  • 1. Data: 2003-08-20 10:46:55
    Temat: POMOCY! KARTA POWOLANIA!
    Od: wku <n...@p...fm>

    Czy jest dla mnie jakis ratunek? Czy da sie cos z tym zrobic?

    Poniewaz obecnie mieszkam w Warszawie i chce, aby tutaj byla
    rozpatrywana sprawa moich checi do sluzenia w polskiej armii,
    postanowilem sie tu przemeldowac z miejsca stalego pobytu. Zaginela mi
    jednak ksiazeczka wojskowa, wiec udalem sie do macierzystego WKU w celu
    jej wyrobienia.

    Od razu zostalem zjechany za to, ze nie odbieram od nich pism i ze
    uchylam sie od sluzby wojskowej. Stwierdzilem, ze prowadze firme i
    czesto wyjezdzam, wiec rzadko przebywam w miejscu zamieszkania. I zadne
    pismo do mnie nie dotarlo.

    Wyrobiono mi ksiazeczke wojskowa i zostalem poproszony do innej osoby po
    jej odbior. Dostalem do podpisu formularz odbioru ksiazeczki i
    podpisalem tez jej odbior na karcie ewidencyjnej. Dowiedzialem sie
    jednak, ze to nie wszystko, co musze podpisac. Facet, ktory dmuchal mi
    dymem z papierosa w twarz powiedzial, ze bylem przez nich poszukiwany i
    wiecej nie maja mnie juz ochoty szukac. I w zwiazku z tym, ze mam
    kategorie zdrowia A, powoluje mnie do sluzby wojskowej. Mam sie stawic
    tu i tu, do dnia tego i tego.

    Odpowiedzialem, ze kategorie A przyznano mi kilka lat temu, jednak
    ostatnio moj stan zdrowia ulegl pogorszeniu i mam watpliwosci, czy moge
    odbywac sluzbe wojskowa. Uslyszalem, ze nic go to nie interesuje, bo
    trzeba bylo myslec o tym wczesniej. I ze jak chce, to moge zlozyc w tej
    chwili podanie z prosba o zmiane kategorii zdrowia i dolaczyc stosowne
    dokumenty. Stwierdzilem, ze nie woze ze soba codziennie dokumentacji
    swoich schorzen. Uslyszalem w odpowiedzi, ze musze wiec podpisac karte
    powolania.

    Poniewaz domagalem sie skierowania najpierw na badania lekarskie, a nie
    od razu do wojska, odmowilem podpisania karty. Dwaj panowie sporzadzili
    wiec protokol, ze odmawiam podpisania karty i kazali mi sie podpisac na
    odmowie. Stwierdzilem rowniez, ze tego dokumentu takze nie podpisze.
    Postraszono mnie konsekwencjami i opowiadano kilka historii.
    Stwierdzilem jednak, ze nie moge podpisac czegos, z czym sie nie
    zgadzam. Uslyszalem na odchodne, ze w ciagu 14 dni moge sie odwolac od
    karty powolania, ale sami nawet nie wiedza jak, bo jej nie podpisalem.

    Czy mieli prawo wreczac mi karte powolania bez wyslania mnie na komisje
    lekarska? Czy mam sie teraz stawic tam, gdzie mi powiedzieli, mimo tego,
    ze nic nie podpisalem i zbieram dokumentacje choroby?

    Co mam zrobic?

    1/ szybko sie wymeldowac z pobytu stalego i zameldowac w Warszawie, aby
    moja sprawa byla rozpatrywana tutaj, czy

    2/ zameldowac sie na pobyt czasowy dluzszy niz 2 miesiace w Warszawie i
    zglosic sie do tutejszego WKU, czy

    3/ skladac odwolania od karty, ktorej nie podpisalem do WKU w miejscu, z
    ktorego chce sie wymeldowac, czy

    4/ przesylac do miejsca, z ktorego chce sie wymeldowac prosbe o
    skierowanie na badania wraz z jakims dokumentem?

    Poradzcie, bo nie wiem, co robic. A tymczasem biore sie za czytanie
    ustawy - moze cos tam znajde.

