  • 1. Data: 2002-04-04 09:44:22
    Temat: Spadek
    Od: "Benon" <p...@p...com>

    Zmarł jeden z małżonków (małżeństwo było bezdzietne, rodzice nie żyją, nie
    ma testamentu). Rodzeństwo zmarłego chce się zrzec swojej części spadku
    (chodzi o zabudowaną nieruchomość) na rzecz pozostałej przy życiu żony
    brata. Jak należy to przeprowadzić ? Czy można oświadczenie o zrzeczeniu się
    prawa do spadku złożyć w czasie rozprawy o dziedziczeniu z ustawy. Czy też
    należy najpierw przeprowadzić sprawę o dziedziczeniu ustawowym a zrzeczenia
    dokonać przed notariuszem?

  • 2. Data: 2002-04-04 10:51:52
    Temat: Re: Spadek
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Benon" <p...@p...com> wrote in message
> [...]
    > ma testamentu). Rodzeństwo zmarłego chce się zrzec swojej części spadku
    > (chodzi o zabudowaną nieruchomość) na rzecz pozostałej przy życiu żony

    Niemozliwe.
    Zrzec spadku mozna sie jedynie za zycia "spadkodawcy".

> [...]
    > prawa do spadku złożyć w czasie rozprawy o dziedziczeniu z ustawy. Czy też
    > należy najpierw przeprowadzić sprawę o dziedziczeniu ustawowym a

    Sa dwa wyjscia

    1. ODRZUCENIE spadku
    2, przyjecie i darowizna.

    Odrzucenie powoduje, skutki takie, jakby odrzucajacy ine zyl,
    wiec jesli on ma dzieci to nastapni musza odrzucac, a jesli sa malotni to
    nastepne schody..

    Przyjecie wiaze sie z podatkiem, darowizna z notariusem i nastepnymi
    oplatami.

    Mozna jeszcze przyjac spadek i po prostu "uzyczyc" dom bratowej,
    ale to nie to samo...prawda?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-04-04 10:58:58
    Od: "Benon" <p...@p...com>

    Dziekuje za odpowiedz
    Czyli, czy dobrze rozumuje, nie mozna zrzec sie spadku podczas rozprawy o
    stwierdzenie nabycia spadku z ustawy ?

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a8hb5l$l40$...@g...uci.agh.edu.pl...

  • 4. Data: 2002-04-04 11:20:01
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    > Dziekuje za odpowiedz
    > Czyli, czy dobrze rozumuje, nie mozna zrzec sie spadku podczas rozprawy o
    > stwierdzenie nabycia spadku z ustawy ?

    Podczas rozprawy to spadkodawca nie zyje, wiec zrzec sie nie mozna, mozna
    spadek odrzucic
    (co potocznie TEZ ludzie CZASEM nazywaja zrzeczeniem sie....)

  • 5. Data: 2002-04-04 13:24:36
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 4 Apr 2002, Benon wrote:

> [...]
    > należy najpierw przeprowadzić sprawę o dziedziczeniu ustawowym a zrzeczenia

    Wystarczy że rodzeństwo odrzuci spadek (notariusz/sąd). Wtedy żona
    w braku innych spadkobierców będzie mogła przyjąć lub odrzucić także ich
    część (tzw. podstawienie).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 6. Data: 2002-04-04 13:35:38
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 4 Apr 2002, Benon wrote:

    > Czyli, czy dobrze rozumuje, nie mozna zrzec sie spadku podczas rozprawy o
    > stwierdzenie nabycia spadku z ustawy ?

    Można spadek ODRZUCIĆ.

    PS. Odpisuj za cytatem.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-04-05 05:50:32
    Od: "Benon" <p...@p...com>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0204041522550.1281-100000@loca
    lhost...

    > Wystarczy że rodzeństwo odrzuci spadek (notariusz/sąd). Wtedy żona
    > w braku innych spadkobierców będzie mogła przyjąć lub odrzucić także ich
> [...]
    Dziekuje za odpowiedz
    Ale co bedzie gdy rodzenstwo ma dzieci, czy po odrzuceniu spadku przez
    rodzenstwo spadek nie bedzie dotyczyl dzieci ?
    Z gory dziekuje za pomoc
    Pozdrowienia

  • 8. Data: 2002-04-05 12:11:21
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Benon" [...]

    > Dziekuje za odpowiedz
    > Ale co bedzie gdy rodzenstwo ma dzieci, czy po odrzuceniu spadku przez
    > rodzenstwo spadek nie bedzie dotyczyl dzieci ?

    Przeciez pisalem wczoraj, a Pan Gwidon potwierdza.

    Po odrzuceniu spadku dziedziczenie ustawowe jest takie, jakie byloby,
    gdyby odrzucajacy NIE ZYL.

    Wiec dziedzicza jego dzieci, moga one tez odrzucic, ale jesli nie sa
    pelnoletnie

    Prosze zrozumiec, ze takie odrzucenie dziala "na szkode" dziecka.
    Jesli ma pelna zdolnosc do czynnosci prawnych to OK,
    ale jesli nie? Chyba bez kuratora sie nie obejdzie.

    > Z gory dziekuje za pomoc
    > Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-04-05 13:31:05
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 5 Apr 2002, Benon wrote:

    > Ale co bedzie gdy rodzenstwo ma dzieci, czy po odrzuceniu spadku przez
    > rodzenstwo spadek nie bedzie dotyczyl dzieci ?

    Będzie. Zakładałem że spadkobiercami są tylko żona i rodzeństwo zmarłego =
    o zstępnych rodzeństwa nic nie wspominałeś.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 10. Data: 2002-04-05 14:00:39
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 5 Apr 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    > Wiec dziedzicza jego dzieci, moga one tez odrzucic, ale jesli nie sa
    > pelnoletnie

    To mają przedstawiciela ustawowego, który działa za nie. Jeśli nie mają,
    to faktycznie wystąpi kurator.

    > Prosze zrozumiec, ze takie odrzucenie dziala "na szkode" dziecka.

    Przecież nie zawsze odrzucenie powoduje stratę odrzucającego, czasem jest
    to wręcz zysk :)

    Inna sprawa że takiemu dziecku może minąć termin i wtedy przyjmie spadek w
    całości (a wygodniej byłoby np. z inwentarzem).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)