  • 1. Data: 2002-02-11 14:03:25
    Temat: Policja i tzw. "spisywanie".
    Od: Pawel Sawicki <P...@v...com>

    Witam.

    Mam male pytanko. Ostatnio, znaczy sie w czwartek, szlismy z kolega
    niedaleko synagogi zydowskiej na Placu Grzybowskim. Bylismy umowieni z
    charakteryzatorem, (potrzebowalismy sztucznej brody do przedstawienia, ale
    to nie o to tu chodzi :) ale poproszono nas, abysmy weszli tylnym wejsciem.
    Idac wzdluz budynku z naprzeciwka wyszedl patrol policji (chyba :). Grzecznie
    zapytali czy nie mamy dokumentow. Poniewaz obaj jestesmy juz pelnoletni,
    pokazalismy dowody osobiste. Dane nasze zostaly spisane. Na pytanie, dlaczego
    nas spisuja, nikt nic nie odpowiedzial. Zapytalem czy to moze w ramach akcji
    prewencyjnych, na co jeden policjant powiedzial, ze nie, drugi, ze nie, bo
    chodzi o prewencje (nie pomylilem sie, tak powiedzieli :). Potem nastapila
    mila (az dziw bierze :) wymiana zdan, m. in. o tym, ze w nowych dowodach sa
    bledy, w jakim to panstwie zyjemy itp. Teraz moje pytanie. Po co to cale
    zamieszanie? [Acha, na odchodne dodali (nie wiem, czy zartem czy nie :), ze
    jak ktos podpali synagoge lub teatr, to beda wiedziec, gdzie szukac sprawcow
    :)] Czy policja ma prawo, od tak sobie, zaczepic kogos na ulicy, spisac, bez
    podania przyczyn? Malo tego, nawet nie widzialem ich legitymacji, wiec, w mysl
    prawa, chyba nie mialem obowiazku pokazywac dokumentow? Czy moga to kiedys, w
    przyszlosci, uzyc w jakikolwiek sposob przeciwko mnie?

    Pozdrawiam
    Pawel Sawicki
    --
    Yesterday I knew nothing... Today I know that.

  • 2. Data: 2002-02-11 14:09:50
    Temat: Re: Policja i tzw. "spisywanie".
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Czy masz tylko takie problemy?
    No ale do rzeczy.Policja ma prawo kazdego wylegitymowac na podstawie ustawy
    o Policji(jesli sie nie myle art.15).Legitymacje policjant umundurowany
    okazuje tylko na twoje zadanie.A czy moga twoje dane do czegos
    uzyc?tak.Dokladnie tak jak ci funkcjusz powiedzial.Jesli bedzie pozar albo
    wlamanie to moga cie wezwac i przesluchac.

    Leszek

  • 3. Data: 2002-02-11 14:20:17
    Od: Pawel Sawicki <P...@v...com>

    Leszek <l...@m...icpnet.pl> wrote:
    > Czy masz tylko takie problemy?
    No niby nie, ale tak mnie to troszke zdziwilo. Poza tym, to byl moj pierwszy
    raz, a wiadomo jak sie czlowiek wtedy czuje :)

> [...]
    > uzyc?tak.Dokladnie tak jak ci funkcjusz powiedzial.Jesli bedzie pozar albo
    > wlamanie to moga cie wezwac i przesluchac.
    O to mi chodzilo. Chcialem sie upewnic, ze takie "praktyki" sa zgodne z
    prawem. Dzieki za odpowiedz :) (Zycze Tobie tylko takich problemow :))

    Pozdrawiam
    Pawel Sawicki
    --
    If all the world is a stage, where is the audience sitting?

  • 4. Data: 2002-02-11 17:01:15
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Pawel Sawicki <P...@v...com> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a48ivd$nnk$...@l...imm.org.pl...
> [...]

    ze
    > jak ktos podpali synagoge lub teatr, to beda wiedziec, gdzie szukac

    Niekoniecznie Ty musisz byc sprawca, mogles ich widziec :-)
    Trenowalem ten temat z policjantem w czasach stanu wojennego.
    Spisywal nas (noc, srodek miasta) i jako powod podal, ze mozemy byc
    ewentualnie swiadkami jakiego przestepstwa.

    Karol

  • 5. Data: 2002-02-11 17:09:18
    Od: "Bartek" <b...@p...onet.pl>

    Witam!

    Użytkownik "Pawel Sawicki" <P...@v...com> napisał w wiadomości
    | Witam.
    |
    | Mam male pytanko.

    ciach

> [...]
    kiedys, w
    | przyszlosci, uzyc w jakikolwiek sposob przeciwko mnie?

    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 września 1990 r. w sprawie trybu
    legitymowania, zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej oraz
    przeglądania bagaży i sprawdzania ładunku przez policjantów.

    § 1. Policjanci w toku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych,
    dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych, podejmowanych w celu
    rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz
    wypełniania poleceń sądu, prokuratora, organów administracji rządowej i
    samorządu terytorialnego, zwanych dalej "czynnościami służbowymi", mają
    prawo:

    1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,

    ciach

    § 2. Policjanci, przystępując do czynności służbowych określonych w § 1, są
    obowiązani:

    1) podać stopień, imię i nazwisko; policjanci nie umundurowani okazują
    ponadto legitymację służbową w taki sposób, aby zainteresowany miał
    możliwość odczytać i zanotować nazwisko policjanta i nazwę organu, który
    wydał legitymację,

    2) podać podstawę prawną oraz przyczynę podjęcia czynności służbowej.

    Tyle teoria. A o praktyce sam napisałeś w swoim poście ....

    Pozdrawiam,
    Bartek

  • 6. Data: 2002-02-12 13:19:38
    Od: Pawel Sawicki <P...@v...com>

    Bartek <b...@p...onet.pl> wrote:
    > Witam!
    [...cut teoria...]
    > Tyle teoria. A o praktyce sam napisałeś w swoim poście ....
    Dzieki, podstawa prawna, o to szlo. THX.
    Pawel Sawicki
    --
    If a vegetarian eats vegetables, what does a humanitarian eat?

  • 7. Data: 2002-02-12 21:58:11
    Od: k...@e...com (Klon papierosiarza)

    "Bartek" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > 2) podać podstawę prawną oraz przyczynę podjęcia czynności służbowej.
    >

    > Tyle teoria. A o praktyce sam napisałeś w swoim poście ....

    O kant tylka mozna rozbic to rozporzadzenie.

    Article 8 – Right to respect for private and family life1

    Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms
    as amended by
    Protocol No. 11
    http://conventions.coe.int/Treaty/EN/cadreprincipal.
    htm

    1.Everyone has the right to respect for his private and family
    life, his home and his correspondence.
    2.There shall be no interference by a public authority with the
    exercise of this right except such as is in accordance with the law
    and is necessary in a democratic
    society in the interests of national security, public safety or
    the economic well-being of the country, for the prevention of disorder
    or crime, for the protection of
    health or morals, or for the protection of the rights and
    freedoms of others.

    Jezeli Wadza jest pewna ze potrafi udowodnic ze legitymowanie kiedy
    sie jej podoba lezy w interesie funkcjonowania panstwa, to ja chetnie
    zmyje glowe Drzewickiemu w Strasburgu. Zapraszam poszkodowanych.
    Posterunkowy Hyla jest madry tylko kiedy w lapie ma palke. Na sali
    sadowej ucieka jak pluskwa na widok wlaczonej lampy.