    Z gory serdecznie dziekuje.

  • 2. Data: 2003-08-20 11:04:25
    Temat: Re: POMOCY! KARTA POWOLANIA!
    Od: "Adam Kozlowski" <a...@e...pl>

    "wku" <n...@p...fm> wrote in message
> [...]
    > skierowanie na badania wraz z jakims dokumentem?
    >
    > Poradzcie, bo nie wiem, co robic. A tymczasem biore sie za czytanie

    Bzdura... Nie musisz nic podpisywac, zreszta skoro wyszedles z tamtad to nie
    podpisales?
    Zreszta zapisz sie na jaks uczelnie prywatna, wez dziekanke wtedy kosztuje
    to powiedzmy 300 za 6 mc i masz ich zglowy. Zrob badania albo dostarcz im
    dokumenty i na pewno sobie Ciebie odpuszcza

    Adam

    Adam

  • 3. Data: 2003-08-20 11:24:28
    Od: wku <n...@p...fm>

    In article <bhvkh5$2ua$1@flis.man.torun.pl>, a...@e...pl
    says...

> [...]
    > to powiedzmy 300 za 6 mc i masz ich zglowy. Zrob badania albo dostarcz im
    > dokumenty i na pewno sobie Ciebie odpuszcza

    Dzieki za odpowiedz. Nic oczywiscie nie podpisalem. Sami tylko
    sporzadzili jakis protokol, ze odmowilem przyjecia karty powolania i sie
    pod nim podpisali. Ja nie podpisalem nic oprocz:

    1/ formularza odbioru ksiazeczki wojskowej
    2/ potwierdzenia odbioru ksiazeczki na karcie ewidencyjnej

    A co do uczenia sie - wspominalem w WKU, ze zlozylem dokumenty na
    uczelnie i we wrzesniu beda znane wyniki. Stwierdzili, ze to juz ich nie
    interesuje, gdyz jakis czas temu studiowalem i studia przerwalem, a oni
    nie maja ochoty mnie wiecej szukac.

    W kazdym razie bede chcial im dostarczyc dokumenty lekarskie, ale chce
    to zrobic po przemeldowaniu, gdyz obecna WKU moze stwierdzic, ze te
    przypadlosci moge sobie wyleczyc w wosjku. Takie maja podejscie. Za
    wszelka cene chca kazdego 'udupic.' Nie interesuje ich nauka, zdrowie i
    inne sprawy. Wiec chce zmienic WKU. Ale przemeldowanie i zalatwienie
    formalnosci moze mi zajac nieco wiecej czasu niz 14 dni na odwolanie.

  • 4. Data: 2003-08-20 12:16:55
    Od: Dredd<...@...pl>

    Uważam że lepszym rozwiązaniem niż ustna odmowa podpisania było
    napisanie na tej karcie pisemnie że odmawiasz jej przyjęcia z powodu
    odmówy skierowania Cię na komisję lekarską i podpisanie się.
    To pozostawia przyczynę odmowy czarno na białym, a tak zostawiłeś
    urzędasom pole do nadużyć, bo pewnie w razie czego będa jak jeden
    mąż twierdzić, że o badaniach lekarskich nie było mowy.

    Gdybyś kiedyś raz jeszcze znalazł się w tak podbramkowej sytuacji
    (oko w oko z kartą powołania) i nie miał innej wymówki (ta z komisją
    lekarską była ok - wystarczy że od ostatniego badania minęło bodaj 6
    miesięcy - możesz także złożyć wniosek o służbę zastępczą.
    Wniosek taki rozpoznaje komisja poborowa która zbiera się raz w roku
    na wiosnę - więc zyskujesz na czasie.
    Potem nic nie stoi na przeszkodzie aby po załatwieniu sobie innej
    odroczki wniosek o sł. zastępczą cofnąć.

