  • Data: 2004-06-21 18:41:48
    Temat: Re: Policjant a kontrolerzy w ZKM Gdynia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:cb6eel$aki$1@news.onet.pl...

> [...]
    lub
    > w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli
    zachodzi
    > obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.
    > § 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji.
    >
    > A czy było wałkowane na grupie, że "zatrzymanie obywatelskie" odnosi się
    do
    > _przestępstwa_ a nie wykroczenia? O ile mi wiadomo, to jazda bez biletu
    > przestępstwem nie jest. W takim razie zatrzymanie obywatelskie jest

    Ale w kpow jest napisane, ze art. 243 kpk stosuje się odpowiednio (art.
    45§2)

    > Mogę sobie wyobrazić pościg zwykłych obywateli za złodziejem damskiej
    > torebki albo mordercą, ale pościg i obezwładnienie sprawcy
    zanieczyszczenia
    > ulicy poprzez wyrzucenie papierka czy splunięcie przerasta moją
    wyobraźnię.
    > Gdzie tu ratio legis?

    Nie tak dawno grupa Romów (nota bene zajmujacych się sprzataniem placu
    targowego) ujęła w pościgu sprawcę podrzucenia woreczka ze śmieciami.

    > Kontrolerzy nie mają prawa nikogo zatrzymać, bo nikt im takiego prawa (w
    > odróżnieniu od uprawnionych służb np. policji, SOK, SG itd.) wyraźnie
    nie
    > przyznał. Uprawnień kontrolerów nie można nawet wywieść z tzw.
    "zatrzymania
    > obywatelskiego". Tym samym pasażer może się spokojnie oddalić, a w
    przypadku
    > utrudnienia mu tego może się zgodnie z prawem bronić.

    Niby masz rację. Napisałem, że w tym wypadku jest moim zdaniem luka w
    ustawie i trzeba "sztukować". A gdyby wywieść owo prawo do ujęcia z faktu,
    że skoro chce się oddalić przed przyjazdem Policji, to istnieje
    uzasadnione podejrzenie, że podał fałszywe dane, a to stanowi już
    usiłowanie oszustwa?