  • Data: 2003-12-13 20:39:19
    Temat: Re: Prawo autorskie: Uzywanie programu, ktory "nie istnieje"
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:brfpq7$oi9$1@inews.gazeta.pl...

    > Wszystkie programy są legalne gdy je legalnie nabędziesz od
    upoważnionego.
    > To warunek konieczny i wystarczający.

    Oczywiście masz rację. Ale nie wszystkie programy musisz nabyć, by były
    legalne. niektóre spośród nich są darmowe, albo też opłatę wnosi się w
    inny sposób, niż poprzez ich nabycie.

    > Niby dlaczego?

    No właśnie z tego powodu, że są różne sposoby udostępniania praw
    autorskich. I do każdego sposobu są inne wytyczne. Do takiego LEX-a musisz
    mieć na przykład klucz sprzętowy. I jak masz klucz, to możesz sobie
    program instalować nawet z pirackich płyt i nikogo to nie zainteresuje.

    > Zastanów się - przychodzi do Ciebie policja i widzi kasety
    magnetofonowe.
    > Czy je rekwiruje bo "zachodzi podejrzenie", że masz na nich nielegalnie
    muzykę?
    > Widzi płyty winylowe - też je rekwiruje bo... ?
    > Widzi płyty CD/CD-R - tez je rekwiruje bo...?
    > A może jak widzi tażśmy magnetowidowe to je rekwiruje bo...
    > A może płyty DVD... ?

    Toteż właśnie już kilkukrotnie na tym forum podnosiłem, że tym razem
    wylano dziecko z kąpielą. Jak przedtem piractwo szerzyło się w naszym
    kraju, tak teraz spenalizowaliśmy zachowania, które na zdrowy rozsądek
    przestępstwem nie są. Jak choćby wykonanie na własny użytek kopii.

    > A masz li Ty licencje na te wszystkie rzeczy, paragony, rachunku i inne
    srunki?

    Nie mam ;-))

    > I czy ich brak czynie je nielegalnymi a Ciebie niegrzecznym, niedobrych
    piratem?

    No według obecnej wykłądni niestety tak - w odniesieniu do programów,
    które tego wymagają.

    > To niby czemu ktokolwiek chce wymagać tego od programu komputerowego?
    > Żadna ustawa nie dała im takich uprawnień.

    Arek! Zrozum, że tu nie trzeba specjalnej ustawy. To tak, jakbyś jechał
    moim samochodem. W gruncie rzeczy nie ma obowiązku, byś miał umowę zakupu
    ode mnie tego samochodu. Ale jak jej nie będziesz miał, a ja powiem, że Ci
    go nie sprzedałem, to dobrze będzie, jak tylko na zabraniu samochodu się
    skończy.