  • 1. Data: 2013-09-11 21:01:13
    Temat: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: Marek Wisniewski <m...@g...com>

    Mam przylacze wody , wbudowane do mojego domu, o srednicy 32 mm i takiz wodomierz,
    nalezacy zreszta do firmy wodociagowej.
    Teraz przychodza dzentelmeni w robotniczych garniturach i chca mi wymienic wodomierz
    na "nowoczesny - radiowy", ale ze srednica przeplywy 20 mm.

    Na razie ich pogonilem, ale obawiam sie, ze przyjda znowu, z jakims nakazem...
    W projekcie mam 32mm - czy oni moga to zmienic ?

  • 2. Data: 2013-09-11 21:10:15
    Temat: Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Teraz przychodza dzentelmeni w robotniczych garniturach i chca mi wymienic
    wodomierz na "nowoczesny - radiowy", ale ze srednica przeplywy 20 mm.

    A policzyłeś o ile Ci zdławi przepływ (ciśnienie) wstawienie kilku cm
    rury fi 20 zamiast fi 32? Fizyka się kłania. Z resztą sprawdź nominalny
    maksymalny przepływ jednego przepływomierza i drugiego.
    Projekt nie określa (a przynajmniej nie powinien) średnicy
    przepływomierza tylko średnice przyłącza.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 3. Data: 2013-09-11 21:20:15
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 11.09.2013 21:10, Krzysztof Jodłowski pisze:
    > A policzyłeś o ile Ci zdławi przepływ (ciśnienie) wstawienie kilku cm
    > rury fi 20 zamiast fi 32? Fizyka się kłania.

    A możesz to rozwinąć? Bo jak dla mnie, jak coś ma małą przepustowość, to
    dławi cały ruch. Np. most, przez który przejedzie 10 aut na godzinę
    podłączony do autostrady, którą przejedzie 1000 aut na godzinę spowoduje
    zatrzymanie ruchu do prędkości 10 aut na godzinę (miałem tak na
    gównianych bramkach, gdzie 30 minut czekałem, żeby zapłacić gówniane
    60groszy a mogłem jechać za darmo lokalnymi drogami i być szybciej)

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2013-09-11 21:44:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:l0qf6m$u82$1@node2.news.atman.pl...

> [...]
    > Projekt nie określa (a przynajmniej nie powinien) średnicy
    > przepływomierza tylko średnice przyłącza.

    Oj kłania się ta fizyka, kłania. Zmniejszenie przekroju rury z 32 mm na 20
    mm spowoduje zmniejszenie pola przekroju z 803 mm2 na 314 mm2, czyli o 60%.
    A zatem przy takim samym poborze wody bedzie ona musiała płynąć dwa razy
    szybciej. Tu znajdziesz wzór na spadek ciśnienia:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Darcy-Wei
    sbacha . Prędkość jest
    tam w kwadracie, zatem i w kwadracie będziemy mieli spadek ciśnienia. Tak w
    uproszczeniu oczywiście, bo nie chce mi się tego liczyć.

    A co do strony prawnej, to jeśli przyłącze ma mieć wg projektu 32 mm
    średnicy, to ma mieć tyle na całej długości. By go przebudować na 20 mm
    należałoby uzgodnić nowy projekt moim zdaniem.

  • 5. Data: 2013-09-11 22:48:52
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest tam w kwadracie, zatem i w kwadracie będziemy mieli spadek
    > ciśnienia. Tak w uproszczeniu oczywiście, bo nie chce mi się tego liczyć.

    Oj kłania, kłania :)
    A popatrz, że w tym wzorze jest długość odcinka na którym jest spadek.
    Proporcjonalna do spadku ciśnienia. Więc jak całość spadku pomnożysz
    przez np. 0,08 to praktycznie nie ma spadku. A ta prędkość w kwadracie
    to jaka? Też raczej nieduża. Praktyka niestety potwierdza teorię.

    > A co do strony prawnej, to jeśli przyłącze ma mieć wg projektu 32 mm
    > średnicy, to ma mieć tyle na całej długości. By go przebudować na 20 mm
    > należałoby uzgodnić nowy projekt moim zdaniem.

    Nie. Fi 32 oznacza w uproszczeniu rurę doprowadzającą wodę. I przyłącze
    ma doprowadzić wodę pod zadanym ciśnieniem i z zadana wydajnością. Czy
    jak wymienisz ten przepływomierz na inny to jaki? Sprawdziłeś czy
    generuje większy spadek ciśnienia i ewentualnie ma mniejszą dopuszczalna
    przepustowość?

