  • 1. Data: 2009-06-18 19:38:40
    Temat: Prawo Autorskie raz jeszcze
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Nie wiem czy ten problem był już poruszany, mam nadzieje że nie.

    Jestem grafikiem komputerowym.
    Pracowałem na etat dla agencji reklamowej (w sumie powinienem to w
    cudzysłowie wpisać tą agencję :D) tworząc dla nich projekty. Z firmą się
    rozstałem. Projekty, które dla nich robiłem umieściłem w swoim portfolio
    jako twórca (osobiste prawa majątkowe).
    Aktualnie myślę nad założeniem własnej firmy, czy będę mógł umieszczać
    dalej te projekty? Wykonane niby przeze mnie ale dla innej zupełnie
    firmy niż ta w portfolio której chcę je umieścić. Jak to wygląda z
    punktu widzenia prawa?

    W ogóle ta firma dla której pracowałem ma prawo się chwalić tymi
    projektami? Ja mam osobiste prawa autorskie, klient majątkowe a co ma
    firma dla której pracowałem?

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2009-06-18 20:17:25
    Temat: Re: Prawo Autorskie raz jeszcze
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    PlaMa pisze:
> [...]
    > cudzysłowie wpisać tą agencję :D) tworząc dla nich projekty. Z firmą się
    > rozstałem. Projekty, które dla nich robiłem umieściłem w swoim portfolio

    Jak osobiste to nie majątkowe - to tak dla porządku

> [...]
    > dalej te projekty? Wykonane niby przeze mnie ale dla innej zupełnie
    > firmy niż ta w portfolio której chcę je umieścić. Jak to wygląda z
    W starym stanie prawnym powiedziałbym:
    Portfolio co do zasady tak, jako przejaw praw osobistych z art 16, czyli
    własna strona/podstrona prywatna, nie związana bezpośrednio z
    działalnością zawodową/gospodarczą, na której prezentujesz własne
    projekty. Natomiast na stronie firmowej już nie.

    Ale niedawno zmieniło sie prawo i do ustawy dodano m.in
    Art. 33[3].
    Wolno w celu (...) publicznej sprzedaży utworów korzystać z egzemplarzy
    utworów już rozpowszechnionych, w zakresie uzasadnionym promocją (...)
    sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania.

    Nie znam jeszcze wypowiedzi uznanych przedstawicieli doktryny, ani
    przykładów orzecznictwa na temat tego przepisu, ale wygląda na to i są
    na ten temat poglądy mniej słynnych komentatorów, że to daje prawo do
    prezentowani portfolio również w zakresie gospodarczego wykorzystania.

    No i jest jeszcze i w starym i w nowym stanie prawnym art 62, opisywany
    w doktrynie jako uprawnienie pozamajątkowe - właśnie m.in portfolio
    62 ust. 1. Twórca może w zbiorowej publikacji swych utworów umieścić
    utwory, o których publikację zawarł odrębną umowę.

    > W ogóle ta firma dla której pracowałem ma prawo się chwalić tymi
    > projektami? Ja mam osobiste prawa autorskie, klient majątkowe a co ma
    > firma dla której pracowałem?

    To już problem umowy miedzy byłym pracodawcą, a jego klientami.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 3. Data: 2009-06-18 21:36:19
    Od: Piotr NetExpert <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>

    PlaMa pisze:
> [...]
    > dalej te projekty? Wykonane niby przeze mnie ale dla innej zupełnie
    > firmy niż ta w portfolio której chcę je umieścić. Jak to wygląda z

    Nie znam niuansów prawa autorskiego, więc wtrącę tylko uwagę do
    powyższego. Jeżeli poprzez "założenie firmy" rozumiesz zarejestrowanie
    działalności gospodarczej, to niewiele się zmieni. To nadal będziesz ty.
    Nieważne czy sprzedajesz swoją pracę na umowę o dzieło, czy prowadząc
    działalność, jesteś osobą fizyczną tworzącą projekty.
    --
    pozdrawiam
    Piotr Szafarczyk

    http://www.netexpert.pl