  • 1. Data: 2011-11-21 20:21:16
    Temat: Praktyki gazowni z rachunkami
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Witam.

    Inkasent z gazowni kiedys chodzil co miesiac. Co miesiac byl rachunek, i
    wszystko gralo. Teraz chodzi raz na trzy-cztery miesiace, a bywa, ze i pol
    roku go nie ma. A rachunki do zaplaty sa co miesiac. Przychodzi, spisuje
    licznik, pozniej przychodzi rachunek, a krotko po tym przychodzi tzw.
    prognoza, w ktorej gazownia wylicza hipotetyczne zuzycie gazu na przyszlosc.
    I kaze je sobie placic. Sek w tym, ze to hipotetyczne zuzycie ZAWSZE jest
    wyzsze od rzeczywistego. I to bywa, ze i o 100%. Przykladowo w zimie mam
    zuzycie za okolo 200-250zl (mam ogrzewanie gazowe), a wlasnie dzis dostalem
    prognoze na ponad 500zł do zaplacenia w grudniu. Przy pozniejszej wizycie
    inkasenta i odczycie rachunku wszystko jest korygowane, i z nastepnego
    rachunku te nadplaty sa odejmowane. NIBY wszystko OK. Z jednym malym
    zastrzezeniem. Otoz gdybym te nadplacone pieniadze trzymal na koncie, urosly
    by mi od tego odsetki, a gazownia mi tych odsetek nie zwraca, tylko odlicza
    czysta nadplacona kwote. Ktos moze powiedziec "A ile ci tych odsetek
    narosnie". NIBY prawda. Niewiele. Ale jak wezmiemy pod uwage, ze rodzin
    posiadajacych ogrzewanie gazowe jest w miescie kilkadziesiat tysiecy, robi
    sie z tego kwota liczona w milionach. Praktycznie jest to darmowy,
    nieoprocentowany kredyt, jaki gazownia sobie pobiera od klientow, od ktorego
    nie musi placic odsetek. Wystarczy, ze gazownia wplaci sobie te pieniadze na
    oprocentowane konta, i juz ma niebagatelne odsetki kosztem odbiorcow gazu.
    Tu wiec moje pytanie: czy takie dzialanie jest zgodne z prawem? A jesli tak,
    to czy ktos moze podac podstawe prawna do takiego dzialania?

  • 2. Data: 2011-11-21 20:48:28
    Temat: Re: Praktyki gazowni z rachunkami
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2011-11-21 21:21, Ajgor pisze:
> [...]
    > Tu wiec moje pytanie: czy takie dzialanie jest zgodne z prawem? A jesli tak,
    > to czy ktos moze podac podstawe prawna do takiego dzialania?

    Z choinki się urwałeś? :) Przecież tak było od lat i szczerze mówiąc nie
    wiem, skąd Ci się wziął ten inkasent chodzący co miesiąc.
    Podstawa prawna? Na pewno jakaś jest, oparta głównie o zasadę "duży
    monopolista może wszystko" :) Nie martw się, nikt tam nie działa
    bezprawnie. Zresztą dokładnie tak samo było z energią elektryczną.

    To właśnie teraz, bodaj od września PGNiG umożliwiło wybór w sposobie
    rozliczania gazu. Z tego, co kojarzę są trzy opcje do wyboru, przy czym
    jedna z nich jest właśnie rozliczeniem za rzeczywiste zużycie gazu
    (odczyt co miesiąc, faktura co miesiąc).

    N.

  • 3. Data: 2011-11-21 22:02:37
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Nixe" napisał w wiadomości news:jaedet$qla$1@news.onet.pl...

> [...]
    > monopolista może wszystko" :) Nie martw się, nikt tam nie działa
    > bezprawnie. Zresztą dokładnie tak samo było z energią elektryczną.

    Nie urwalem sie z choinki. Zyje na tym swiecie prawie 50 lat, i nie tylko
    pamietam inkasenta co miesiac, ale nawet pamietam zdziwienie, ze wprowadzili
    jakies prognozy. Malo tego. U nas w miescie dawno odeszli od tych prognoz,
    bo ludzie zaczeli szumiec,
    a niedawno znow do nich wrocili. Mowisz., ze nikt w gazowni nie dziala
    bezprawnie?
    Jakos ciezko mi w to uwierzyc, tym barzdiej, ze mam jeszcze w pamieci
    sprawe, ktora z imieniu mieszkancow naszego miasta wytoczyl gazowni urzad
    antymonopolowy za bezprawne wyludzanie oplat za zezwolenia na ogrzewanie
    gazowe. Gazownia wtedy przegrala z kretesem,
    bo sie okzalo, ze to byl szantaz i wyludzenie. Dzialania bezprawne.

