  • Data: 2003-10-24 15:20:31
    Temat: Re: Prawo pierwokupu, a kupno mieszkania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1) Czy może okazać się, że jeżeli Pan X wygra sprawa to umowa sprzedaży
    (ta
    > z grudnia 1998) będzie nieważna, a tym samym umowa darowizny będzie
    nieważna
    > ? I dalej ciągnąc moja umowa kupna będzie także nieważna.

    Dla Ciebie jest ważne, by nabyć mieszkanie od osoby, która jest
    uwidoczniona w księgach wieczystych jako właściciel. Resztą się nie
    przejmuj. Niech się sądzą do woli. Ale z tego co piszesz, to właścicielką
    jest kto inny, niż chce sprzedać. Więc poczekaj, jak będzie właścicielem
    osoba właściwa.

    > 2) Czy widzicie jakieś inne zagrożenia ?

    Przede wszystkim X jako osoba zameldowana w lokalu. Ja bym się obawiał, że
    może być z tego tytułu kłopot. Przed zakupem sprawdzić, czy nie jest tam
    ktoś zameldowany. Najlepiej niech kobieta przyniesie zaświadczenie z
    Urzędu Miasta. Co prawda, jeśli X nie legitymuje się tytułem własności do
    lokalu ani żadnym innym tytułem prawnym, to i tak nie ma prawa w nim
    mieszkać, ale co się stanie, jeśli się wprowadzi. Oczywiście popełni
    przestępstwo, ale co z tego.

    Po za tym z zameldowaniem X-a mogą się wiązać kłopoty natury prawnej. nie
    znasz go. Mogą Cię nachodzić z przeszukaniami. Mogą nachodzić komornicy.
    Oczywiście nie będzie to Ciebie dotyczyło, ale kłopot może być spory.

    Sprawę pierwokupu można obejść jeszcze inaczej. Kupujesz mieszkanie, ale
    przed notariuszem dogadujecie się, że pieniądze zapłacisz po upływie
    terminu pierwokupu. Ja bym gorąco polecał wizytę u notariusza. Oni to mają
    w "małym palcu" i gość za kilka złotych od razu wyłoży Ci wszelkie
    niuanse.

    > 3) Ile czasu trwa wymeldowanie z urzędu oraz czy może się ono skończyć
    > niepowodzeniem (tzn. urząd stwierdza, że nie wymelduje bądź nie ma
    podstaw
    > do wymeldowania) ?

    Długość postępowania o wymeldowanie z urzędu zależy pewnie od urzędu
    dokonującego. Teoretycznie, jeśli wszystkie dokumenty są w porządku, to
    termin jest niezwłocznie, nie później niż 30 dni. Ale w praktyce może być
    z tym kłopot.