    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przepisanie ziemi lub testament , co lepsze ???
    Date: Thu, 25 Sep 2003 13:42:38 +0200

    "stanseba" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    news:bkt5f0$fj$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Jak zrobic najlepiej i najtaniej , jezeli babcia chce przekazac ziemie i
    dom
    > wnukowi ??? Jak zrobic zeby dzieci babci nie mogly roszczyc sobie prawa
    do
    > ziemie ??? Co bedzie lepsze przepisanie ziemi i domu na wnuka u notariusza
    > lub napisanie testament ??? Ile te opcje kosztuja i jak je wykonac ,
    chodzi
    > mi przede wszystkim o testament ..

    Generalnie bezpieczniej jest przepisać ziemię, ponieważ wtedy nikomu już nie
    należy się zachowek. Spadkobiercy mają bowiem prawo tylko do tego, co
    należało do spadkodawcy w chwili śmierci. Rzecz w tym, że za życia możesz
    robić ze swoim majątkiem, co tylko chcesz, ale jeśli rozporządzasz nim na
    wypadek śmierci, to po Twojej śmierci Twoja wola jest szanowana...
    częściowo. Owszem, wnuczek dostaje ziemię, ale musi spłacić swoich wujków i
    ciocie. Każdy ze spadkobierców ma bowiem prawo do zachowku (min. połowy
    tego, co by normalnie dostał, gdyby testamentem go tego nie pozbawiono). Nie
    znam szczegółów, nie wiem, ile osób w jakim układzie zostało, więc nie mogę
    wyliczyć części.
    Sam testament może nie kosztować nic, jeśli się go tylko prawidłowo samemu
    napisze. Ważne są 3 elementy:
    1) Cały testament babcia musi napisać odręcznie.
    2) Na końcu musi się podpisać.
    //Inaczej testament będzie nieważny//
    3) Przydałaby się data (nie jest niezbędna, ale jest bardzo przydatna).
    W przypadku testamentu spisywanego u notariusza sam testament też kosztuje.
    Potem jest jeszcze sprawa spadkowa w sądzie - jak wszyscy zaczną się
    kłócić, to i koszty mogą wzrosnąć. No i trzeba mieć wiarygodne próbki pisma
    babci, na wypadek, gdyby krewni próbowali testament podważać.
    W przypadku darowizny konieczne jest sporządzenie jej w formie aktu
    notarialnego. Wtedy płacisz jeszcze notariuszowi, ale za to masz z głowy
    krewnych, którzy przy darowiźnie nie mogą domagać się zachowku, a przy
    spadku mogliby. Podatek od spadków i darowizn jest w tym wypadku, o ile się
    nie mylę, identyczny.
    Oczywiście zarówno spadek, jak i darowizna powodują, że jeśli babcia miałaby
    większy majątek, to już wnuczkowi nie należałby się zachowek w tej części, w
    której został przez babcię obdarowany/uwzględniony w testamencie. Wnuczkowi,
    ani jego rodzicom.
    To chyba tyle. Testament może też zaginąć. Jeśli obawiasz się reakcji
    krewnych, bezpieczniejsza będzie darowizna. O szczegóły należy spytać
    notariusza. On też może porównać to do kosztów przy spadku. Proponuję
    popytać kilku notariuszy, bo w praktyce ceny bywają różne.
    Pozdrawiam,
    MArta