  • 11. Data: 2002-04-06 21:14:22
    Temat: Re: Prawa autorskie do pracy magisterskiej
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Fri, 5 Apr 2002 10:55:38 +0200, "Piotr 'VaGla'
    Waglowski" <v...@v...nospam.pl> napisałbył:

    >Warunkiem obrony pracy magisterskiej jest napisanie jej samodzielnie -

    Czy ja wiem? :-)

    >zatem, jesli ma charakter unikalny i spelnia kryteria utworu w rozumieniu
    >prawa autorskiego to autorowi przysluguja uprawnienia wynikajace z ustawy, w
    >tym parawa autorskie majatkowe (ktore mozna przeniesc) oraz autorskie prawa
    >osobiste (ktore sa nieprzenaszalne). Umowa pomiedzy uczelnia a autorem pracy
    >magisterskiej moze przenosic na uczelnie prawa autorskie majatkowe, ale nie
    >osobiste.

    Na pewno? Jeżeli doktor nie chce się przyznawać, że nie on pisał ten
    fragment pracy, powinien móc uzyskać takie prawa. Jeżeli nie, to
    ustawa jest wadliwa. Jak mnie stać i chcę sobie kupić obraz u słynnego
    malarza po to, żeby go potem podpisać moim nazwiskiem, to prawo
    powinno to dopuszczać.

    >Tak czy inaczej - kwestia czy zostala nastepnie podpisana umowa o
    >przeniesienie praw majatkowych do utworu nie zmienia faktu, ze gdyby takiej
    >umowy nie bylo - autor utworu (pracy magisterskiej) moze nia swobodnie
    >rozporzadzac.

    Czy musi być umowa? Nie wystarczy np. regulamin studiów, który tak
    mówi?

    >To ze ktos pokrywa koszty, nie oznacza ze przysluguja mu prawa autorskie.
    >Nie dokonca rozumiem co oznaczaja koszty: czy chodzi na przyklad o to, ze do
    >napisania pracy magisterskiej konieczne jest na przyklad skorzystanie z
    >drogiego laboratorium?

    Nie tylko! Wielu moich kolegów robiło na PolSl prace polegające na
    budowie jakiegoś urządzenia -- uczelnia zwracała kasę za zużyte
    materiały.

    >Zeby obronic magisterska prace musi ona byc samodzielna. "Promowanie" czy
    >tez "prowadzenie" pracy nie jest wspolautorstwem, gdyz student opracowuje
    >temat osobiscie.

    Tak, ale dany TEMAT może być częścią WIĘKSZEGO TEMATU. Np. instytut
    pracuje nad hasłem ,,seks w powieści dla młodzieży'' i sudent Pietras
    opracowuje temat ,,Seks a Maria Konopnicka''... O tym mówiłem. I
    promotor tak go prowadzi, żeby mógł to wykoszystać w pracy
    instytutu...

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 12. Data: 2002-04-06 21:19:44
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Sat, 6 Apr 2002 19:32:39 +0200, "Gwidon S. Naskrent"
    <n...@a...pl> napisałbył:

    >_Nie musiał_. Zrozum. Ustawa nie przewiduje takiego wymogu.

    Ustawa nie, ale uczelnia tak. Źle intepretujesz słowo musiał. To tak
    jak z Dowodem Osobistym. Musisz go okazać niebieskim. Innym nie
    musisz. Teoretycznie. Ale żeby kupić telefon GSM MUSISZ okazać go w
    salonie.

    >Można sobie poszukać innej uczelni :>

    No... Zapewne... Dla samej ideii...

    >Dostajesz EGZEMPLARZ utworu.

    Ale nie zmienia to faktu, że powinna być możliwość całościowego
    przejęcia dzieła. Tak, żeby np. ten malarz nie malował identycznych
    widoczków dla innych zleceniodawców. Więcej! Tak, żebym np. mógł się
    podpisać pod tym dziełem i sprzedawać jako własne.

    > Spójrz w art. 52 ust. 1 ustawy.

    Poszukam.

    >Owszem, ja też dostarczyłem egzemplarz do biblioteki, ale nikt nie czynił
    >z tego warunku dopuszczenia (po prostu jedną kopię dostał recenzent i to
    >on za moją zgodą przekazał ją bibliotece).

    Mnie nie pytali o zgodę, a kazali dostarczyć takie egzemplarze i już.

    >Przecież regulamin uczelni nie może być sprzeczny z ustawą.

