  • 11. Data: 2013-08-06 14:59:04
    Temat: Re: Praca na pół etatu a reszta pod stołem, konsekwencje
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 8/6/2013 12:40 AM, PlaMa wrote:
    > Moi drodzy, co grozi PRACOWNIKOWI, który godził się oficjalnie na pracę
    > na pół etatu za najniższą krajową (+- 800 zł brutto) a naprawdę pracował
    > na pełen etat za 2000 zł netto?

    korekta pit za lata, w ktorych nie złożył prawidłowego rozliczenia
    dopłata podatku z odsetkami plus kara z kodeksu karno skarbowego.
    Kara zależy jak leży. Bodajże od 200 zl do paru milionów.

    > Co grozi także PRACODAWCY, który go tak zatrudniał?

    kodeks karno skarbowy, tylko pewnie troche wiecej niz pracownikowi.
    i pewnie zus sie upomni o swoje i pewnie też mają kary.

  • 12. Data: 2013-08-08 00:52:57
    Temat: Re: Praca na p sto?em, konsekwencje
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Aug 2013, Andrzej Kubiak wrote:

    > Że co?

    Nieszczęśliwie to ujął.
    Na skromne 100% chodzi o dochody podlegające opodatkowaniu,
    które zostały przed opodatkowaniem ukryte.
    Fakt że fiskus dostał z grubsza tę samą kasę (bo pracodawca
    nie mógł nieudokumentowanej wypłaty wliczyć w koszty)
    wiele nie zmienia.

    > Przychody przychodami (dochód to coś innego), skarbówce może coś się nie
    > spodobać dopiero, gdy pracownik ich nie wykaże w zeznaniu rocznym

    Otóż to.
    Pytanie czy to zrobił :>

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-08-08 00:59:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Aug 2013, PlaMa wrote:

    > składek ZUS? Przecież płaci je pracodawca.

    Ale wg litery przepisu połowę ze "swoich" pieniędzy a połowę
    (z grubsza) z pieniędzy pracownika.
    Ergo, pracownik pobrał nienależne pieniądze.

    > coś więcej możesz mi powiedzieć?

    Abstrahując od kar ze stosunku pracy, przy ewidencjonowaniu dla
    celów podatkowych dla dwu przypadków zapisana jest restrykcja, ktora
    najwyraźniej służy do celów ubocznych, czyli blokowania "szarej
    strefy".
    Są to przyjęcie towarów i materiałów podstawowych oraz wypłata
    wynagrodzeń. Mimo, że naruszenie ewidencjonowania skutkuje
    *zwiększeniem* podatku, jest rygor ewidencjonowania, AFAIR
    ze skutkiem zarzutu "nieprawidłowości ksiąg", a to jest poważny
    problem, bo uprawnia skarbówkę do "domiaru" na podstawie wyceny
    (zupełnie niezależnie od kary, która również może być wysoka).

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-08-21 23:30:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PlaMa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Moi drodzy, co grozi PRACOWNIKOWI, który godził się oficjalnie na pracę
    > na pół etatu za najniższą krajową (+- 800 zł brutto) a naprawdę pracował
    > na pełen etat za 2000 zł netto?

    Jeśli sam zgłosi to w praktyce nic.

    > Co grozi także PRACODAWCY, który go tak zatrudniał?

    Poza koniecznością wyrównania składek na ZUS, NFZ i zaliczki na podatek
    dochodowy odpowiedzialność karna z art. 219 kk, która powoduje niemożność
    brania udziału w przetargach publicznych.