  • 1. Data: 2006-09-08 12:33:24
    Temat: Testament, darowizna, zachowek..
    Od: "Artur B." <f...@f...pl>

    Byla sobie prosta sytuacja.
    Ojciec napisal testament, w ktorym rowno obdzielil trojke swoich dzieci (po
    1/3). Glowna (a w praktyce jedyna) skladowa jego majatku bylo mieszkanie.
    Rok przed smiercia ojciec postanowil dokonac darowizny mieszkania na jedno z
    dzieci.
    Mimo ze teoretycznie ciagle testament dzieli majatek sprawiedliwie po 1/3 to
    bylo to praktyczne wydziedziczenie dwojki pozostalych dzieci (bo nie ma
    innego majatku poza mieszkaniem).

    I teraz pytanie do Was: czy dwojka "pokrzywdzonych" tą darowizna dzieci moze
    ciagle wystapic do sadu o zachowek czy nie.
    Pytam sie dlatego ze spotaklem sie z opinia, ze zachowek "dziala" tylko w
    przypadku dziedziczenia ustawowego (czyli braku testamentu) . Jako ze w tym
    przypadku testament istnieje to o zachowek nie mozna sie ubiegac.

    Czy jest szansa na otrzymanie zachowku w tej sytuacji ???

    --
    Pozdrawiam, Artur B.

  • 2. Data: 2006-09-08 13:44:15
    Temat: Re: Testament, darowizna, zachowek..
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Artur B. wrote:

> [...]
    > w przypadku dziedziczenia ustawowego (czyli braku testamentu) . Jako ze
    > w tym przypadku testament istnieje to o zachowek nie mozna sie ubiegac.

    Można się ubiegać, ale testament może powodować zmniejszenie wielkości
    zachowku. Trochę to bardziej skomplikowane, więc proponuję stówę w
    kieszeń i z testamentem do prawnika.

  • 3. Data: 2006-09-08 14:14:43
    Od: "Huaskar" <h...@p...fm>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:edrs3k$bmm$1@inews.gazeta.pl...
    > Można się ubiegać, ale testament może powodować zmniejszenie wielkości
    > zachowku.

    Czyli czlowiek nie moze dowolnie dysponowac swoim wlasnym majatkiem, gdy
    ktos inny uzna, ze zostal potraktowany niesprawiedliwie?

    H.

  • 4. Data: 2006-09-09 02:22:28
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Huaskar wrote:
> [...]
    >
    > Czyli czlowiek nie moze dowolnie dysponowac swoim wlasnym majatkiem, gdy
    > ktos inny uzna, ze zostal potraktowany niesprawiedliwie?

    Mniej więcej.

  • 5. Data: 2006-09-09 10:31:37
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    witek napisał(a):
    > Można się ubiegać, ale testament może powodować zmniejszenie wielkości
    > zachowku.

    w jaki sposób?

    KG

  • 6. Data: 2006-09-09 12:24:48
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    kam wrote:

    > w jaki sposób?

    Chodzi o to, że jak ktoś coś tam miał zapisane w testamencie, a potem z
    tego testamentu coś zniknęło i nalezy mu się zachowek, to zdaje się
    tylko do wysokosci tego co pierwotnie miałby w testamencie.
    Cos kolo tego mi chodzi po glowie, ale to do sprawdzenia.

  • 7. Data: 2006-09-09 19:24:29
    Od: "Huaskar" <h...@p...fm>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:edt8h7$530$2@inews.gazeta.pl...

    > Mniej więcej.

    Takie kwiatki dotycza tylko testamentow, czy innych darowizn rowniez?

    H.

  • 8. Data: 2006-09-09 23:43:20
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Huaskar wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:edt8h7$530$2@inews.gazeta.pl...

    > Takie kwiatki dotycza tylko testamentow, czy innych darowizn rowniez?
    >
    > H.

    Chodzi o to, że wartość darowizny dolicza się do "wartości" testamentu.
    I co prawda darowanego czegoś nie da się już obdzielić zgodnie z zapisem
    w testamencie, ale trochę kasy można jednak od obdarowanego wyciągnąć.

  • 9. Data: 2006-09-10 08:19:06
    Od: "Huaskar" <h...@p...fm>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:edvjip$cap$1@inews.gazeta.pl...
    > Chodzi o to, że wartość darowizny dolicza się do "wartości" testamentu.
    > I co prawda darowanego czegoś nie da się już obdzielić zgodnie z zapisem
    > w testamencie, ale trochę kasy można jednak od obdarowanego wyciągnąć.

    Przerazajaca sprawa. Logika godna Monty Pythona.

    H.