  • 1. Data: 2013-08-05 11:48:56
    Temat: Delegacja zagraniczna - potracenia.
    Od: l...@g...com

    Witam,

    w naszym zakladzie pracy pojawil sie problem zwiazany z delegacjami zagranicznymi,
    konkretnie na Ukraine.
    Wyjezdzamy do innego zaprzyjaznionego zakladu w ktorym to obiady kosztuja max 2 euro
    za dwa dania. Delegacja calodobowa wynosi 41 EUR, przy czym jak wiadomo, obiad
    stanowi 30 % jej skladowej. (12,3 EUR).
    Nasz pracodawca wpadl na wspanialy pomysl kupowania nam obiadow bezposrednio w tamtym
    zakladzie, rozliczy sie jak zaklad z zakladem bezposrednio, przy czym oczywiscie
    potraci nam 12,3 EUR a nie 2 EUR. W ten sposob nasz zaklad bedzie ok 10 EUR "do
    przodu" na jednej osobie.

    Pomijajac kiepska jakosc serwowanych posilkow, pojawiaja sie ponizsze pytania.

    Pytania:

    1. Czy pracodawca ma prawo zmusic do korzystania z posilkow w zaprzyjaznionym
    zakladzie, a przy braku konsumpcji potracic owe 12,3 EUR ?

    2. Czy juz jesli potracane jest 12,3 EUR to oznacza rowniez, ze za taka kwote mozna
    skonsumowac ? Czy jesli bedzie MENU 1 i MENU 2 w mniejszej kwocie to moge sobie
    dobrac np. cole ?

    3. Co w przypadku jak jestem diabetykiem i mam specjalne zalecenia lekarskie
    dotyczace posilkow ? Moga mi tez potracic cala kwote skladowa ?

    4. Jak sie wymigac, aby nie byc stratnym az tak duzej ilosci juro ? Jakies pomysly ?

    Pozdrawiam

    Licznik

  • 2. Data: 2013-08-05 13:22:52
    Temat: Re: Delegacja zagraniczna - potracenia.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Aug 2013, l...@g...com wrote:

> [...]
    tamtym zakladzie,
    > rozliczy sie jak zaklad z zakladem bezposrednio, przy czym oczywiscie

    Zasadniczo taka jest idea "diety" - dopłacenie do *ewentualnych* wyższych
    kosztów wyżywienia na wyjeździe.
    Fakt, że niekiedy stanowi ona samoistny bonus oczywiście rozumiem :)

    > Pytania:
    >
    > 1. Czy pracodawca ma prawo zmusic do korzystania z posilkow w zaprzyjaznionym
    zakladzie, a przy braku konsumpcji potracic owe 12,3 EUR ?

    IMO tak.
    http://www.money.pl/podatki/kalkulatory/diety/
    ...i najeżdżasz na pytajnik przy diecie
    Jak "przysługuje" to nie przysługuje dieta, pracownik może mieć
    swoje ekstrawagancje, ale diety nie dostanie (w odpowiedniej
    części).

    > 2. Czy juz jesli potracane jest 12,3 EUR to oznacza rowniez, ze za taka kwote mozna
    skonsumowac ?

    Nie.
    12,3 EUR to jest ryczał, JEŚLI nie dostarczono posiłku.

    > Czy jesli bedzie MENU 1 i MENU 2 w mniejszej kwocie to moge sobie dobrac np. cole ?

    Jeśli MENU1 i MENU2 to są pozycje "zapłaconego obiadu", to nikt Ci grosza
    nie dopłaci, bo obiad dostałeś w naturze :)

    > 3. Co w przypadku jak jestem diabetykiem i mam specjalne zalecenia lekarskie
    dotyczace posilkow ? Moga mi tez potracic cala kwote skladowa ?

    Za trudne dla mnie :)
    Nie wiem czy wtedy spełniony jest warunek "zapewnia posiłek", jeśli
    posilany nie może go jeść. Obstawiałbym że nie, ale wykładni nie znam.
    Chyba wypadałoby uprzedzić ze jest taki przypadek i niech się
    zapewniający martwi.
    IMVHO trzeba się liczyć z tym, że stołówka pracownicza większego zakładu
    może przewidywać "dania dietetyczne", bo pewnie takich pracowników
    jest więcej.
    I *DOPIERO* wtedy poczytamy wyrzekania na jakość posiłku :>
    (mniejszy wybór składników raczej nie będzie sprzyjał walorom
    smakowym - bo możliwa jest "dieta uniwersalna", za jednym
    zamachem bezcukrowa, bezsolna, bezmleczna, bez...)

    > 4. Jak sie wymigac, aby nie byc stratnym az tak duzej ilosci juro ? Jakies pomysly
    ?

    Nie mam.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-08-05 13:33:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    <l...@g...com> wrote:

    > 1. Czy pracodawca ma prawo zmusic do korzystania z posilkow w
    > zaprzyjaznionym zakladzie, a przy braku konsumpcji potracic owe 12,3 EUR ?

    Tak, może. Podobnie jak np. masz w hotelu śniadanie, ma prawo odliczyć Ci
    15% diety

    > 2. Czy juz jesli potracane jest 12,3 EUR to oznacza rowniez, ze za taka
    > kwote mozna skonsumowac ? Czy jesli bedzie MENU 1 i MENU 2 w mniejszej
    > kwocie to moge sobie dobrac np. cole ?

    Nie,, oznacza to, że jesz to, co Ci pracodawca kupił

    > 3. Co w przypadku jak jestem diabetykiem i mam specjalne zalecenia
    > lekarskie dotyczace posilkow ? Moga mi tez potracic cala kwote skladowa ?

    Nie wiem

    > 4. Jak sie wymigac, aby nie byc stratnym az tak duzej ilosci juro ? Jakies pomysly
    ?

    Nie jeździć w delegacje ;-)