  • 1. Data: 2003-09-30 12:42:44
    Temat: Re: Prawo pracy ...?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Ryszard Zielinski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:blbtae$oia$1@news.polbox.pl...
> [...]
    obciecie
    > regulaminowej premii - poprzez nowe angaze.
    > 4. Niepodpisanie ww. angazu spowoduje zwolnienie pracownika.
    >
    > Pytanie nastepujace - czy zwolnienie pracownika, ktory nie podpisal nowego
    > angazu, (poniewaz uwaza, ze proponowana kwota jest za mala na przezycie)
    > nastepuje z winy pradodawcy czy pracownika ??
    > Ma to znaczenie w przypadku pkt. 1 :
    > - jesli z winy pracownika ten musi splacic kwote dofinansowania szkoly
    > - jesli z winy pracodawcy - nie trzeba nic splacac.
    >
    > Jesli ktos moze cos konkretnego napisac, bo juz slyszalem 2 przeciwne

    A poniewaz niejestem prawnikiem tak sobie "na rozum" odpowiem.

    Jesli firma wyowiedziala pracownikowi umowe,
    to jest to wypowiezenie z przyczyn lezacych po stronie pracodawcy.
    Trudno tu mowic o WINE pracownika....

    Boguslaw

  • 2. Data: 2003-09-30 13:00:53
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

> [...]
    > - jesli z winy pracodawcy - nie trzeba nic splacac.
    >
    > Jesli ktos moze cos konkretnego napisac, bo juz slyszalem 2 przeciwne

    Umowa o pracę jest umową cywilnoprawną. Każda jej zmiana stanowi naruszenie
    pierwotnych utaleń w trakcie jej obowiązywania i wymaga zgody strony
    przeciwnej. Zmiana wiąże się ze zmianą wrunków pracy na jakie przystał
    pierwotnie pracownik. Tak więc jeśli pracodawca zmierza do ich zmiany, a
    pracownik nie wyraża zgody "wina" leży po stronie pracodawcy ponieważ z jego
    strony wychodzi wola zmiany ustalonego i utrwalonego stosunku prawnego.
    Dalej jest tak jak piszesz:

  • 3. Data: 2003-09-30 13:25:32
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Rychu Z <r...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:blbtuh$pil$...@n...polbox.pl...
    .
    > Firma nie wypowiada - firma zmienia warunki Umowy/angazu (nie jestem
    > prawnikiem wiec ...)

    wiec art. 42par.2 i moze 3 ?

    Sandra

  • 5. Data: 2003-09-30 13:44:58
    Od: "Rychu Z" <r...@w...pl>

    Boguslaw Szostak wrote:
> [...]

    > to jest to wypowiezenie z przyczyn lezacych po stronie pracodawcy.
    Firma nie wypowiada - firma zmienia warunki Umowy/angazu (nie jestem

    Teraz sa rozne kruczki ... :(
    Musze wiedziec na pewno, bo bedzie niedobrze :((
    Dzieki za odzew

    > Boguslaw

    Rysiek

  • 6. Data: 2003-09-30 17:38:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem należy to rozumować tak. Pracodawca chce zmienić warunki
    zatrudnienia. Pracownik się nie zgadza. Pracodawca może albo zatrudniać go
    dalej na starych zasadach albo wypowiedzieć umowę. Jeśli ją wypowie, no to
    sprawa jest już chyba jasna.

  • 7. Data: 2003-10-01 05:43:15
    Od: "muszi" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sandra" <S...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik Rychu Z <r...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:blbtuh$pil$...@n...polbox.pl...
    > .
    >
    > wiec art. 42par.2 i moze 3 ?
    >
    > Sandra

    dokładnie tak

    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

    § 3. W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego
    wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia
    nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa
    się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki
    pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku
    takiego pouczenia, pracownik może do końca okresu wypowiedzenia złożyć
    oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.

    Wypowiedzenie warunków pracy i płacy przez pracodawce i nie przyjecie nowych
    warunków przez pracownika oznacza ze umowa o prace rozwiąże sie z upływem
    okresu wypowiedzenia określonego w wypowiedzeniu warunków pracy i płacy.
    Strona wypowiadającą umowe w tym przypadku będzie pracodawca.

  • 8. Data: 2003-10-01 07:12:58
    Od: "Rychu Z" <r...@w...pl>

    Witam.
    Dzieki wszystkim za odpowiedzi.

    Kolega rowniez sie dowiadywal - jest tak jak piszecie.
    Ewentualne zwolnienie nie bedzie z jego winy.

    Jeszcze raz dzieki.
    Rysiek

  • 9. Data: 2003-10-01 09:04:16
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik muszi <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bldpci$doa$...@n...onet.pl...
> [...]
    > okresu wypowiedzenia określonego w wypowiedzeniu warunków pracy i płacy.
    > Strona wypowiadającą umowe w tym przypadku będzie pracodawca.

    tak,tak cyt. rowniez i te same art. jesli zmienia sie warunki pracy i placy
    tu mysle ,ze jest troche inna sytuacja:)
    nie chodzi o odrzucenie nowych warunkow placy a o wypowiedzenie z przyczyn
    lezacych po stronie pracodawcy i splac dlug wz.firmy a to juz inna para
    kaloszy :) poniewaz ja jestem sklonna przyjac nowe warunki ,nie odrzucam
    warunkow pracy i placy jednak to tak sie na nic nie zda :) pracodawca mnie
    Zwalnia ! nie proponuje mi nowych warunkow ! :) czy sie myle ? moze sie
    wypowie zainteresowany :) moze zle przeczytalam ? eh chyba tak :)

    Sandra

  • 10. Data: 2003-10-01 10:09:52
    Od: "muszi" <m...@p...onet.pl>

    jak by na sprawe nie spojrzeć tzn. czy przez pryzmat art. 42 czy zwolnienia
    z przyczyn dotyczących pracodawcy, to pracownik w tym przypadku nie ma
    obowiązku zwrotu dofinansowania nauki w szkole.
    Bo w obu przypadkach umowę rozwiązuje pracodawca

    A chyba o ustalenie powstania obowiązek zwrotu dofinansowania nauki
    chodziło.