  • 1. Data: 2002-05-15 20:40:42
    Temat: Piwnica w kamienicy czynszowej
    Od: "BARIFON" <w...@j...com>

    Witam,
    Rodzice mieszkaja w prywatnej kamienicy czynszowej od 1953 roku na zasadzie
    przydziału z Kwaterunku czyli tzw. szcególny tryb najmu. Płacą oczywiście za
    to mieszkanie grosze (350 zł za 96 m2) w porównaniu z podobnymi mieszkaniami
    w tej samej okolicy wynajmowanych wg tzw. czynszu wolnego. Od samego
    poczatku mieli możliwość korzystania z piwnicy o pow. 14 m2 za którą nic
    nie płacili bo była ona nijako przydzielana automatycznie lub płacili za nią
    a jej koszt był zawarty w stawce czynszu. Własciciel tej kamienicy twierdzi
    że nie moze jej utrzymać w należytym stanie gdyż czynsze pobierane od
    lokatorów nie pokrywają jego bieżących wydatków zwiazanych z jej utrzymaniem
    nie mówiąc juz o jakimkolwiek zysku który mu się należy. Patrząc na to z
    boku skłaniałbym sie do podobnej oceny. Właściciel chce wszystkim lokatorom
    "odebrać" zajmowane przez nich piwnice twierdząc ze ma na te piwnice klienta
    który chce tam zrobic Pub i chce mu za nie płacić kilka tysięcy miesiecznie.
    Czy uniemożliwienie lokatorom korzystania z piwnic jest zgodne z prawem?
    Jakie przepisy to regulują?
    Zuza

  • 2. Data: 2002-05-15 20:52:37
    Temat: Re: Piwnica w kamienicy czynszowej
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

> [...]
    mieszkaniami
    > w tej samej okolicy wynajmowanych wg tzw. czynszu wolnego.

    WOW tozto majatek jak na czynsz regulowany !
    Znam przypadki gdzie za 160m2 placi sie czynsz 10 zł !

    >Od samego
    > poczatku mieli możliwość korzystania z piwnicy o pow. 14 m2 za którą nic
    > nie płacili bo była ona nijako

    nie wiem czy Twoja pomylka byla celowa
    bo skoro "nijako" i nie maja na to papieru to wypad kolezanko !

    >przydzielana automatycznie lub płacili za nią
    > a jej koszt był zawarty w stawce czynszu.

    To niech sie zdecyduja czy "nijako" czy "koszt był zawarty w stawce czynszu"

> [...]
    utrzymaniem
    > nie mówiąc juz o jakimkolwiek zysku który mu się należy.

    Uwazasz ze nie ma racji ?
    Sam jestem wlascicielem kamienicy (3 mieszkania + sklep) i gdybym chcial
    wywiazac w 100% z nakladanych przez prawo na mnie obowiazkow
    to corocznie dokladalbym 10.000 zł (slownie: dziesiec tysiecy zlotych!)

    >Patrząc na to z
    > boku skłaniałbym sie do podobnej oceny. Właściciel chce wszystkim
    lokatorom
    > "odebrać"

    odebrac ? dobrze ze piszesz w cudzyslowiu !
    a moze lokatorzy odebrali wlascicielowi piwnice ?!

    >zajmowane przez nich piwnice twierdząc ze ma na te piwnice klienta
    > który chce tam zrobic Pub i chce mu za nie płacić kilka tysięcy
    miesiecznie.

    wow

    > Czy uniemożliwienie lokatorom korzystania z piwnic jest zgodne z prawem?

    Jezeli sami nie maja tytulu prawnego do piwnic to sio!

    > Jakie przepisy to regulują?

    Wlasciciel ma obowiazek zapewnienia lokalu tzw. gospodarczego np. na
    skladowanie wegla
    lecz nigdzie nie pisze ze ma to byc piwnica o powierzchni 14m2

    Ostatnio moja, byla juz lokatorka, zglosila do Strazy Miejskiej ze
    w piwnicy nie swieci zarowka !
    Kiedy dzielnicowy SM zadzwonil do mnie w celu upomnienia
    zapytalem go czy sprawdzil ze lokatorka ma prawo do korzystania z tej
    piwnicy i sprawa sama sie wyjasnila :-)

    Skoro ktos, placac 350 za 96m2 nie moze zyc bez piwnicy to niech sie
    wyprowadzi
    na lepsze z piwnica :-)

    TB

  • 3. Data: 2002-05-15 21:26:32
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Tomasz Bednarz wrote:

> [...]
    > piwnicy i sprawa sama sie wyjasnila :-)
    >
    > Skoro ktos, placac 350 za 96m2 nie moze zyc bez piwnicy to niech sie

    Troche tak, a troche nie.
    Dalszy krewny mial kamienice w Nowym Jorku na Brooklynie i tak dokladnie
    obowiazuja takie same czynsze regulowane, a kazda podwyzka wymaga
    uzasadnienia i tak mu wychodzilo, ze z tych czynszow
    nie mogl robic remontow c.o., wody , ze musial dokladac z wlasnych
    pieniedzy.
    Dodatkowo lokatorzy w przypadku kazdej awarii dzwonili do urzedu
    miejskiego, aby wystapil jako
    zarzadca zastepczy nieruchomosci i zlecil firmom remontowym usuniecie
    awarii.
    Tak ze stracil na tych przymusowych remontach 100.000 $.
    A ze byl starszy i chorowal, to naprawde sobie nie mogl dac rady.
    Podobnie jest w Paryzu , w dzielnicy niskich czynszow i eleganckich
    sklepow.

