  • 1. Data: 2002-11-05 14:51:31
    Temat: Problem w szkole..
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

    Witajcie,
    Jest sobie szkola, w ktorej ostatnio rzadzi nowa dyrektorka. Tak wedlug
    nauczycieli jak i wedlug rodzicow, dziala na szkode tej placowki.
    Ostatnio pani ta postanowila pewne stanowiska poobsadzac swoimi ludzmi
    (jak sadze) i zaczyna zwalniac pracownikow.
    Zastanawiam sie jakie ma do tego prawo, czy mozna z tym jakos walczyc,
    pisac petycje. Kto powinien postulowac o odwolanie dyrektora (ktory ma
    chyba jakies powazne "plecy")? No i czy wogole to ma sens. Czy nie
    lepiej siedziec cicho i modlic sie o to, zeby mnie nie zwolnili?

    Moglibyscie pomoc?

    Willa

    --
    http://olga.fm.interia.pl
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • 2. Data: 2002-11-05 14:52:11
    Temat: Re: Problem w szkole..
    Od: "Natalia Slowik - www.beep.pl" <n...@b...pl>

    Uzytkownik "Wilhelmina" <o...@p...fm> napisal w wiadomosci
> [...]
    > chyba jakies powazne "plecy")? No i czy wogole to ma sens. Czy nie
    > lepiej siedziec cicho i modlic sie o to, zeby mnie nie zwolnili?

    Pewnie, ze ma to sens. Najlepiej zebrac sie w wieksza grupe i napisac jakas
    skarge do wyzszej instytucji oswiatowej. Mozna tez sporzeadzic petycje z
    podpsami. Pozdrawiam i zycze powodzenia.

    --
    Natalia Slowik,
    Dzial Kontroli Jakosci Grupy BeeProvider

    Hosting lepszy niz miod!

    http://www.beep.pl/?n=1

    Kliknij, skosztuj slodyczy!

  • 3. Data: 2002-11-05 15:01:04
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

    > Pewnie, ze ma to sens. Najlepiej zebrac sie w wieksza grupe i napisac jakas
    > skarge do wyzszej instytucji oswiatowej. Mozna tez sporzeadzic petycje z
    > podpsami. Pozdrawiam i zycze powodzenia.

    Tylko tutaj jest pewien problem... zwany bezrobociem.
    Jak sprawa sie toczy anonimowo to wszyscy sa oburzeni jak przechodzi do
    podpisow, to czesc ludzi sie wycofuje (w sumie to sie nawet tej czesci nie
    dziwie). Zastanawiam sei czy taka skarga z podpisami tylko czesci pracownikow
    (z cala pewnoscie mniej niz polowy), ma wogole sens. Czy nie skonczy sie
    zwolnieniem tych ktorzy byli na czele tej listy...
    (Moze to troche spiskowa teoria dziejow, ale pewnie tak moze byc)

    willa

    --
    http://olga.fm.interia.pl
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • 4. Data: 2002-11-05 15:17:34
    Od: "Natalia Slowik - www.beep.pl" <n...@b...pl>

> [...]
    > zwolnieniem tych ktorzy byli na czele tej listy...
    > (Moze to troche spiskowa teoria dziejow, ale pewnie tak moze byc)

    Wierze, ze tak moze sie stac, ale najgorzej jest milczec w takiej sprawie. A
    mysle, ze jest o co pozwac i co zarzucic owej pani dyrektor. Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-11-05 18:47:14
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > chyba jakies powazne "plecy")? No i czy wogole to ma sens. Czy nie
    > lepiej siedziec cicho i modlic sie o to, zeby mnie nie zwolnili?

    Witam
    Problem, o którym piszesz znam doskonale i to z autopsji.
    Odpowiedz brzmi: tak, mozna z tym walczyc, ale nie jest to proste (i moze nie
    zawsze bezpieczne ;))).
    Doprowadzenie do dymisji dyrektora jest bardzo trudne, szczególnie jesli zostal
    on powolany na stanowisko w wyniku wygranego konkursu (gdyz oznacza to, iz ma on
    silne poparcie przynajmniej organu prowadzacego szkole oraz organu nadzoru
    pedagogicznego). Sa jednak inne metody.
    Problem jest bardzo szeroki i nie wiem, czy grupe takie srodowiskowe sprawy beda
    interesowac, dlatego jesli chcesz - pisz na priva: t...@p...onet.pl
    Postaram sie pomóc, wskazac mozliwosci wykorzystania prawa itp.

