  • Data: 2017-11-09 01:30:34
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2017-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Moim zdaniem by nad tym zapanować, trzeba zrównoważyć chęć osiągnięcia
    > przez uprawnionych zysku z kosztami wykonania mniej, czy bardziej
    > legalnej kopii utworu. Ze 20 lat temu Microsoft domagał się za legalną
    > kopię systemu mniej więcej równowartości komputera i jego
    > przedstawiciele utrzymywali, że to dlatego, iż maja w cenę wliczone ileś
    > ta nielegalnych kopii. Zeszli ceną do powiedzmy 1/4 komputera i raczej
    > niewiele osób to nielegalnie kopiuje. Dawniej znalezienie w prywatnym
    > komputerze legalnej kopii było bardzo mało prawdopodobne.

    MZ to kombinacja większej przystępności cenowej, skuteczniejszej
    egzekucji praw - te wszystkie wręcz medialne akcje BSA czy jak toto sie
    nazywało, no i konieczność aktywacji systemu. Zresztą M$ wydaje się iść
    w kierunku przetartym już wczesniej przez inne platformy softwarowe -
    udostępnię oprogramowanie "za darmo", zyski będę ciągnął z
    reklam/zakupów.

    > Jak udostępnią miejsce, gdzie legalnie po kilka złotych będzie można
    > zamówić legalną płytę (koszt produkcji, to na poziomie złotówki przy
    > masówce), to nikt nie będzie kombinował. Jak domagają się po
    > kilkadziesiąt / kilkaset złotych, to nie dostają nic i tyle.

    Mam wątpliwości. Wydaje mi się, że wiele by sie nie zmieniło. Zgadzam
    się, że brakuje rozwiązania, takiego pragmatycznego, ale będzie ono
    rozsądnym kompromisem dla Ciebie, dla mnie, pewnie dla maks 5%
    społeczeństwa. Pozostali nadal będą piracić, bo po co mają płacić te
    10zł na rok jak moga nie za?łacić nic i nic im sie nie stanie. A jeszcze
    musieliby się spocić i wykonać taką płatność. Jak wspomniałeś, jest na
    ten proceder przyzwolenie społeczne.

    > Konstatacja ta nie dotyczy tylko tantiem. Gdzieś kilkanaście lat temu
    > Polska obniżyła akcyzę na alkohol i automatycznie spadł przemyt z
    > pobliskiej Słowacji. To Polska zaczęła na tym zarabiać zamiast Słowacji,
    > skąd u nas wszyscy nawet piwo wozili. Teraz Słowacy po piwo do Polski
    > latem jeżdżą. Podnoszenie opłat paliwowych stało się powodem tego, że
    > zaczęło się opłacać ich nie płacić. To zawsze tak działa.

    No ale tu mamy sytuację, że coś zrobiło sie tańsze, a przy utworach, nie
    pobijesz taniością darmowej kopii.

    --
    Marcin