  • 1. Data: 2002-03-20 14:03:41
    Temat: Paserstwo
    Od: "Bono" <b...@c...net>

    Serdecznie witam.
    Mam problem. Otóż pewnego dnia gdy udawałem sie pod sklep z czesciami do
    sieci komputerowych w celu zakupienia koncentratora sieciowego
    spotkałem pod nim pana który zaproponował mi zakup kontentratorów po
    korzystnej cenie tłumacząc sie ze potrzebne są mu szybko pieniadze i chce je
    jak najszybciej sprzedać . Urządzenia te kupiłem za 300zł lecz były one
    warte 2x wiecej.
    Po tygodniu urządzenia te były mi juz zbędne i wystawiłem je na aukcje
    www.allegro.pl i ogłosiłem na regionalnej grupie dyskusyjnej.
    Zgłosił sie do mnie pan który twierdzi że podobne urządzenia zostały mu
    skradzione i przyszedl do mnie z policja, ktora skonfiskowała sprzet w celu
    sprawdzenia numerów seryjnych. Czy jesli okazało by się że sprzet był
    kradziony grożą mi za to jakies konsekwencje jesli tak to jakie? Jeśli nie
    beda w stanie udowodnic pochodzenia sprzetu to musza mi go zwrócić? W jaki
    sposob sie bronić i gdzie szukac pomocy? Czy jesli robiłem to nieswiadomie
    zrozi mi coś za to?
    prosze o pomoc
    Z góry dzięki, pozdrawiam Marcin.

  • 2. Data: 2002-03-20 14:26:02
    Temat: Re: Paserstwo
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 20 Mar 2002, Bono wrote:

    > sprawdzenia numerów seryjnych. Czy jesli okazało by się że sprzet był
    > kradziony grożą mi za to jakies konsekwencje jesli tak to jakie? Jeśli nie

    art. 292 KK.

    > beda w stanie udowodnic pochodzenia sprzetu to musza mi go zwrócić? W jaki

    Tak, art. 230 ust. 2 KPK.

    > sposob sie bronić i gdzie szukac pomocy? Czy jesli robiłem to nieswiadomie
    > zrozi mi coś za to?

    Będzie ci trudno udowodnić swoją dobrą wiarę, ponieważ ustawa
    tym czynem przestępczym obejmuje również winę nieumyślną (w tym przypadku
    lekkomyślność).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-03-20 17:46:22
    Od: "Bono" <b...@c...net>

    Nigdy nie miałem jeszcze doczynienia z prawem jestem uczciwy i nie wiem jak
    w takich sytuacjach sie zachować.
    Przeciez takich urządzeń które kupiłem tego felernego dnia sprzedaje sie
    napewno w tym sklepie kilkadziesiąt na miesiac bo to jest dość chodliwy
    towar. Został mi on skonfiskowany tylko dlatego że ogłosiłem żę
    sprzedawałem podobne urządzenie, może rzeczywiście ten człowiek ktory mi je
    sprzedal mial je z legalnego źródła naprawde nie wiem.
    Jeśli jednak urzadzenie to zostało skradzione, a ja kupujać robiłem to
    rzeczywiście nie świadomie, nie mając pojęcia o tym że towar jest
    nielegalniy to jakich argumentów uzyć aby moc sie wybronić? Myśle że
    wcześniej czy poźniej zostane wezwany na jakies przesłuchanie czy
    wyjaśnienie.
    Jeszcze raz dziękuje wszystkim którzy pomoga mi sie uporać z ta sprawą.

  • 4. Data: 2002-03-20 18:57:29
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 20 Mar 2002, Bono wrote:

    > towar. Został mi on skonfiskowany tylko dlatego że ogłosiłem żę
    > sprzedawałem podobne urządzenie, może rzeczywiście ten człowiek ktory mi je
    > sprzedal mial je z legalnego źródła naprawde nie wiem.

    Więc muszą ci udowodnić, że było z nielegalnego.

    > Jeśli jednak urzadzenie to zostało skradzione, a ja kupujać robiłem to
    > rzeczywiście nie świadomie, nie mając pojęcia o tym że towar jest
    > nielegalniy to jakich argumentów uzyć aby moc sie wybronić? Myśle że

    Możesz obstawać za swoją winą nieumyślną, którą być może sąd weźmie pod
    uwagę przy wymierzaniu kary (oby łagodniejszej). Przepis KK nie przewiduje
    jednak osobnego wymiaru kary za przestępstwo paserstwa popełnione
    nieumyślnie.

    Aha, ponieważ jest to "przypadek mniejszej wagi", zapewne kwalifikacją
    czynu zabronionego będzie art. 292 ust. 2 KK.

    PS. Tnij cytaty.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-03-21 19:40:59
    Od: "Rob" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

> [...]
    >
    > Aha, ponieważ jest to "przypadek mniejszej wagi", zapewne kwalifikacją
    > czynu zabronionego będzie art. 292 ust. 2 KK.
    Ponieważ odpowiedzi Gwidona S. Naskrenta są na ogół rzeczowe zakładam, że to
    tylko niefortunne sformułowanie. Przypominanm więc, że różnica między
    paserką nieumyślą a umyślną istnieje i jest dosyć istotna (różnica w karze).
    O paserstwie nieumyślnym stanowi art.291kk.
    I jeszcze jedno - popraw mnie jeśli się mylę, ale art.292par.2 (paragraf nie
    ustęp) mówi o nieumyślnej paserce rzeczy o znacznej wartości, a nie
    przypadku mniejszej wagi. Mogę się jednak mylić, bo kk był kilkakrotnie
    nowelizowany, a nie chce mi się teraz szukać zmian.
    Co do paserki umyslnej i nieumyslnej jednak z całą pewnością mam rację.
    Pozdrawiam
    Rob