  • 1. Data: 2012-06-10 10:51:07
    Temat: Prokuratura - oryginały dowodów
    Od: Peter <k...@w...pl>

    Jest taka sprawa.
    Firma A ma filię B, w której wykonano mi na sporą kwotę usługę.
    Od pewnego czasu filia B nie oddawała pieniędzy za wykonane usługi firmie A i firma A
    skierowała do
    prokuratury sprawę karną o zagarnięcie mienia znacznej wartości (coś ok 0.5 M). Ja
    zostałem przesłuchany jako
    świadek na komendzie policji w miejscu zamieszkania bo sprawa toczy się w innym
    województwie. Dostarczyłem KP(
    kwit kasowy) i fakturę). Ksero zostało zrobione na policji i ja zachowałem oryginały.
    Teraz prokuratura ( poprzez komisariat) żąda żebym dostarczył oryginały.

    Pytanie - czy prokuratura ma prawo żądać dostarczenia oryginałów?. Po co, skoro
    zostały potwierdzone przez
    policję. Pozbędę się dowodu, a potem niespodziewanie dowody zginą?.
    Prawdopodobieństwo takiego obrotu, w tej
    konkretnej sprawie nie jest bynajmniej równe zeru.

    Są tu jacyś prawnicy!. Mnie się to nie podoba. Wydaje mi się, że tylko sąd może żądać
    oryginałów?

    --
    Peter

  • 2. Data: 2012-06-10 14:16:07
    Temat: Re: Prokuratura - oryginały dowodów
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Peter" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konkretnej sprawie nie jest bynajmniej równe zeru.
    >
    > Są tu jacyś prawnicy!. Mnie się to nie podoba. Wydaje mi się, że tylko

    Prokuratura też może, a w pewnych wypadkach Policja. Dostaniesz
    pokwitowanie na oryginał, który z kseriokopią będziesz sobie przechowywał w
    razie kontroli i tyle.

  • 3. Data: 2012-06-10 15:09:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-10 14:16, Robert Tomasik wrote:
    > Prokuratura też może

    A po co im to?

  • 4. Data: 2012-06-10 15:25:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A po co im to?

    A w uzasadnieniu do postanowienia nie ma wyjaśnione aby?

  • 5. Data: 2012-06-10 16:52:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-10 15:25, Robert Tomasik wrote:
    > A w uzasadnieniu do postanowienia nie ma wyjaśnione aby?

    W jaki sposób byś uzasadnił że akurat oryginałów potrzebujesz? Ktoś
    będzie analizowal gatunek plastiku w tonerze, czy yellow dots? W innym
    wypadku wystarczy kopia.

  • 6. Data: 2012-06-10 17:03:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W jaki sposób byś uzasadnił że akurat oryginałów potrzebujesz? Ktoś
    > będzie analizowal gatunek plastiku w tonerze, czy yellow dots? W innym
    > wypadku wystarczy kopia.

    Nie znam sparwy, ale może ktoś podniósł, że dokument jest sfałszowany. Do
    badań musisz mieć oryginał dokumentu. Może chodzi o podpis, który jest
    kwestionowany. Może o ślady mechanoskopijne drukarki. Jaki sens ma
    zgadywanie przeze mnie, skoro powód został wpisany w uzasadnienie
    postanowienia? I to uzasadnienie nie dość, ze wiążące, to jeszcze napisała
    osoba znająca postępowanie.

  • 7. Data: 2012-06-10 17:46:33
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 10.06.2012 14:16, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Peter" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Prokuratura też może, a w pewnych wypadkach Policja. Dostaniesz
    > pokwitowanie na oryginał, który z kseriokopią będziesz sobie
    > przechowywał w razie kontroli i tyle.

    Można też zrobić odpis notarialny, lub choćby notarialnie potwierdzoną
    kserokopię.

    p. m.

  • 8. Data: 2012-06-10 18:12:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "m" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Można też zrobić odpis notarialny, lub choćby notarialnie potwierdzoną
    > kserokopię.

    Dla potrzeb postępowania wątpię. Dla własnych jako wtórnik - nie widzę
    głębszego sensu.

  • 9. Data: 2012-06-10 18:56:30
    Od: Peter <k...@w...pl>

    m napisał:
> [...]

    Problem polega na tym, że noszę się z zamiarem wystąpienia na drodze cywilnej
    przeciwko pracownikowi filii B
    za źle wykonaną usługę za duże pieniądze. Jak teraz pozbędę się dowodów ( i zabranych
    w celach mnie
    obojętnych, bo co mi do tego,że firma A ma pretensje do filii B) i w swojej sprawie
    będę miał tylko tylko kopię.

    > Można też zrobić odpis notarialny, lub choćby notarialnie potwierdzoną kserokopię.

    No można, ale dlaczego ja mam ponosić koszty ( czas i pieniądze) gdy sprawa dotyczy
    mnie obojętnej, i do tego
    prokuratura będzie posiadała oryginał (który może zaginąć) a ja będę posiadał tylko
    kopie

    --
    Peter

  • 10. Data: 2012-06-10 20:45:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > obojętnych, bo co mi do tego,że firma A ma pretensje do filii B) i w
    > swojej sprawie będę miał tylko tylko kopię.

    W pozwie się powołujesz i wskazujesz sygnaturę akt. Sąd sobie ściągnie z
    akt oryginał.

    > No można, ale dlaczego ja mam ponosić koszty ( czas i pieniądze) gdy
    > sprawa dotyczy mnie obojętnej, i do tego prokuratura będzie posiadała
    > oryginał (który może zaginąć) a ja będę posiadał tylko kopie

    Nie musisz kopiować. KSero wystarczy w takim wypadku.