  • 11. Data: 2006-06-16 10:06:59
    Temat: Re: Prawo jazdy - rower.
    Od: "maf" <m...@n...alpha.pl>

    Użytkownik "Rafał " <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:e6ttvj$bvm$1@inews.gazeta.pl...

    > Dzięki za wyjaśnienie. Przy okazji dowiedziałem się - przez analogię - że
    > samochodowy pijak nie może po zabraniu prawa jazdy [zakazie prowadzenie
    > pojazdów mechanicznych] jeździć także na rowerze.
    Witam
    DYREKTYWA RADY nr 96/53/WE
    z dnia 25 lipca 1996 roku
    Artykuł 2
    W rozumieniu niniejszej dyrektywy uznaje się za:
    "pojazd mechaniczny" każdy pojazd z silnikiem napędowym, który porusza się
    po drogach dzięki własnej mocy;
    oraz :
    http://kppnowydwor.policja.waw.pl/?page=Structure&id
    =121
    "Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie definiuje pojęcia "pojazd mechaniczny", a
    jedynie posługuje się pojęciem pojazdu w szerokim znaczeniu. Pojazdem
    mechanicznym będzie więc: pojazd silnikowy, pojazd używany do celów
    specjalnych, ciągnik rolniczy, autobus, statek, łódź motorowa, samolot,
    samochód, motocykl, motorower itp. Pojazdem mechanicznym w ruchu lądowym
    jest każdy pojazd drogowy lub szynowy napędzany umieszczonym na nim
    silnikiem, jak również maszyna samobieżna i motorower. Nie są pojazdami
    mechanicznymi rowery zaopatrzone w silnik pomocniczy o pojemności nie
    przekraczającej 50 cm3, pod warunkiem, że zachowują wszystkie normalne cechy
    charakterystyczne budowy umożliwiające ich zwykłą eksploatację jako rowerów.
    Stosując terminologię ustawy Prawo o ruchu drogowym, można powiedzieć, że
    pojazdem mechanicznym jest każdy pojazd silnikowy tj. pojazd wyposażony w
    silnik, łącznie z motorowerem i pojazdem szynowym."
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 12. Data: 2006-06-16 10:08:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Rafał [###k...@N...gazeta.pl.###] napisał:

    > Więc jednak mój problem uważam wciąż za nierozwiązany :-)

    Zwróć uwagę, że w §1 mowa jest o pojazdach, a nie o pojazdach
    mechanicznych. A zatem w konsekwencji tego można orzec zakaz
    prowadzenia pojazdów mechanicznych razie kierowania pod wpływem
    każdym pojazdem - w szczególności rowerem. Zauważ, że to nie musi być
    wcale pojazd poruszający się po drodze czy wręcz ziemi. Przecież
    przestępstwo z art. 177 w zw. ze 178 kk można popełnić kierując łódką,
    motorówką, ale i lotnią czy samolotem. To może być również lokomotywa.

  • 13. Data: 2006-06-16 10:15:15
    Od: "Rafał " <k...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > przestępstwo z art. 177 w zw. ze 178 kk można popełnić kierując łódką,
    > motorówką, ale i lotnią czy samolotem. To może być również lokomotywa.

    OK, więc kierując po pijaku rowerem mogę dostać zakaz prowadzenia pojazdów
    mechanicznych, a zgodnie z tym co napisałem wcześniej rower nie jest pojazdem
    mechanicznym. Więc kierując rowerem po pijaku dostanę zakaz prowadzenia np.
    samochodu, ale nie dostanę zakazu prowadzenia roweru.

  • 14. Data: 2006-06-16 10:15:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > przestępstwo z art. 177 w zw. ze 178 kk można popełnić kierując łódką,
    > motorówką, ale i lotnią czy samolotem. To może być również lokomotywa.

    Czy "pojazd" jest gdzieś zdefiniowany? Bo tak w języku polskim "pojazd"
    to coś co "jeżdzi". Czyli łódka, motorówka, lotnia i samolot odpdaja.

  • 15. Data: 2006-06-16 10:16:48
    Od: "Rafał " <k...@N...gazeta.pl>

    Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał(a):

    > Pytanie - skąd wziąłeś interpretację że "zakaz prowadzenia wszelkich
    > pojazdów mechanicznych albo pojazdów mechanicznych określonego rodzaju"
    > nie obowiązuje jeżdżenia rowerem?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Henry

    Herzog Aleksander
    Prokuratura i Prawo 2002/5/125
    artykuł
    Numer publikacji : 33720

  • 16. Data: 2006-06-16 10:23:28
    Od: "Rafał " <k...@N...gazeta.pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):

    > Czy "pojazd" jest gdzieś zdefiniowany? Bo tak w języku polskim "pojazd"
    > to coś co "jeżdzi". Czyli łódka, motorówka, lotnia i samolot odpdaja.

    Zgodnie z PORD art 2 pkt 31. Użyte w ustawie określenia oznaczają (..)
    pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz
    maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

  • 17. Data: 2006-06-16 10:29:50
    Od: Marian Stopa <s...@p...home.pl>

    Dnia Fri, 16 Jun 2006 11:24:28 +0200, Marian Stopa napisał(a):

    > Dostaja zakaz prowadzenia pojazdow mechanicznych, a pojazdem mechanicznym
    > jest zarowno samochod jak i rower. Teraz juz widzisz rownosc wobec prawa?
    moze i namieszalem z tymi pojazdami, bo napisalem to bez zastanowienia, w
    kazdym razie sens jest taki ze nie zabiera sie prawa jazdy, tylko dostaje
    zakaz prowadzenia.

    --
    stopczyk

  • 18. Data: 2006-06-16 10:37:26
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 16 Jun 2006 09:55:09 +0000 (UTC), Rafał napisał(a):

    > Nie jest pojazdem mechanicznym rower, a także rower zaopatrzony w silnik
    > pomocniczy o pojemności nie przekraczającej 50 cm3 (por. wyr. SN z 4 II 1993
    > r., III KRN 254/92, OSP 1993, nr 10, poz. 198)

    Dobrze wiedzieć :-)

    Dzięki.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 19. Data: 2006-06-16 12:18:12
    Od: "maf" <m...@n...alpha.pl>

> [...]
    np.
    > samochodu, ale nie dostanę zakazu prowadzenia roweru.

    Dostaniesz zakaz prowadzenia pojazdow mechanicznych i rowerów. Czytalem
    gdzies tak sformulowany wyrok.
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 20. Data: 2006-06-16 12:25:50
    Od: "maf" <m...@n...alpha.pl>

> [...]
    1993
    > r., III KRN 254/92, OSP 1993, nr 10, poz. 198)

    Ciekawi mnie, do jakiej kategorii bedzie zaliczona hulajnoga z silnikiem
    elektrycznym. Pojawily sie w sklepach i dzieciaki niezle smigaja. Spelnia
    wszystkie wymagania pojazdu mechanicznego (dwa kola i "staly/nie doczepiany"
    silnik)
    Pozdrawiam
    MarekF