  • 51. Data: 2003-02-22 19:13:21
    Temat: Re: [OT] przesłuchanie dziecka przez policje [OT]
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    j...@o...pl wrote:

    > wyjścia dla swojego syna, bo przecież pytała jak wybrnąć z tej sytuacji.

    To może lepiej wyjaśnie - za bezpodstawną odmowę składania zeznań nie ma
    odpowiedzialności z kk, natomiast możliwe jest nakładanie kar
    porządkowych przewidzianych przez kpk - grzywny i do 30 dni aresztu

    KG

  • 52. Data: 2003-02-22 19:18:50
    Temat: Odp: przesłuchanie dziecka przez policje
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik huski <h...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:X...@2...180.128.20...
    > "Leszek" <l...@p...fm> pisze w

    > zeby opryskliwy funkcjonariusz mogl spisac zeznania z ktorych i tak nic
    nie
    > wyniknie?

    nie byłabym tego taka pewna ...

    No daj spokoj, ale mi juz rece opadaja. Takie powiedzenie mi sie
    > przypomina "nadgorliwosc gorsza od faszyzmu".

    a ten jak to nazywasz faszyzm :-) spotykany jest na codzien w sądach kiedy
    to mamusie przychodzą z pismem ze nie zgadzają sie by ich dziecko
    uczestniczyło jako świadek ale wierz mi nic to nie wnosi do sprawy ta
    nadgorliwość i opiekuńczość rodzica w swietle prawa ...

    Sandra

  • 53. Data: 2003-02-22 19:54:51
    Od: j...@o...pl

    > j...@o...pl wrote:
    możliwe jest nakładanie kar
    > porządkowych przewidzianych przez kpk - grzywny i do 30 dni aresztu

    Więc może Ktoś kompetentny w temacie zobaczy jakieś wyjście z tej sytuacji. Bo
    jak rozumiem(a może się mylę) autorka tej dyskusji ma następującą sytuację:
    Mieszka w małej społeczności, gdzie wszyscy wszystkich znają. Jej syn był
    świadkiem czynu przestępczego popełnionego przez znanego wszystkim sprawcę
    (domniemuję, że było to przestępstwo zuchwałe, "w biały dzień" 13 latek zna z
    widzenia sprawcę)Może spotyka się z groźbami, telefony z pogróżkami, itp, Z
    drugiej strony policja zmusza młodego do złożenia zeznań, bo ma "haka" w
    postaci świadka. Gdyby młody był parę lat starszy, sprawa byłaby prosta- sam
    by zdecydował. Matka musi podjąć decyzję za niego, a podejrzewam, że gdyby było
    ją stać na opłacenie porady prawnej, nie byłoby tej dyskusji. Więc dziwię się,
    że osoby biorące udział w dyskusji nie skupiają się nad tym jak pomóc, ale
    prowadzą czysto akademickie dyskusje na "tematy luźne" Autorka tematu dyskusji
    wysyłając posta, liczyła na, może, pomoc adwokata za free, po prostu ukazanie
    drogi wyjścia. Zapewniam, że nie jestem adwokatem, a ten post nie jest
    prowokacją dyskusji na temat co może być za free, a co nie. Być może też,
    wszystko, co napisałem w tym poście na temet zdarzenia jest na tyle odbiegające
    od prawdy, że nie powinienem się tak angażować, ale jak napisałem w jednym z
    poprzednich postów czasami działam impulsywnie
    Może to szczeniak coś pod...lił i teraz matka szuka możliwości wyeliminowania
    świadka? Też za free

  • 54. Data: 2003-02-22 20:05:52
    Temat: Re: przesłuchanie dziecka przez policje
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> wrote in message

    > Można wiedzieć o czym piszesz??

    O dotacjach dla górnictwa.

    > regionie,
    > jest
    >

    > Jaka konkluzja?

    Jak to jaka? Pytanie bylo -skad wziac pieniadze dla policji, to udzieliłem
    odpowiedzi.

    Depi.

  • 55. Data: 2003-02-22 21:52:23
    Temat: Re: Odp: przesłuchanie dziecka przez policje
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    "Sandra" <d...@w...pl> pisze w

> [...]
    > dziecko uczestniczyło jako świadek ale wierz mi nic to nie wnosi do
    > sprawy ta nadgorliwość i opiekuńczość rodzica w swietle prawa ...

    nie no jasne, tylko tez wazne jest to czy mamu tak jak wnioskuje z Twojej
    wypowiedzi do czynienia ze zwyklym "olewactwem" i "miganiem sie" czy z 13
    letnim dzieckiem wczesniej narazonym na stres. W zyciu nie ma rownan.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 56. Data: 2003-02-23 08:01:20
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    To jest dowód na to że wypowiadasz się w temacie o którym nie masz pojęcia.

    Pozdr
    Leszek

  • 57. Data: 2003-02-23 08:17:42
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "huski" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >Moze i masz racje a moze nie, co nie zmienia faktu ze moj patriotyzm lub
    jego brak nie
    > ma nic wspolnego z glownym watkiem czy chociazby jakimis pobocznymi ktore
    > tu powstaly.