    I nie byłby... Ustawa mówi, że można przekazać? Mówi. Sam
    potwierdzasz. Regulamin wystarczy, że wprowadzi zapis:
    a) warunkiem konieczym dopuszczenia do obrony jest przekazanie praw do
    pracy promotorowi i uczelni

  • 13. Data: 2002-04-08 08:45:58
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

> [...]
    > uczelnianej i jest tam dostępny innym sytudentom i naukowcom. I takie
    > było wymaganie już na samym starcie i takie było wymaganie

    To dwie rozne rzeczy - piszesz o przekazaniu egzemlarza utworu (pracy
    magisterskiej) a nie o udzieleniu licencji na utwor - a to nie jest to samo.

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 14. Data: 2002-04-08 11:39:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Apr 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

> [...]
    >+ > promotora.
    >+
    >+ _Nie musiał_. Zrozum. Ustawa nie przewiduje takiego wymogu.

    Ustawa nie przewiduje również obowiązku przydzielenia ci przez
    uczelnię TEGO KONKRETNEGO tematu.
    Przydział tematu jest niemal umową cywilną :) - chciał(a)by
    Pan(i) taki ? A to może byśmy toto podpisali...
    Nie ???!
    A wie Pan(i), chyba Pan(i) zrobi co innego...

    >+ > >Natomiast jeśli uczelnia żądała podpisania, to może ją spokojnie wyśmiać.

    *Po*, ale nie *PRZED*.

    >+ > I nie robić pracy, racja. Ale chyba nie o to chodzi.
    >+
    >+ Można sobie poszukać innej uczelni :>

    Jasne ;)
    [...]
    >+ > Zapewne więc jest -- moze nie ustawowa, ale np. określona regulaminem
    >+ > uczelni?
    >+
    >+ Przecież regulamin uczelni nie może być sprzeczny z ustawą.

    Ale ustawa NIE ZABRANIA zawierania JAKICHKOLWIEK umów WARUNKOWO !
    (np. pod warunkiem przekazania...)
    Stanowi TYLKO że O ILE NIE POWIEDZIANO INACZEJ autor "jest
    w prawie" i "rozporządza". A nie że "nie może dostać ultimatum"
    *przed* zawarciem umowy :>
    Chcesz zaaplikować" doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia" ?
    Wątpię... ma pełną świadomość co robi i NIE MUSI bronić dyplomu ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (...regularnie dostający ultimatum od klientów ;>)

  • 15. Data: 2002-04-08 13:37:30
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Mon, 8 Apr 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > Przydział tematu jest niemal umową cywilną :) - chciał(a)by

    Nie sądzę aby między studentem a uczelnią istniał na jakimkolwiek etapie
    studiów stosunek cywilnoprawny.

    > Ale ustawa NIE ZABRANIA zawierania JAKICHKOLWIEK umów WARUNKOWO !
    > (np. pod warunkiem przekazania...)

    Przecież żadna umowa nie zostaje zawarta. Student tworzy utwór, ale
    wskutek podporządkowania administracyjnego, a nie z własnej,
    nieprzymuszonej woli. Zasada swobody umów nie może mieć zastosowania tam
    gdzie każdy kto znajduje się w określonej sytuacji życiowej zmuszony byłby
    jakąś umowę zawrzeć.

    > Wątpię... ma pełną świadomość co robi i NIE MUSI bronić dyplomu ;)

    Ale jeśli już się immatrykuluje, to podpada pod regulamin uczelni, który
    ma charakter wybitnie zakładowy, administracyjny, a nie postać wzorca
    umowy.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 16. Data: 2002-04-08 14:20:22
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Apr 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

> [...]
    >+
    >+ Nie sądzę aby między studentem a uczelnią istniał na jakimkolwiek etapie

    Oczywiście - stąd to "niemal"
    [...]
    >+ Przecież żadna umowa nie zostaje zawarta. Student tworzy utwór, ale
    >+ wskutek podporządkowania administracyjnego, a nie z własnej,
    >+ nieprzymuszonej woli.

    O, to to -:)
    Wskutek podporządkowania administracyjnego konkretny "utwór"
    stworzy ten student który podpisze stosowna zgodę. Albo nikt.
    Zawsze można wziąc inny temat... (i *o to* IMHO idzie)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-04-13 17:43:13
    Od: "666" <p...@p...com>

    Ja akurat słyszałem i znam, chłopak i dziewczyna, a teraz razem piszą doktorat ;-))
    Dżek

    > Notabene nie slyszalem (co nie oznacza ze to sie nie wydarzylo) o przypadku
    wspolnego obronienia pracy przez dwoch studentow.
    > Mam na mysli 1 praca, dwoch autorow - nie mam tu na mysli sytuacji, w ktorym
    obroniono dwie prace dwoch autorow i jedna z nich byla plagiatem.

  • 18. Data: 2002-04-15 12:22:45
    Od: "666" <p...@p...com>

    Co więcej: musisz dać go skserować ;-))
    Dżek