  • 1. Data: 2007-09-12 20:10:22
    Temat: PoRD, regulamin wewnetrzny spoldzielni, a kodeks wykroczen
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

    Art. 1. § 1. Odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto
    popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w
    czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności,
    grzywny do 5.000 złotych lub nagany.

    Art. 98. Kto, prowadząc pojazd poza drogą publiczną, nie zachowuje należytej
    ostrożności, czym zagraża bezpieczeństwu innych osób, lub nie stosuje się do
    przepisów regulujących korzystanie z dróg wewnętrznych lub innych miejsc
    dostępnych dla ruchu pojazdów podlega karze grzywny albo karze nagany.

    Jak rozumiem, "ustawa" w tym wypadku to PoRD. Wspomniane "przepisy
    regulujace" odnosza sie, jak rozumiem, do PoRD, a ten w przypadku drogi
    niepublicznej ogolnodostepnej mowi jednoznacznie:

    Art. 1. 2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się
    poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia
    bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    PoRD nic nie wspomina o wewnetrznym regulaminie spoldzielni. Czy mozna go
    podciagnac pod art. 98 KW?
    --
    Olleo

  • 2. Data: 2007-09-12 20:25:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Sep 2007 22:10:22 +0200, olleo wrote:
> [...]
    >
    >Jak rozumiem, "ustawa" w tym wypadku to PoRD. Wspomniane "przepisy
    >regulujace" odnosza sie, jak rozumiem, do PoRD

    Hm .. a nie przypadkiem przepisem regulujacym bedzie regulamin
    spoldzielni, a jego naruszanie jest zabronione art 98 ustawy KW ?

    J.

  • 3. Data: 2007-09-12 21:09:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    olleo pisze:

    > Jak rozumiem, "ustawa" w tym wypadku to PoRD. Wspomniane "przepisy
    > regulujace" odnosza sie, jak rozumiem, do PoRD, a ten w przypadku drogi
    > niepublicznej ogolnodostepnej mowi jednoznacznie:

    Niekoniecznie - mogą być dodatkowe zarządzenia administratora takiej
    drogi wewnętrznej.
    Np. suwnica ma zawsze pierwszeństwo, czy brak znaków drogowych
    oznaczających przejazdy kolejowe chociaż po terenie jakiegoś zakładu
    jeżdżą sobie pociągi.

    Jeżeli jakaś spółdzielnia mieszkaniowa administruje własnymi drogami, to
    nie widzę przeszkód dla których nie miałaby wprowadzić sobie na własnym
    terenie własnych przepisów drogowych. Inna sprawa że jedyne co to może
    spowodować to chaos.

    > Art. 1. 2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się
    > poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia
    > bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    Ale konieczne jest IMO tylko wtedy kiedy wewnętrzne zasady nie regulują
    jakiejś tam kwestii, natomiast zależy od niej uniknięcie zagrożenia
    bezpieczeństwa.

    --
    PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

  • 4. Data: 2007-09-13 05:00:36
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

    > Hm .. a nie przypadkiem przepisem regulujacym bedzie regulamin
    > spoldzielni, a jego naruszanie jest zabronione art 98 ustawy KW ?

    na pierwszy rzut oka tak to wyglada, ale mam powazne watpliwosci, czy
    regulamin wewnetrzny, nie bedacy aktem prawnym, moze byc podstawa do
    postepowania z kodeksu wykroczen.
    --
    Olleo

  • 5. Data: 2007-09-13 05:08:13
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

> [...]
    > nie widzę przeszkód dla których nie miałaby wprowadzić sobie na własnym
    > terenie własnych przepisów drogowych. Inna sprawa że jedyne co to może

    Wszystko ok, co do tego nie mam watpliwosci. Pytanie moje jest o kodeks
    wykroczen, a konkretnie o kary, jakie on naklada. Moim zdaniem wewnetrzny
    regulamin niebedacy przeciez aktem prawnym, moze byc tylko podstawa do
    postepowania cywilnego spoldzielni przeciwko lamiacemu regulamin.