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 6. Data: 2002-11-05 19:54:31
    Od: "Lukasz Ciszewski" <l...@o...pl>

    co prawda nie znam sprawy bo i niby skad ale ja uwazam ,ze najgorsze jest
    jak w szkole zaczynaja rzadzic uczniowie i rodzice

    pozdrawiam:
    Lukasz

  • 7. Data: 2002-11-06 10:31:02
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

    [..]
> [...]
    > pedagogicznego). Sa jednak inne metody.
    > Problem jest bardzo szeroki i nie wiem, czy grupe takie srodowiskowe

    Oczywiście, że interesują. Szczególnie jeśli chodzi o prawne metody
    przeciwstawienia złemu zarządzaniu szkołą.

    Pozdrawiam
    B.

  • 8. Data: 2002-11-06 10:54:40
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

> [...]
    > (jak sadze) i zaczyna zwalniac pracownikow.
    > Zastanawiam sie jakie ma do tego prawo, czy mozna z tym jakos walczyc,

    Jako kierownik placówki ma do tego prawo. Niemniej jednak zwolnienia musza
    byc uzasadnione. W szkole glównie pracuja nauczyciele, a zatem sprawe
    rozwiazywania stosunku pracy z nauczycielami reguluje ustawa zwana Karta
    Nauczyciela. Zwalniany ma prawo odwolac sie do Sadu Pracy.

    > Kto powinien postulowac o odwolanie dyrektora (ktory ma
    > chyba jakies powazne "plecy")? No i czy wogole to ma sens. Czy nie
    > lepiej siedziec cicho i modlic sie o to, zeby mnie nie zwolnili?

    Zdecydowanie zalecam przeciwstawienie sie bezprawnym dzialaniom dyrektora,
    póki sie jeszcze na dobre nie rozhulal i nie zwolnil wszystkich mu nie
    wygodnych, a na ich miejsce nie pozatrudnial swoich znajomych. Z drugiej
    strony chocby dla zasady chamstwo trzeba zwalczac... godnosciom osobistom
    :-)
    Oczywiscie taki dyrektor, który sobie pozwala musi miec plecy w KO i w
    organie prowadzacym, inaczej by nie podskakiwal. Dlatego tez pisanie skarg i
    petycji w takiej sytuacji, to tylko poczatek drogi. Niemniej jednak trzeba
    to zrobic, bo nie mozna tych organów pominac. A dalej trzeba pisac do
    wyzszych instacji, az do skutku.
    Walki nie mozna prowadzic w pojedynke. W szkole funkcjonuje taki organ jak
    Rada Pedaogiczna, która ma szerokie uprawnienia, wlacznie z wnioskowaniem o
    odwolanie dyrektora z pelnionej funkcji - ustawa o systemie oswiaty, art.
    42, ust. 2.
    Jesli chodzi o zwolnienia, to o tak sobie z wlasnego widzimisie nie mozna
    nauczyciela zwolnic. Bez obawy. Sa sady pracy i mozna skutecznie dochodzic
    swoich praw.
    Najwazniejsze, abyscie wystepowali jako rada pedagogiczna, a nie w
    pojedynke. Pamietajcie, ze rada pedagogiczna opiniuje prace dyrektora, jesli
    temu bedzie chcial organ prowadzacy przedluzyc sprawowanie jego funkcji na
    nastepna kadencje. Tak najczesciej bywa, ze w takich ukladach konkursów na
    dyrektora juz wiecej sie nie robi, a organ prowadzacy przedluza sojemu
    pupilowi sprawowanie wladzy. Ale to za piec lat.
    Dyrektor, którego nie akceptuje rada pedagogiczna ma raczej marny zywot.

  • 9. Data: 2002-11-06 21:42:45
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    > Oczywiście, że interesują. Szczególnie jeśli chodzi o prawne metody
    > przeciwstawienia złemu zarządzaniu szkołą.