    Ustawa o powszecnym obowiązku obrony RP:

    Art. 189. 1. Poborowi przeznaczeni do zasadniczej służby wojskowej,
    zasadniczej służby w obronie cywilnej lub przeszkolenia wojskowego,
    którzy nie korzystają z odroczenia służby wojskowej, mogą, ze względu
    na przekonania religijne albo wyznawane zasady moralne, występować
    do powiatowej komisji poborowej z pisemnymi wnioskami o
    skierowanie ich do odbycia służby zastępczej.

    Art. 190. 1. Poborowy może złożyć wniosek, o którym mowa w art. 189
    ust. 1, bezpośrednio w dniu stawienia się przed powiatową komisją
    poborową albo najpóźniej w dniu doręczenia mu karty powołania do
    odbycia zasadniczej służby wojskowej, zasadniczej służby w obronie
    cywilnej lub przeszkolenia wojskowego - za pośrednictwem wojskowego
    komendanta uzupełnień. Wniosek wymaga uzasadnienia.
    2. Do czasu podjęcia przez komisję poborową ostatecznego orzeczenia
    w sprawie wniosku, o którym mowa w art. 189 ust. 1, poborowy nie
    podlega powołaniu do służby.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-08-20 12:28:21
    Od: wku <n...@p...fm>

    In article <bhvorn$gps$1@atlantis.news.tpi.pl>, ...@...pl says...

> [...]
    > urzędasom pole do nadużyć, bo pewnie w razie czego będa jak jeden
    > mąż twierdzić, że o badaniach lekarskich nie było mowy.

    Masz racje. Ale nie chcialem podpisywac zupelnie niczego, co jest
    zwiazane z karta powolania. Natomiast wpadlem teraz na pomysl i mam
    nadzieje, ze ulatwi mi znacznie zycie:

    1/ melduje sie w Warszawie na pobyt czasowy dluzszy niz 2 miesiace (z
    tego, co pamietam, to przy takiej formie zameldowania podlega sie juz
    pod komisje wojskowa w miejscu czasowego pobytu, ale jesli sie myle, to
    prosze o poprawienie),

    2/ dowiaduje sie, jaka dla mojego miejsca zamieszkania w Warszawie jest
    odpowiednia komisja wojskowa,

    3/ udaje sie do WKU w Warszawie i informuje, ze mialem otrzymac karte
    powolania, ale jej nie odebralem, poniewaz nie zezwolono mi na badania
    lekarskie,

    4/ w WKU w Warszawie skladam pismo z prosba o ponowne skierowanie na
    komisje lekarska, gdyz od poprzedniej minelo juz jakies 5 lat,

    5/ do WKU w dawnej miejscowosci wysylam powiadomie o tym, ze
    zameldowalem sie na pobyt czasowy w Warszawie i tam prosze przeslac moja
    dokumentacje.

    Chyba powinno byc w porzadku? Czy wtedy obowiazuje mnie 14-dniowy termin
    odwolania od karty powolania, ktorej nie podpisalem, czy tez nie?

  • 6. Data: 2003-08-20 12:52:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | to powiedzmy 300 za 6 mc i masz ich zglowy. Zrob badania albo dostarcz im
    | dokumenty i na pewno sobie Ciebie odpuszcza

    Niestety nie masz racji. Goście sporządzili protokół. Skoro biorący w tym
    udział facet odmówił podpisania, to po prostu brak złożenia podpisu opisali
    w protokole i jest tak samo ważny, jakby był podpisany, z tym że dał im
    argument na swoją złą wolę w tej sprawie. Należało zażądać ujęcia w
    protokole przyczyn odmowy przyjęcia karty powołania i wówczas protokół
    podpisać.

  • 7. Data: 2003-08-20 12:59:24
    Od: Dan <d...@p...pl>

> [...]
    > tego, co pamietam, to przy takiej formie zameldowania podlega sie juz
    > pod komisje wojskowa w miejscu czasowego pobytu, ale jesli sie myle, to

    IMHO chyba na 3 miesiace

> [...]
    >
    > 3/ udaje sie do WKU w Warszawie i informuje, ze mialem otrzymac karte
    > powolania, ale jej nie odebralem, poniewaz nie zezwolono mi na badania

    nic nie tlumaczyc - tylko zaniesc podanie o ponowne badania lekarskie

    > 4/ w WKU w Warszawie skladam pismo z prosba o ponowne skierowanie na
    > komisje lekarska, gdyz od poprzedniej minelo juz jakies 5 lat,

    j.w.