    Potwierdzenie tego znajduje w interpretacji komisarza Jerzego Lisa na tej
    stronie:
    http://www.wspol.edu.pl/pci/base/pci_odpview.php?id=
    1

    "Cytowany w piśmie przepis art. 1 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym
    odnosi się do sytuacji w której droga wewnętrzna nie leży w strefie
    zamieszkania i wtedy właśnie działania służb porządkowych w kwestii
    egzekwowania przepisów ruchu drogowego ograniczają się do sytuacji, gdy jest
    to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego
    ruchu. W pozostałych kwestiach w takich sytuacjach interwencje służb
    publicznych winny ograniczyć się do interwencji przeprowadzanych na
    wniosek - prośbę zarządcy bądź właściciela terenu np. do wylegitymowania
    osoby, jednak dalsze postępowanie winno odbyć się na drodze postępowania
    cywilnego, zainicjowanego przez zainteresowaną stronę jako nie
    podporządkowanie się do norm obowiązujących w społeczności spółdzielców."

    Gdyby art. 98 KW traktowal o regulaminie wewnetrznym, to na moj scisly umysl
    ;-) policja zmuszona bylaby do postepowania w przypadku jego lamania, a, jak
    pokazuje powyzszy cytat, nie jest.

    > Ale konieczne jest IMO tylko wtedy kiedy wewnętrzne zasady nie regulują
    > jakiejś tam kwestii, natomiast zależy od niej uniknięcie zagrożenia
    > bezpieczeństwa.

    Tyle, ze ustawa zawsze stoi nad wszystkimi regulaminami i przepisami
    wewnetrznymi, wiec Art.1. ust. 2. PoRD obowiazuje takze wtedy, gdy sa
    okreslone jakies wewnetrzne przepisy.

  • 6. Data: 2007-09-13 06:09:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Hm .. a nie przypadkiem przepisem regulujacym bedzie regulamin
    > spoldzielni, a jego naruszanie jest zabronione art 98 ustawy KW ?

    Nawet z cytatu, który pozostawiłeś w\ynika, że czyn ma być zabroniony przez
    ustawę.

  • 7. Data: 2007-09-13 06:13:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Np. suwnica ma zawsze pierwszeństwo, czy brak znaków drogowych
    > oznaczających przejazdy kolejowe chociaż po terenie jakiegoś zakładu

    No to zastosowanie znajdzie PoRD, gdzie pojazdy szynowe mają pierwszeństwo.

> [...]
    > nie widzę przeszkód dla których nie miałaby wprowadzić sobie na własnym
    > terenie własnych przepisów drogowych. Inna sprawa że jedyne co to może

    Wprowadzić może, tyle, że nie będzie obowiązywało. Co więcej, w wypadku
    sprzeczności z powszechnie obowiazyjacym prawem, to można uznać za
    nawoływanie do nieposłuszeństwu ustawie.

  • 8. Data: 2007-09-13 07:21:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Sep 2007 08:09:10 +0200, Robert Tomasik wrote:

    >Nawet z cytatu, który pozostawiłeś w\ynika, że czyn ma być zabroniony przez
    >ustawę.

    No przeciez jest. Czynem zabronionym przez art 98 ustawy jest lamanie
    przepisow regulujacych ruch.
    A reguluje regulamin spoldzielni czy inne zarzadzenie - i to juz nie
    musi byc ustawa.

    J.

  • 9. Data: 2007-09-13 08:49:17
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > sprzeczności z powszechnie obowiazyjacym prawem, to można uznać za
    > nawoływanie do nieposłuszeństwu ustawie.

    Ale ale!
    Droga wewnętrzna to nie jest droga publiczna, a tylko takich PoRD
    dotyczy. Pozostałych dotyczy tylko w szczególnych przypadkach.
    Ot ostatnio motocyklista zabił pieszego na drodze leśnej nieobjętej PoRD
    i nie stwierdzono jego winy. (tak, to wyrok sądu)

    chester

  • 10. Data: 2007-09-13 13:28:29
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > No to zastosowanie znajdzie PoRD, gdzie pojazdy szynowe mają pierwszeństwo.

    Nie - drogi w zakladzie, to nie drogi niepubliczne ogolnodostepne, a
    tylko takich dotyczy art 1. ust. 2. PoRD.

    > Wprowadzić może, tyle, że nie będzie obowiązywało. Co więcej, w wypadku
    > sprzeczności z powszechnie obowiazyjacym prawem, to można uznać za
    > nawoływanie do nieposłuszeństwu ustawie.

    A nie bedzie tak, ze bedzie obowiazywalo, ale jako zwykla umowa
    cywilno-prawna?
    --
    Olleo