  • 1. Data: 2006-09-08 14:13:55
    Temat: Problem z ZUS
    Od: c...@w...pl

    Mam taką sprawe. Mój tata stara się o emeryture. I po złożeniu
    wszystkich papierów okazało się że potrzeba jeszcze potwierdzenia w
    ZUS-ie czy pracodawca płacił składki. Więc wysłał pismo do ZUS i
    od wszystkich pracodawców były pobierane składki oprócz jednego:
    Kółko Rolnicze. Było to w okresie 26.05.1973 do 29.06.1978. w
    piśmie jest napisane że w okresie 26.05.1973 do 31.12.1794 "płatnik
    prowadził z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych bezimienny tryb
    rozliczeń składek za zatrudnionych pracowników" i dalej " za okres
    od 01.01.1975 do 29.06.1978 w aktach płatnika brak jest dokumentów
    rozliczeniowych za w/w okres" oraz na samym dole "O potwierdzenie
    okresu ubezpieczenia należy zwrócić się bezpośrednio do pracodawcy
    lub archiwum".
    Przedsiębiorstwo już dawno nie istnieje, więc do pracodawcy nie
    można się zwrócić, a do archiwum czyli gdzie?? I jeżeli jest
    napisane, że za okres 1975 do 1978 brak jest dokumentów
    rozliczeniowych za ten okres czy to oznacza, że w tym czasie
    Pracodawca nie płacił składek?? Świadectwo Pracy posiada za ten
    okres wystawione przez Kółko Rolnicze. Czy w takiej sytuacji jeśli
    nie płacił składek można go podać do sądu?? Jeżeli tak to kogo,
    ponieważ przedsiębiorstwo nie istnieje??
    Z góry dziękuję za pomoc!

  • 2. Data: 2006-09-08 14:28:08
    Temat: Re: Problem z ZUS
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    c...@w...pl wrote:

> [...]
    > nie płacił składek można go podać do sądu?? Jeżeli tak to kogo,
    > ponieważ przedsiębiorstwo nie istnieje??

    poczytaj
    http://www.zus.pl/niusy/dokokrw.htm

    Kółko zapewne płaciło ale ponieważ zatrudniało > 20 pracowników to nie
    miało obowiązku dostarczać ZUS-owi informacji na temat tego ile zarobił
    każdy indywidualny pracownik. Więc informacja o tym jest nie w ZUS a w
    jakimś archiwum.

  • 3. Data: 2006-09-08 14:39:51
    Od: marg <m...@m...pl>

    ZUSy posiadają wykazy archiwów na swoim terenie. Wystarczy podzwonić.
    Może być taka sytuacja, że składki były płacone, ale dokumenty zostały
    zniszczone, bo w latach 70-tych obowiązywały inne przepisy odnośnie
    przechowywania dokumentacji pracowniczej. Mojego tatę tak załatwili w
    Porcie Północnym w Gdańsku.

    Marg

    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<

  • 4. Data: 2006-09-08 15:06:37
    Od: c...@w...pl

    Tak ale z tym to jest jeszcze bardziej zamotane. Ponieważ ma
    Świadectwo pracy wystawione od 26.05.1973 do 04.10.1982 przez
    Spółdzielnie Kółek Rolniczych, a nagle w legitymacji
    ubezpieczenowej ma pieczątke Kółko Rolnicze za okres 26.05.1973 do
    29.06.1978 (reszta okresu do 1982 jest Spółdzielnia Kółek
    Rolniczych) i panie w ZUS-ie powiedziały że liczy się to co jest w
    legitymacji a nie świadectwo pracy. A przy Spółdzielni Kółek
    Rolniczych nie potrzeba wyszukiwania kart zarobkowych. Więc już nie
    wiem jakiego przedsiębiorstwa mam szukać??

  • 5. Data: 2006-09-09 09:57:23
    Od: marg <m...@m...pl>

    c...@w...pl napisał(a):
> [...]
    > Rolniczych nie potrzeba wyszukiwania kart zarobkowych. Więc już nie
    > wiem jakiego przedsiębiorstwa mam szukać??

    ZUS zwykle wybiera sobie to, co mu akurat pasuje. To nie jest
    najuczciwsza instytucja. Z tego co Pan napisał wynika, że dane w
    legitymacji są po prostu niepełne. Spółdzielnia Kółek Rolniczych była
    zapewne następcą prawnym Kółka Rolniczego, więc ja bym szukała Spółdzielni.
    Z Pana pierwszego postu wynika, że ZUSowi wcięło dokumenty, więc
    najprostszą rzeczą jaką ta chora instytucja robi, jest zrzucanie ciężaru
    dowodu na petenta. Ciężko będzie znaleźć dowód, że Kółko Rolnicze i
    Spółdzielnia Kółek płaciły składki. Nawet wpis do legitymacji takiego
    dowodu nie stanowi. W archiwum pewnie znajdują się akta osobowe i karty
    wynagrodzeń, ale dowodów wpłaty składek zapewne nie ma. Jeżeli ZUS nie
    wie, czy mu ktoś wpłacał kasę czy nie, to proszę wybaczyć, ale mają
    totalny burdel i wypadałoby się przejść do jakiegoś urzędasa wyższej
    rangi i zapytać jak on widzi rozwiązanie tego problemu, przy
    świadomości, że brak dowodu może przynieść wymierne straty dla Pana Taty.
    W ustawie emerytalnej http://www.idn.org.pl/sonnszz/emeryturyFUS.htm
    mamy zapis (art 6), że okresem składkowym jest (m.in.) okres
    ubezpieczenia. Nie ma tu nic, że Tata musi udowodnić, że w tym okresie
    składki zakład pracy opłacał. Taka informacja pojawiła się natomiast na
    stronie ZUSu. http://www.zus.pl/swiadcze/emer005.htm#_odn1 Musi Się Pan
    przyzwyczaić, że ZUS świadomie i z premedytacją wprowadza petentów w
    błąd, i każde słowo urzędników musi być samodzielnie weryfikowane.

    Pozdraiam
    Marg