    Kamienica to w dzisiejszych czasach jedynie klopot, koszty i problemy.
    Gdyby tylko urzedu nadzoru nad substancja mieszkaniowa zaczely
    egzekwowac prawo budowlane i
    podjely sie dokonac przegladow, stanu bezpieczenstwa, instalacji
    elektrycznych, wodnych, odgromowych,
    odpadajacych tynkow i tych wszystkich zagrozen, to pewnie polowa
    kamienic by zostala
    uznana za slumsy do wyburzenia.

    Sa nieliczne miasta w ktorych z kamienic nie odpada tynk, nie urywaja
    sie balkony, w ktorych rynny sa cale,
    okna nowe.
    Znajoma szla kiedys ulica a przed nia urwala sie ze starej kamienicy
    cegla i uderzyla w glowe dziewczyne idaca przed nia i na miejscu ja
    zabila, rozbijajac czaszke na pol.
    A ile razy zima wisza takie dlugie sople lodowe, wazace kilka kilo i
    ostre jak sztylet.

    Naprawde jedynie nielicznych stac na remonty kamienic, na dokladanie do
    remontow, na modernizacje.
    Mozna zrobic sklepy, biura, gabinety,
    ale przeciez nie potrzeba 10.000 nowych sklepow, nowych gabinetow
    lekarskich, kancelarii prawniczych,
    nikt nie bedzie chodzil piechota na 2-3-4 pietro.

    A lokali biurowych, pustych jest zatrzesienie i ceny sa bardzo niskie.
    Po prostu.
    To sie nazywa kryzys gospodarczy i stagnacja, jak przed wojna.
    Wystarczy sie przejechac miastami aby zobaczyc setki, czy tysiace
    pustych mieszkan w kamienicach,
    z wybitymi szybami, brudnych, bez remontow, bez c.o., bez gazu, z
    dziurawa podloga, z grzybem na scianach.
    Pewnie taniej byloby te domy wyburzyc i postawic apartamentowce,
    biurowce, jakies pawilony sklepowe,
    w ktorych powierzchnia by na siebie zarabiala.

    Mysle ze 50% przedwojennych kamienic nie przetrwa 20-50 lat bez
    remontow, bez gazu, c.o., bez ocieplenia scian
    bez wymian stolarki okiennej.
    Nawet gdy lokatorzy placa dzisiaj 250-400 zl za mieszkanie,
    to nastepni nie beda wcale placic, bo gdy ma kase ten buduje dom na
    przedmiesciach, albo kupuje mieszkanie w blokach z lazienka, cieple, z
    gazem i dozorowane, administrowane, w ktorym nie ma grzyba, podloga nie
    gnije,
    tynk nie odpada ze scian i da sie jakos mieszkac.

    A turysci ze Stanow nazywaja te bloki hotelami i zazdroszcza ich
    mieszkancom, ze stac ich na stale mieszkanie w hotelu ( autentyczne).

    Koszt remontu wiekszej kamienicy trzeba liczyc na min. 200.000-500.000 i
    zaden czynsz tej kwoty nie zwroci,
    no chyba ze zamieszkaja w niej same banki.
    Kto kupil kamienice w dobrym stanie, nowoczesna , ten wiele nie straci,
    ale kto wszedl do starej, zagrzybionej, tego moze scigac nadzor
    budowlany i ustanawiac
    zarzad komisaryczny i scigac wlasciciela kosztami przymusowych a
    niezbednych remontow,
    czyli moze do cna obciazyc hipoteke, a potem jedynie licytacja i
    przejecie kamienicy przez mzbm, czy kogos, kto wygra licytacje.

    Jeszcze licytacji kamienic nie ma, aby wlasciciele mieli troche oddechu,
    ale wystarczy podatek katastralny,
    aby stal sie katastrofalnym i odziedziczenie kamienicy stanie sie
    nadmiernym ciezarem dla wielu, dzisiaj spokojnie mieszkajacych,
    pracujacych i zarabiajacych krewnych.

    Jacek

  • 4. Data: 2002-05-16 06:51:05
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    >To sie nazywa kryzys gospodarczy i stagnacja, jak przed wojna.

    Nie - to sie nazywa socjalizm i populizm i włazidupstwo władzy.

    Depi.

  • 5. Data: 2002-05-16 19:00:20
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    > Nie - to sie nazywa socjalizm i populizm i włazidupstwo władzy.

    Dokladnie bo gdyby nie bylo kryzysu to moja zasrana lokatorka
    tez robilaby wszystko zeby nie lacic - tak dla zasady !
    Szkoda ze kolejne ekipy rzadzace maja tak male mozgi
    ze nie zastanawiaja sie do czego doprowadzaja produkujac
    absurdalne ustawy

    Dzis polozenie wlasciciela jest np. podobne do polozenia
    pracodawcy
    Jezeli zdazy sie upierdliwy lokator/pracownik to zniszczy
    wlasciciela/pracodawce i bedzie mial tym wieksze szanse im
    wlasciciel/pracodawca bedzie "mniejszego kalibru"
    Dlaczego tak sie dzieje ?
    Po prostu w tym kraju panuje totalne bezmozgowie ekim
    rzadzacych ... chyba od czasow szlachceckich :-)
    Inaczej niz pod zaborem to Polska sie chyba nie ostanie !

    TB