  • 1. Data: 2002-11-05 14:37:56
    Temat: Umowa o prace z zastrzezeniami
    Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl>

    Mam pytanie, jak wyglada od strony prawnej nastepujaca sytuacja:

    Pracodawca i pracownik podpisali umowe o prace
    w ktorej znajdowal sie m.in. punkt mowiacy w skrocie o tym,
    ze pracownik w trakcie trawana umowy oraz 2 lata po rozwiazaniu umowy
    nie bedzie wykonywal pracy dla innego pracodawcy, ktorego profil
    dzialalnosci jest podobny do obecnego pracodawcy (konkurencja)

    Czy taki zapis ma zastosowanie niezaleznie od tego kto wypowie umowe
    o prace ? Czy tylko gdy wypowiedzenia dokona pracownik ?

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2002-11-05 15:30:33
    Temat: Re: Umowa o prace z zastrzezeniami
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 5 Nov 2002 15:37:56 +0100, Tomasz Walkowiak
    <j...@m...put.poznan.pl> zakodował:

> [...]
    >nie bedzie wykonywal pracy dla innego pracodawcy, ktorego profil
    >dzialalnosci jest podobny do obecnego pracodawcy (konkurencja)

    Art. 101.1. Par. 1. W zakresie okre?lonym w odrębnej umowie, pracownik
    nie może prowadzić działalno?ci konkurencyjnej wobec pracodawcy ani
    też ?wiadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na
    rzecz podmiotu prowadz?cego tak? działalno?ć (zakaz konkurencji).
    Par. 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez
    pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić
    od pracownika wyrównania tej szkody na zasadach okre?lonych w
    przepisach rozdziału I w dziale pi?tym.

    Art. 101.2. Par. 1. Przepis {art. 101.1 Par. 1} stosuje się
    odpowiednio, gdy pracodawca i pracownik maj?cy dostęp do szczególnie
    ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
    szkodę, zawieraj? umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku
    pracy. W umowie okre?la się także okres obowi?zywania zakazu
    konkurencji oraz wysoko?ć odszkodowania należnego pracownikowi od
    pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów Par. 2 i 3.
    Par. 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w Par. 1, przestaje
    obowi?zywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa
    przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniaj?cych
    taki zakaz lub nie wywi?zywania się pracodawcy z obowi?zku wypłaty
    odszkodowania.
    Par. 3. Odszkodowanie, o którym mowa w Par. 1, nie może być niższe od
    25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku
    pracy przez okres odpowiadaj?cy okresowi obowi?zywania zakazu
    konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W
    razie sporu o odszkodowaniu orzeka s?d pracy.

    Czyli masz 2 letnie wakacje (jeżeli jesteś w stanie przeżyć za 25%,
    albo w umowie masz więcej).
    Tylko, że "w odrębnej umowie" - a nie w umowie o pracę. IMVHO w umowie
    o pracę taki zapis nie jest wiążący.

    >Czy taki zapis ma zastosowanie niezaleznie od tego kto wypowie umowe
    >o prace ? Czy tylko gdy wypowiedzenia dokona pracownik ?

    Niezależnie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-11-05 20:26:54
    Od: "Przemek Madon" <m...@a...rtlworld.de>

    Tomasz Walkowiak napisal:

> [...]
    > nie bedzie wykonywal pracy dla innego pracodawcy, ktorego profil
    > dzialalnosci jest podobny do obecnego pracodawcy (konkurencja)

    Czyzby Bomex?

    Pytanie dodatkowe. A Czy moge podjac prace w firmie konkurencyjnej, przed
    uplywem okreslonego czasu, ale za granica?

    Uklony
    Przemek