  • 1. Data: 2009-06-18 18:02:21
    Temat: Obowiązki świadka
    Od: ML <o...@g...pl>

    Witam,
    powiedzmy, że jest taka sytuacja: ktoś jest świadkiem jakiegoś poważnego
    wypadku drogowego lub przestępstwa. Ktoś inny już powiadomił odpowiednie
    służby, nie trzeba udzielać pomocy żadnemu poszkodowanemu (np. karetka
    dojechała już na miejsce). Czy ten świadek jest prawnie zobowiązany do
    tego, aby czekać na przyjazd policji i opowiedzieć co widział? Czy też
    może zgodnie z prawem pójść sobie do domu i zapomnieć o sprawie, nie
    zostawiając nikomu swoich danych?

  • 2. Data: 2009-06-18 18:56:43
    Temat: Re: Obowiązki świadka
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ML" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tego, aby czekać na przyjazd policji i opowiedzieć co widział? Czy też
    > może zgodnie z prawem pójść sobie do domu i zapomnieć o sprawie, nie

    Poza biorącymi udział w zdarzeniu nikt obowiązku udostępniania komukolwiek
    swoich danych nie ma tak naprawdę. Prawo do legitymowania w celu ustalenia
    personaliów świadków ma Policja (nie chce mi się teraz sprawdzać, czy
    jeszcze któraś ze zbliżonych formacji nie ma tego w uprawnieniach), ale na
    pewno nie osoby prywatne. Inna sprawa, że jeśli się coś takiego widziało i
    wychodzi na to, że mogłoby się być cennym świadkiem, to w dobrym tonie
    byłoby chociaż zadzwonić na 997 (darmowy numer) i powiadomić o tym
    dyżurnego pozostawiając mu namiary na siebie. Będzie potrzeba, to ktoś sie
    skontaktuje. Nie, to nikt nikomu głowy zawracać nie będzie. Postawcie się w
    sytuacji kierującego, który przykładowo wjechał na zielonym, sprawca, który
    wjechał na czerwonym twierdzi, że miał zielone, a danych postronnego
    świadka, który tak naprawdę mógłby jednym zdaniem sprawę wyjaśnić nie ma.

  • 3. Data: 2009-06-18 22:30:46
    Od: "LA" <m...@i...pl>

    > Użytkownik "ML" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    W zasadzie jeśli widziałeś przestępstwo lub podejrzenie takowego np. wypadek
    drogowy powinieneś zawiadomic organ ścigania i opisać zdarzenie. Taki ciąży
    na Tobie obowiązek.

  • 4. Data: 2009-06-19 07:29:55
    Temat: Re: Obowi?zki ?wiadka
    Od: "Nostradamus" <l...@w...pl>

    Użytkownik "LA" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W zasadzie je?li widziałe? przestępstwo lub podejrzenie takowego np.
    > wypadek drogowy powiniene? zawiadomic organ ?cigania i opisać zdarzenie.
    > Taki ci?ży na Tobie obowi?zek.

    Obowiązek wynikający z..... ??
    Może na wędkarstwie znasz się? Zajrzyj na grupę dla wędkarzy.
    --
    Pzdr
    Leszek