartość może go przewyższać lub być tej samej wartości co zachowek,
    wtedy nic więcej się nie należy.
    Ale może też być mniej warta niż zachowek, wtedy jest od niego odliczana i
    należy się reszta wartości zachowku.
    Nie muszę wyjaśniać, że lodówka czy radio nie mają szans zrównać się
    wartością z zachowkiem od majątku, którego częścią jest mieszkanie. Bo jeśli
    od np. 1/6 wartości mieszkania odejmiesz wartość lodówki, to i tak sporo
    zostaje.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 8. Data: 2003-09-26 14:59:18
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Thu, 25 Sep 2003 13:42:38 +0200,
    "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    >"stanseba" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    >dom
    >do
    >chodzi

    <ciach>

    >spadku mogliby. Podatek od spadków i darowizn jest w tym wypadku, o ile si?
    >nie myl?, identyczny.

    Nie wiem czy zwolnienie do 110 metrów obowiązuje też przy darowiznach
    ... ?

    --
    Grzegorz

  • 9. Data: 2003-09-26 15:00:19
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Fri, 26 Sep 2003 00:06:36 +0200,
    MariuszR <m...@n...post.pl> napisał(a):

> [...]
    >dom do powierzchni 110 m^2 jest zwolniony od podatku pod warunkiem że
    >podpiszesz oświadczenie iż będziesz zamieszkiwał w nim przez 5 lat od
    <ciach> i RÓWNOCZEŚNIE nie posiadasz na WYŁĄCZNĄ własność innej
    nieruchomości lub mieszkania.

    --
    Grzegorz

  • 10. Data: 2003-09-26 19:10:08
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Grzegorz" <n...@y...com> wrote in message

    > Nie wiem czy zwolnienie do 110 metrów2 obowiązuje też przy darowiznach
    > ... ?
    Tak. W przypadku osób zaliczanych do I grupy podatkowej nie ma znaczenia,
    czy to spadek czy darowizna. Wnuczek otrzymujący coś od babci jest właśnie w
    I grupie podatkowej - chodzi tu o stopień pokrewieństwa. Ważne jest
    natomiast spełnienie pewnych warunków, opisanych w art. 16 ustawy o podatku
    od spadków i darowizn - przede wszystkim nie można mieć innego mieszkania
    ani budynku i trzeba w odziedziczonym lokum zamieszkiwać potem przez 5 lat
    bez możliwości sprzedania go i trzeba być obywatelem polskim mieszkającym w
    Polsce na stałe.
    A tak w ogóle, to to czasem nawet więcej niż 110 m2 jest zwalniane z
    podatku (jak powierzchnia jest niepełnowartościowa - chodzi o wysokość).
    Pozdrawiam,
    MArta