> [...]
    > jedna z nich jest właśnie rozliczeniem za rzeczywiste zużycie gazu (odczyt

    Taaa. A wiesz, ze te sposoby rozliczania sa dodatkowo platne? Chcesz miec co
    miesiac fakture? To za nia zaplac. I to chyba wiecej, niz by wyniosly te
    odsetki.
    Mi chodzi o podstawe prawna, a ZWLASZCZA na jakije podstawie nie daja
    odsetek od nadplat.

  • 4. Data: 2011-11-21 23:15:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/21/2011 2:21 PM, Ajgor wrote:
> [...]
    > Tu wiec moje pytanie: czy takie dzialanie jest zgodne z prawem? A jesli tak,
    > to czy ktos moze podac podstawe prawna do takiego dzialania?

    A mowiles w gazowni, ze nie chcesz placic wg prognoz tylko rzeczywistego
    zuzycia?
    Okazuje, ze jakby sie zapytac to sie da.
    Po drugie.
    Jak sam napisales, to nie jest rachunek tylko prognoza. Wiec po prostu
    płać mniej jesli uwazasz, ze prognozy są za wysokie.
    Po trzecie, probowales dzownic zeby ci przeliczyli mniejsze prognozy?

  • 5. Data: 2011-11-21 23:15:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/21/2011 2:48 PM, Nixe wrote:
    > Z choinki się urwałeś? :) Przecież tak było od lat i szczerze mówiąc nie
    > wiem, skąd Ci się wziął ten inkasent chodzący co miesiąc.

    z praktyki
    Widac, za pozno sie urodziles.

  • 6. Data: 2011-11-21 23:16:42
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Ajgor" <n...@...pl> wrote in message news:jaehpc$9q6$1@news.dialog.net.pl...
> [...]
    > odsetki.
    > Mi chodzi o podstawe prawna, a ZWLASZCZA na jakije podstawie nie daja odsetek

    pewnie na takiej samej na jakiej wogole swiadcza ci ta usluge

    przeczytaj umowe, jej ew. aneksy, cenniki i bedziesz wiedzial...

    szanse ze sie tak nie umawiales a oni robia to 'na wariata' oceniam
    na przyzerowe

  • 7. Data: 2011-11-22 06:44:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-11-22 00:15, witek pisze:

> [...]
    > płać mniej jesli uwazasz, ze prognozy są za wysokie.
    > Po trzecie, probowales dzownic zeby ci przeliczyli mniejsze prognozy?

    Nie wiem gdzie Ajgor mieszka ale w Wielkopolsce jakieś dwa miesiące temu
    wszyscy odbiorcy otrzymali z gazowni pismo informujące o możliwych
    sposobach rozliczeń i zachęcających do wyboru odpowiadającej odbiorcy.
    Wystarczyło ulotkę przeczytać i ... podjąć decyzję. Były także wersje
    bez przedpłat.
    Poszukam wieczorem - może nie wyrzuciłem?

    --
    spp

  • 8. Data: 2011-11-22 08:57:25
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości

    > A mowiles w gazowni, ze nie chcesz placic wg prognoz tylko rzeczywistego
    > zuzycia?
    > Okazuje, ze jakby sie zapytac to sie da.

    A przeczytaj UWAZNIE co napisalem w innych postach. Owszem. Da sie. Ale
    trzeba za to zaplacic dodatkowo.

    > Po drugie.
    > Jak sam napisales, to nie jest rachunek tylko prognoza. Wiec po prostu
    > płać mniej jesli uwazasz, ze prognozy są za wysokie.

    I tak wlasnie robie. Nie pytalem, czy moge placic mniej, tylko na jakiej
    podstawie prawnej oni sobie tak liczą.

    > Po trzecie, probowales dzownic zeby ci przeliczyli mniejsze prognozy?

    Tak. Bylem w gazowni. Z wyjasnien pani z okienka wynika, ze ona sama nie wie
    o czym mowi, ale w zasadzie, to oni mnie potraktowali bardzo lagodnie, i
    powinienem wie w ogole cieszyc, ze te prognozy nie sa jeszcze ze trzy razy
    wieksze. Nie rozmawiales nigdy z urzednikami?
    Proponuje sprobowac. Bardzo odprezajace zajecie.

  • 9. Data: 2011-11-22 08:58:30
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "spp" napisał w wiadomości news:jafgco$qlu$1@news.onet.pl...
> [...]

    > przedpłat.
    > Poszukam wieczorem - może nie wyrzuciłem?

    W Legnicy. I jak juz poisalem DWA RAZY. U nas tez mozna placic na faktury co
    miesiac. Ale za dodatkowa oplata za fakture i inkasenta.

  • 10. Data: 2011-11-22 09:02:32
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-11-22 09:58, Ajgor pisze:

    > W Legnicy. I jak juz poisalem DWA RAZY. U nas tez mozna placic na faktury co
    > miesiac. Ale za dodatkowa oplata za fakture i inkasenta.

    A jak inaczej? Żądasz ponadstandardowej usługi (innej niż zapisana w
    umowie) to za nią płać. To chyba normalne?

    --
    spp