    Ma to związek i to poważny. Dla człowieka któremu uczucia takie jak
    patriotyzm i miłość ojczyzny są obce każde przesłuchanie nie związane z jego
    interesem będzie niesamowitym ciężarem.

    > A myslisz, ten dzieciak ma ochote spedzac na brudnym komisariacie 4h

    A myślisz że ktoś go o to pytał? Czy wszytkie komendy w Polsce są brudne? A
    może przesłuchanie ma się odbyc w domu? A może będzie trwać 0,5 godziny?
    Ale jak napisałem- dla niektórych nie widzących dalej niż czubek własnego
    nosa takie przesłuchanie to straszne przeżycie i strata własnego cennego
    czasu.
    Przed wyjazdem za granicę pomyśl kim tam będziesz i jaki sens ma Twój żywot
    bez jakichkolwiek wzniosłych uczuć.

    Pozdr
    Leszek

  • 58. Data: 2003-02-23 08:21:25
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    >Tylko tez wazne jest to czy mamu tak jak wnioskuje z Twojej
    > wypowiedzi do czynienia ze zwyklym "olewactwem" i "miganiem sie" czy z 13
    > letnim dzieckiem wczesniej narazonym na stres.

    Czy wysłuchałeś tego trzynastolatka?
    Bo z postu"inauguracyjnego" wynika raczej że stres przeżywa matka. Chłopak
    policji już informację przekazał.
    "Dziaciak jak to dzieciak powiedział że widzial sprawce i zna go z widzenia.
    Teraz policja wydzwania i chce dziecko ponownie przesluchać i twierdzi ze
    nie potrzeba do tego mojej zdody ani obecności."

    Wychodzi na to że syn jest bardziej dorosły niż jego mamusia.

    Pozdr
    Leszek

  • 59. Data: 2003-02-23 10:31:59
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> pisze w

    > Ale jak napisałem- dla niektórych nie widzących dalej niż
    > czubek własnego nosa takie przesłuchanie to straszne przeżycie i
    > strata własnego cennego czasu.
    Bardzo cennego. ;)

    > Przed wyjazdem za granicę pomyśl kim tam będziesz i jaki sens ma Twój
    > żywot bez jakichkolwiek wzniosłych uczuć.

    imigrantem pozbawionycm wznioslych uczuc

    Goraco pozdrawiam

    EOT

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 60. Data: 2003-02-23 11:24:02
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Tak się dziwnie składa że moje dziecko jako poszkodowane musiało składać
    także zeznania.
    Powiem więcej składało również drugie dziecko przy zawiadomieniu o
    przestępstwie (kradzież roweru w biały dzień) a miały wówczas 8 lat. Jako
    rodzic miałem wątpliwości przy pierwszej sprawie i dlatego złożyłem wniosek
    o przeprowadzenie przesłuchania w asyście psychologa. (warto złożyć takie
    podanko). Na "oschłe" podejście do przesłuchania dziecka przez policjantów
    możesz złożyć zażalenie do przełożonych i najlepiej z powiadomieniem
    komendanta głównego policji (robi wrażenie) i ministra sprawiedliwości.
    Napisz również podanie by dalsze przesłuchania odbywały się w miejscu
    zamieszkania dziecka przez psychologa i funkcjonariuszy ubranych po
    cywilnemu (pewnie w twoim padole ziemskim nie ma specjalnych pokoi do
    przesłuchań dzieci).
    Dziecko jako świadek musi mieć warunki do swobodnej wypowiedzi i nie może
    się czuć jak zastraszony pies.
    Masz prawo do zażądania utajnienia danych swojego dziecka do wyłącznej
    wiadomości prokuratora i sądu

    Art. 191. § 1. Przesłuchanie rozpoczyna się od zapytania świadka o imię,
    nazwisko, wiek, zajęcie, miejsce zamieszkania, karalność za fałszywe
    zeznanie lub oskarżenie oraz stosunek do stron.

    § 2. Świadka należy uprzedzić o treści art. 182, a o treści art. 183 oraz
    art. 185, jeżeli ujawnią się okoliczności objęte tymi przepisami.

    § 3. Jeżeli zachodzi uzasadniona obawa użycia przemocy lub groźby bezprawnej
    wobec świadka lub osoby najbliższej w związku z jego czynnościami, może on
    zastrzec dane dotyczące miejsca zamieszkania do wyłącznej wiadomości
    prokuratora lub sądu. Pisma procesowe doręcza się wówczas do instytucji, w
    której świadek jest zatrudniony, lub na inny wskazany przez niego adres.

    Podnieś ten problem do Rzecznika Praw Dziecka !!!! Możesz także napisać do
    Rzecznika Praw Obywatelskich.

    Czyń wszystko by twojemu domostwu i całej twojej rodzinie udzielono
    odpowiedniego wsparcia nawet wówczas gdy sprawa jest błacha, natomiast nie
    unikaj składania zeznań przez twoje dziecko.

    Niech wreszcie wymiar sprawiedliwości zrozumie, że podejmowanie takich
    działań jest również w ich interesie i niech wreszcie stanie się to normą
    prawną w tym kraju.

    Stan_Z