    > 5/ do WKU w dawnej miejscowosci wysylam powiadomie o tym, ze
    > zameldowalem sie na pobyt czasowy w Warszawie i tam prosze przeslac moja
    > dokumentacje.

    nie - to juz nie twoja broszka - przy przemeldowaniu podajesz gdzie
    chcesz aby twoje papiery z WKU wyladowaly i nic wiecej.

  • 8. Data: 2003-08-20 13:21:41
    Od: wku <n...@p...fm>

    In article <bhvra3$8ft$1@nemesis.news.tpi.pl>, d...@p...pl says...

    > nie - to juz nie twoja broszka - przy przemeldowaniu podajesz gdzie
    > chcesz aby twoje papiery z WKU wyladowaly i nic wiecej.

    Dzieki za posta. Ale zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz - czy
    obowiazuje mnie ten termin 14 dni odwolania, jesli nie podpisalem karty
    powolania? Czy tez termin stawienia sie w jednostce wojskowej? Czy nie
    ma tutaj ograniczen? Zalatwienie formalnosci z zameldowaniem oraz
    zebraniem dokumentacji choroby moze zajac troche czasu.

  • 9. Data: 2003-08-20 14:31:04
    Od: wku <n...@p...fm>

    In article <bhvvm6$7s8$4@inews.gazeta.pl>, r...@g...pl
    says...

> [...]
    > argument na swoją złą wolę w tej sprawie. Należało zażądać ujęcia w
    > protokole przyczyn odmowy przyjęcia karty powołania i wówczas protokół

    W takiej sytuacji co moge zrobic?

  • 10. Data: 2003-08-20 14:56:03
    Od: " j1000" <j...@N...gazeta.pl>

    wku <n...@p...fm> napisał(a):

    > Czy jest dla mnie jakis ratunek? Czy da sie cos z tym zrobic?

    Nie wiem po co chcesz się gdziekolwiek zameldowywać.
    Proponuję wymeldować się z miejsca pobytu stałego i nigdzie nie zameldowywać.
    Dobrze, że masz książeczkę wojskową - w chwili wymeldowania, zostaniesz
    skreślony z ewidencji WKU w której się do tej pory znajdowałeś. I sprawa
    zostanie bezboleśnie rozwiązana. Na pytanie Pani dokąd się wymeldowujesz
    powiedz np. do USA.
    Oczywiście, istnieje obowiązek meldunkowy, a nie zameldowanie się w
    określonym terminie jest wykroczeniem. To jest teoria. W praktyce nikt chyba
    nikogo jeszcze w żaden sposób nie ukarał za niewykonanie obowiązku
    meldunkowego.
    Nie obawiaj się życia bez "adresu zameldowania". To nie jest do niczego
    potrzebne. I mówię o tym na podstawie własnej praktyki (nie jestem
    zameldowany nigdzie od 3 lat bo jest mi tak wygodniej). Nie mając adresu
    zameldowania zrobisz w tym kraju dokładnie to samo jak w sytuacji gdybyś ten
    adres posiadał. Od założenia rachunku bankowego (założyłem w tym czasie 3 w
    różnych bankach, jedyne co im trzeba to złożenie oświadczenia że przebywa się
    pod takim a takim adresem) po rozliczenie z podatku dochodowego (dla fiskusa
    ważniejsze jest miejsce zamieszkania - spójrz na jakiś PIT).
    A zameldujesz się ponownie, gdy z racji wieku nie będzie już zależeć WKU na
    Twojej osobie.
    Aha, w miejscu dotychczasowego zameldowania powiedz, by ewentualne nadesłane
    przesyłki z WKU zwracali listonoszowi z prośbą o zwrot do nadawcy z
    adnotacją: "Adresat wyprowadził sie bez podania adresu".
    I sprawa zwłatwiona :-) Bez stresów.
    Pozdr.