    From: "Ajgor" <n...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Praktyki gazowni z rachunkami
    Date: Mon, 21 Nov 2011 21:21:16 +0100

    Witam.

    Inkasent z gazowni kiedys chodzil co miesiac. Co miesiac byl rachunek, i
    wszystko gralo. Teraz chodzi raz na trzy-cztery miesiace, a bywa, ze i pol
    roku go nie ma. A rachunki do zaplaty sa co miesiac. Przychodzi, spisuje
    licznik, pozniej przychodzi rachunek, a krotko po tym przychodzi tzw.
    prognoza, w ktorej gazownia wylicza hipotetyczne zuzycie gazu na przyszlosc.
    I kaze je sobie placic. Sek w tym, ze to hipotetyczne zuzycie ZAWSZE jest
    wyzsze od rzeczywistego. I to bywa, ze i o 100%. Przykladowo w zimie mam
    zuzycie za okolo 200-250zl (mam ogrzewanie gazowe), a wlasnie dzis dostalem
    prognoze na ponad 500zł do zaplacenia w grudniu. Przy pozniejszej wizycie
    inkasenta i odczycie rachunku wszystko jest korygowane, i z nastepnego
    rachunku te nadplaty sa odejmowane. NIBY wszystko OK. Z jednym malym
    zastrzezeniem. Otoz gdybym te nadplacone pieniadze trzymal na koncie, urosly
    by mi od tego odsetki, a gazownia mi tych odsetek nie zwraca, tylko odlicza
    czysta nadplacona kwote. Ktos moze powiedziec "A ile ci tych odsetek
    narosnie". NIBY prawda. Niewiele. Ale jak wezmiemy pod uwage, ze rodzin
    posiadajacych ogrzewanie gazowe jest w miescie kilkadziesiat tysiecy, robi
    sie z tego kwota liczona w milionach. Praktycznie jest to darmowy,
    nieoprocentowany kredyt, jaki gazownia sobie pobiera od klientow, od ktorego
    nie musi placic odsetek. Wystarczy, ze gazownia wplaci sobie te pieniadze na
    oprocentowane konta, i juz ma niebagatelne odsetki kosztem odbiorcow gazu.
    Tu wiec moje pytanie: czy takie dzialanie jest zgodne z prawem? A jesli tak,
    to czy ktos moze podac podstawe prawna do takiego dzialania?