    Witam
    To jest temat rzeka i nie sposób go omawiać w oderwaniu od konkretnej sytuacji.
    Generalnie dyrektor ma bardzo silną pozycję i duże możliwości stosowania
    nacisków, gdyż wiele spraw pracowniczych może być (w zgodzie z prawem)
    rozwiązywane uznaniowo (np. 18, 20, 22 lub 30 godzin dydaktycznych ale 40
    godzinny tydzień pracy).
    Przede wszystkim należy zapoznać się z nast. ogólnie obowiązującymi aktami
    prawnymi:
    - Karta Nauczyciela (uwaga na częste ostatnio nowelizacje, w tym od 1.01.2003,
    nie należy zapominać o tym, że jeszcze trwa w niektórych aspektach okres
    "przejściowy" związany z ustawą z 18.02.2000 o zmianie KN)
    - Ustawa o Systemie Oświaty (też uwaga na ostatnie zmiany - 27.10.2002)
    - Ustawa o związkach zawodowych (b. ważne zmiany, okresy przejściowe dla
    niektórych zapisów!)
    - Kodeks Pracy (poważne zmiany od 1.07.2002)
    - Ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy

    oraz z dokumentami wewnętrznymi:
    - Statut szkoły
    - regulamin Rady Pedagogicznej
    - regulamin Komitetu Rodzicielskiego
    - regulamin Rady Szkoły (jeśli jest)
    - zakładowy regulamin pracy

    Jestem zdania, że podstawową siłą mogącą stanowić istotną przeciwwagę dla
    poczynań dyrektora jest nie Rada Pedagogiczna (ciało o składzie dość
    przypadkowym), lecz silna organizacja związkowa. Umiejętne stosowanie i
    wykorzystywanie przysługujących jej uprawnień może stanowić istotną kartę
    przetargową podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych
    Poza tym sądzę, że Rada Pedagogiczna może być pomocna dopiero w przypadku
    wyraźnego spolaryzowania układu sił w szkole (ależ to brzmi ;)))) na dyrekcję i
    kadrę kierowniczą kontra grono pedagogiczne+uczniowie+rodzice. W przeciwnym
    wypadku w RP powstaną rozłamy, część będzie pragnęła zachowania istniejącego
    status quo dla świętego spokoju itp.
    Sorry, ale wieloletnia negatywna selekcja do zawodu nauczycielskiego zrobiła
    swoje.
    Tyle skrótowo o metodach prawnych. Jednak przykłady z krajów o bogatszych, niz
    nasze doświadczeniach demokratycznych uczą nas, jak wielką siłę ma czwarta
    władza - wolne media.
    I tu otwiera się szereg możliwości. Wystarczy pomyśleć, jak je wykorzystać...

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 10. Data: 2002-11-07 08:45:57
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

    Użytkownik "JarekT" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [..]
    > - Statut szkoły
    > - regulamin Rady Pedagogicznej
    > - regulamin Komitetu Rodzicielskiego

    Czy jest to obligatoryjny dokument?

    > - regulamin Rady Szkoły (jeśli jest)
    > - zakładowy regulamin pracy

    Czy to też jest oblig i czego właściwie dotyczy?

    [..]
> [...]
    > władza - wolne media.
    > I tu otwiera się szereg możliwości. Wystarczy pomyśleć, jak je

    Racja! W końcu to media doprowadziły do dymisji Nixona :-) Rola mediów jest
    ogromna i jak życie pokazuje często jest decydująca o takim, czy innym
    rozwiązaniu konfliktowej sytuacji. Ale należy też wziąć pod uwagę, że często
    szczególnie te lokalne media uwikłane są w miejscowe układy i media nie
    zareagują jeśli to naruszy interesy miejscowej sitwy. Należy z tym się
    liczyć.

    Pozdro,
    Bogusław

    P.S. Nie można też w tych rozważaniach pominąć piątej siły - siły
    społecznego protestu. W miarę prostymi i tanimi środkami (kilka
    transparentów, taczka :-)) potrafią zdymisjonować najbardziej przywiązanego
    do swojego stołka dyrektora :-)