  • 41. Data: 2013-01-17 06:52:09
    Temat: Re: Prawo do leczenia
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-17 05:55, Budzik pisze:
    > Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > To rzeczywiście mały kłopot.
    > Możnaby co prawda, jeżeli wysyła się deklarację co miesiąc argumentować, że
    > przecież zgłoszenie było w kopercie i pewnie by uznali, ale w takim
    > układzie chyba rzeczywiście warto zgłosć zawczasu.

    > Umowa za 40zł na jeden miesiąc zapewne nie będzie się rzucać w oczy.
    > A umowa zerowa co miałaby oznaczać? Wolontariat?

    Na przykład kiepski handlowiec. Albo umowa o karmienie krową węża
    afrykańskiego (100zł za karmienie, karmimy raz w roku w grudniu, ale
    umowę podpisaliśmy już w styczniu :) Generalnie - nikomu nic do tego -
    ktoś zawarł umowę, nie realizuje jej, nie rozwiązujemy umowy, to nawet
    gdybyśmy chcieli, to nie możemy nie dopełniać obowiązków podatkowych. To
    nie nasz problem, że państwo nakłada na nas jakieś dziwne obowiązki :)

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2013-01-17 06:52:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-17 06:52, Liwiusz pisze:
    > nie realizuje jej

    Właściwie uściślę: "nie zarabia".

    --
    Liwiusz

  • 43. Data: 2013-01-17 07:55:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > gdybyśmy chcieli, to nie możemy nie dopełniać obowiązków podatkowych. To
    > nie nasz problem, że państwo nakłada na nas jakieś dziwne obowiązki :)

    Hmm, no całkiem ciekawy casus.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Chyba mam zdolności prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmując resztki

  • 44. Data: 2013-01-17 08:49:30
    Od: Aicha <b...@t...ja>

    W dniu 2013-01-17 07:55, Budzik pisze:

    > Hmm, no całkiem ciekawy casus.

    Potwierdzam z autopsji. Zapomniana umowa zlecenie na akwizycję usług
    ubezpieczeniowych z wynagrodzeniem prowizyjnym, zgłoszona kiedyś-tam do
    PUP jako podstawa do wyrejestrowania się. Składki od kilku lat zerowe. A
    potem musiałam miesiąc czekać na wypowiedzenie jej, bo PUP-owi wciąż
    wisiała w systemie i nie mógł mnie powtórnie zarejestrować.

  • 45. Data: 2013-01-17 10:19:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jan 2013, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    [...]
    > A umowa zerowa co miałaby oznaczać? Wolontariat?

    W żadnym razie.
    "Praca za darmo" geeneruje przychód (dla tego dla kogo jest wykonywana)
    do opodatkowania, i jaki taka ma sens w przypadkach w których jest on
    zwolniony z podatku, np. "na cele statutowe" fundacji (mieszczące się
    w zakresie zwolnienia).

    Idzie o to, że wg ustawy (KC) ściśle rzecz biorąc "zlecenie" to jest
    umowa o realizację czynności prawnej, ale jest odwołanie, iż dla "innych
    umów o świadczenie usług" (niż nazwane) stosuje się przepisy dotyczące
    zlecenia.
    Każda "inna umowa" (niż dająca wpasować się w umowę nazwaną) z p.
    widzenia odwołań innych przepisów, dajmy na to podatkowych lub o SUS
    czy NFZ, które odwołują się do "zlecenia", podpada pod zlecenie.
    No i teraz, dajmy na to, masz zawartą tzw. "umowę ramową".
    O wykonywanie fizycznych czynności, czyli usług, już zupełnie bez
    znaczenia jakich (każda z tych usług może być "dziełem").
    No to jaką masz zawartą umową i ile przychodu ona przynosi?
    (nie, wcale nie obiecywałem że będę odpowiadał na trudne pytania,
    ja je tylko zadaję :))

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2013-01-17 12:54:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > do opodatkowania, i jaki taka ma sens w przypadkach w których jest on
    > zwolniony z podatku, np. "na cele statutowe" fundacji (mieszczące się

    hmm, zupełnie poza tematem:
    jakiś czas temu pytałem o firmę, która działa przyjmując do obsługi
    klientów w Polsce wolontariuszy.
    I wtedy otrzymałem odpowiedź, że można pracować za darmo bez generowania
    kosztów w postaci ubezpieczenia czy podatku.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach

  • 47. Data: 2013-01-17 23:35:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > I wtedy otrzymałem odpowiedź, że można pracować za darmo bez generowania
    > kosztów w postaci ubezpieczenia czy podatku.

    To się zgadza.
    Generuje się wyłącznie przychód podatkowy.
    To "pracodawca"/"zleceniodawca" ma przychód do opodatkowania,
    nie wolontariusz :)

    Z UoPDoOF:
    +++
    Art. 10.
    1. ródłami przychodów sš:
    [...]
    3) pozarolnicza działalnoœć gospodarcza;
    [...]
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    [...]
    8) wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem
    art. 21 ust. 1 pkt 125;
    [...]
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 [...] są [...]
    oraz
    wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń.
    [...]
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób
    zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów
    o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    [...]

    Podobny zapis jest w CIT, tyle że z wyłaczeniem (poprzez zwolnienie)
    dodatkowo "celów statutowych" stowarzyszeń i fundacji prowadzących
    działalność społecznie użyteczną.

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2013-01-18 20:54:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > To się zgadza.
    > Generuje się wyłącznie przychód podatkowy.
    > To "pracodawca"/"zleceniodawca" ma przychód do opodatkowania,

    aha.
    Ale w takim razie w tamtej sytuacji firma była spoza Polski a ua nas tyko
    Polaków do obłsugi klienów przez internet "zatrudniała".
    To zapewne w takiej sytuacji pod nasze prawo nie podpada.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Mężczyzna musi trzy rzeczy w życiu zrobić...

  • 49. Data: 2013-01-19 17:19:13
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    On Jan 14, 8:17 am, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Czy możesz podać przykład osoby, która- wg Ciebie "nie ma kasy na
    > leczenie i nie ma ubezpieczenia"? Postaram się wykazać, że każda z
    > takich osób może mieć odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne, a ewentualny
    > jego brak wynika tylko z zaniedbań stojących po stronie tejże osoby.

    Wymyśliłem taki potencjalny przypadek. Ktoś studiuje w późnym wieku
    (np. po skończeniu jednego kierunku idzie na drugi), nie ma żony ani
    dzieci.
    Nie pracuje, bo nie da rady tego pogodzić ze studiami. Pod
    ubezpieczenie rodziców się
    nie podczepi, bo przekracza dopuszczalną granicę wieku, a w UP nie
    może się
    zarejestrować, bo w świetle prawa nie przysługuje mu status
    bezrobotnego.
    Uczelnia też chyba nie ma obowiązku w takiej sytuacji go ubezpieczać
    i w praktyce tego nie robi.

  • 50. Data: 2013-01-19 18:17:38
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-01-19 17:19, Użytkownik Piotrek napisał:

> [...]
    > bezrobotnego.
    > Uczelnia też chyba nie ma obowiązku w takiej sytuacji go ubezpieczać

    Pytanie kluczowe studia wieczorowo/zaoczne czy normalne ?
    Jeśli to drugie to uczelnia łaski nie robi tylko ubezpiecza.