  • 11. Data: 2004-06-23 21:11:43
    Temat: Re: Policja wiele może...
    Od: Jarosław Zajšc <a...@s...abc>

    In article <cbcnl2$16l$1@inews.gazeta.pl>, t...@g...SKASUJ-TO.pl
    says...
    > Witam,
    > ciekawa sprawa, zarzut popełnienia przestępstwa postawił mi policjant zamiast
    > prokuratora. :)
    > potem akta poszły do prokuratury i dopiero prokurator zarzut "zatwierdził" :)
    > To upraszcza wiele rzeczy, może dać im jeszcze prawa sędziowskie i
    > egzekucyjne ?

    Nie jest. Postanowienie o przedstawieniu zarzutow (rowniez w sledztwie
    nie tylko dochodzeniu) moze wydac Policja.

    Jesli to Policja prowadzila postepwanie przygotowawcze (jako wlasne lub
    powierzone) to taka praktyka nie powinna dziwic.

    --
    _____ PGP Key ID: 0x7E9C34CA ____ ___ _____ Diem _ perdidi _____
    \__________________ __@ / / _ )___ ___ ___,__ _ ___ ___\

  • 12. Data: 2004-06-23 21:15:36
    Od: "robert agner" <t...@W...gazeta.pl>

    Moje sprostowanie do poprzedniego mojego maila,
    Po wyslaniu doczytalem:

    ART 305.§ 3. Postanowienie o wszczęciu dochodzenia wydaje Policja,
    przesyłając niezwłocznie prokuratorowi odpis postanowienia. Postanowienie o
    odmowie wszczęcia lub o umorzeniu wydaje prokurator albo Policja;
    postanowienie wydane przez Policję zatwierdza prokurator.

    Oddaje sprawiedliwość w tej sprawie, mój błąd, chociaż ni diabła nie wiem
    jaka róznica jest między śledztwem a dochodzeniem :)

  • 13. Data: 2004-06-23 21:20:51
    Od: Jarosław Zajšc <a...@s...abc>

    In article <4...@n...onet.pl>, tunia22
    @czat.onet.pl says...

    > To jak sie w takim razie ma do tego art. 333 paragraf 3 kpk? "do aktu
    > oskarzenia dolacza sie DO WIADOMOSCI SADU liste ujawnionych pokrzywdzonych z
    > podaniem ich adresow oraz adresy osob wymienionych w paragrafie 1 pkt 1
    > (osoby, ktorych wezwania zada oskarzyciel)".
    >
    > Zreszta jednym z niewielu praktycznych wydarzen na studiach (wydzial Prawa),
    > jakie mi sie przydazylo, bylo wlasnie pisanie aktu oskarzenia. I szanowna
    > prowadzaca pani dr z uporem maniaka nam te informacje powtarzala - ze
    > personalia pokrzywdzonych sa tylko do wiadomosci sadu.

    Oczywiscie, ze tak. Zabronione jest np. umieszczanie jakichkolwiek
    informacji o pokrzywdzonym w odpisie aktu oskarzenia dostarczanego
    oskarzonemu.

    Tyle, ze co z tego, skoro bez problemu podejrzany moze poznac te dane w
    zwiazku z zamknieciem postepowania przygotowawczego (sic!).

  • 14. Data: 2004-06-23 21:22:02
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    M wrote:
> [...]

    Prawo przeglądania akt sprawy masz nieco później, a przez większość
    postępowania przygotowawczego tylko za zgodą prowadzącego. Zaznajomienie
    z aktami to jedna z ostatnich czynności.

> [...]
    > prowadzaca pani dr z uporem maniaka nam te informacje powtarzala - ze
    > personalia pokrzywdzonych sa tylko do wiadomosci sadu.

    Po czym wszywane są do akt bezpośrednio za a/o :)

    KG

  • 15. Data: 2004-06-23 21:22:25
    Od: "M" <t...@c...onet.pl>

    > Tu się chyba mylisz,
    > wgląd do akt następuje na pisemny wniosek oskarżonego po zakończeniu
    > postępowania

    Tu za to Ty sie chyba mylisz. Zarowno stronom post. jaki i obroncom oraz
    pelnomocnikom i przedstawicielom ust. udostepnia sie aktasprawy i daje moznosc
    sporzadzania odpisow. A jezeli prezes sie zgodzi - moga to robic tez inne
    osoby (art. 156 kpk).

    Jak wiec widac - dotyczy to takze, a wlasciwie przede wszystkim okresu
    trwania postepowania.

  • 16. Data: 2004-06-23 21:22:36
    Od: "kyzio" <k...@w...pl>

    Zwróć uwagę na:

    kk308.2
    kk71.1

    Aby policjant mógł przesłuchać osobę podejrzaną w charakterze podejrzanego
    musi przedstawić zarzut. Ustnie, bez formalnego postanowienia.
    Z chwilą przedstawienia zarzutu w związku z przystąpieniem do przesłuchania
    "osoba podejrzana" staje się "podejrzanym" - czyli stroną postępowania.
    W gruncie rzeczy to jest rozwiązanie korzystne dla osoby podejrzanej,
    bo w ten sposób nabywa prawa podejrzanego, np. do odmowy składania
    wyjaśnień,
    do obrońcy itd.
    Gdyby policjant zarzutu nie przedstawił, musiałby przesłuchiwać w
    charakterze świadka,
    a świadek z takiej ochrony nie korzysta.

    Pozdrawia Kyzio

  • 17. Data: 2004-06-23 21:23:46
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    robert agner wrote:
    > Art. 305.
    > § 1. Niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o przestępstwie, organ powołany
    > do prowadzenia postępowania przygotowawczego obowiązany jest wydać
    > postanowienie o wszczęciu bądź o odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia.
    > § 2. Postanowienie o wszczęciu, odmowie wszczęcia albo umorzeniu śledztwa
    > wydaje prokurator.

    proponowałbym korzystać z aktualnego kpk :)

    > Od kiedy stawia się zarzuty w postępowaniu przygotowawczym ?

    Od zawsze.

    KG

  • 18. Data: 2004-06-23 21:23:55
    Od: "seb" <sebian @ wywal.to.poczta.onet.pl>

    > postępowania przygotowawczego tylko za zgodą prowadzącego. Zaznajomienie
    > z aktami to jedna z ostatnich czynności.

    Owszem, za zgoda, tylko, że jeśli odmówi - przysługuje zażalenie i ciekawe,
    jak się wybroni.

    seb

  • 19. Data: 2004-06-23 21:24:36
    Od: "seb" <sebian @ wywal.to.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Teqnix" <x...@k...org> napisał w wiadomości
    > wiec jest tak, po noweli zeszlorocznej do kpk uproszczono postepowanie
    > przygotowawcze i obecnie nawet sledztwo ( a u ciebie z pewnoscia bylo
    > dochdzenie) wlasciwie prowadzi policja,

    dochodzenie wcześniej też policja prowadziła

    seb

  • 20. Data: 2004-06-23 21:28:52
    Od: "seb" <sebian @ wywal.to.poczta.onet.pl>

    > Normalnie. Dobro tego postępowania wymaga. W postępowaniu
    > przygotowawczym strony nie mają swobodnego dostępu do akt.

    OK, ale tak jak wspomniałem - przysługuje zażalenie, i w pierdołowatych
    sprawach nie wybroni się.

    --

    seb
    ---