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 6. Data: 2013-09-11 22:52:57
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > gównianych bramkach, gdzie 30 minut czekałem, żeby zapłacić gówniane
    > 60groszy a mogłem jechać za darmo lokalnymi drogami i być szybciej)

    Tu nie mamy dławienia z 1000 do 10 aut tylko z 1000 do 950 i tylko na
    tym małym odcinku. Porównanie mało trafione, bo dławienie przepływu aut
    to raczej dławienie ciśnienia.
    Tak dla wyobrażenia: jedziesz z miasta A do B i po drodze masz ten most.
    Obecność mostu nie zakłóci przejazdu 1000 aut z A do B tylko nieznacznie
    spowolni ich dotarcie. W skali całej drogi z A do B (w przypadku
    przyłącza to np. 1000 km) zwężenie drogi na odcinku 50 m jest
    praktycznie niezauważalne.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 7. Data: 2013-09-12 12:21:02
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 11.09.2013 22:52, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Tu nie mamy dławienia z 1000 do 10 aut tylko z 1000 do 950 i tylko na
    > tym małym odcinku. Porównanie mało trafione, bo dławienie przepływu aut
    > to raczej dławienie ciśnienia.

    No ale jak mniej cząsteczek się przeciśnie to tak jakby mostem
    przejechało mniej aut na godzinę, nie?

> [...]
    > spowolni ich dotarcie. W skali całej drogi z A do B (w przypadku
    > przyłącza to np. 1000 km) zwężenie drogi na odcinku 50 m jest

    No moment, jechałem z miejsca A do miejsca B. I bramki zjazdowe z
    autostrady zatrzymały mnie na 30 minut, bo miały przepustowość 2 auta na
    30 sekund. Więc 60 samochodów zajęło 30 minut. I co z tego, że rura
    dojazdowa do bramek miała przepustowość 3 auta na sekundę? Więc jak woda
    przez bramkę przelewa się w ilości 2 cząsteczki na 30 sekund, to jak ma
    potem nadgonić tam gdzie jest 3 cząsteczki na sekundę?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2013-09-12 12:54:16
    Temat: [OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > dojazdowa do bramek miała przepustowość 3 auta na sekundę? Więc jak woda
    > przez bramkę przelewa się w ilości 2 cząsteczki na 30 sekund, to jak ma
    > potem nadgonić tam gdzie jest 3 cząsteczki na sekundę?

    To nie jest tak. Woda płynie cały czas.
    Wodociągi pompują wodę z kolektora pod określonym ciśnieniem. Można
    przyjąć w uproszczeniu, że z kolektora mamy też wydajność dużo większą
    niż nasze zapotrzebowanie.
    Straty ciśnienia po drodze na (rury, kolanka, zawory, przepływomierze
    itp.) wpływają na ciśnienie w punkcie końcowym.
    Straty ciśnienia są zależne tylko od prędkości przepływu (zmiennej).
    Inne elementy w równaniu są stałe. Jeśli prędkość =0 (woda nie płynie),
    to nie ma start ciśnienia. Im szybciej płynie, tym większe opory stawia
    cały układ przepływu - w kwadracie prędkości.
    Woda, zgodnie z równaniem Bernoulliego:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Bernoulli
    ego
    płynie cały czas ze stałą prędkością m3/s. W w miejscach gdzie ma
    mniejszy przekrój zwiększa się prędkość przepływu, czyli zwiększają się
    opory przepływu (strata ciśnienia).
    W naszym przypadku przepływomierza zmniejszenie średnicy, zwiększenie
    prędkości i długość zabudowy są tak nieznaczne przy całości instalacji,
    że zwiększenie oporów przepływu można prawie że pominąć.
    Po minięciu zwężenia woda płynie znów wolniej i ciśnienie rośnie
    (paradoks hydrodynamiczny).

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 9. Data: 2013-09-12 14:12:51
    Temat: Re: [OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Sep 2013, Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Im szybciej płynie, tym większe opory stawia cały układ
    > przepływu - w kwadracie prędkości.

    Akurat tu jest słaby punkt programu.
    Przy pojawieniu się turbulencji opory przechodzą na "krzywą
    wentylatorową", czwartą potęgę prędkości.
    A zmiana przekroju to jest dobre miejsce na źródło turbulencji,
    prawda?

> [...]
    > (strata ciśnienia). W naszym przypadku przepływomierza zmniejszenie
    > średnicy, zwiększenie prędkości i długość zabudowy są tak nieznaczne

    Nie żebym się z grubsza nie zgadzał, mimo uwagi wyżej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-09-12 15:13:59
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Przy pojawieniu się turbulencji opory przechodzą na "krzywą
    > wentylatorową", czwartą potęgę prędkości.
    > A zmiana przekroju to jest dobre miejsce na źródło turbulencji,
    > prawda?

    Tak. Zmiana przekroju skokowa lub stożkowa jest miejscem występowania
    dodatkowych oporów przepływu. Większych niż np. kolanko. W czwarte
    potęgi nikt się nie bawi - jeśli faktycznie wystąpią. Raczej zjawisko
    dla powietrza.

    W naszym konkretnym przypadku nie mówimy o wyimaginowanych dużych
    prędkościach, które mogły by wprowadzić jakiś znaczący opór.
    Np.
    10 l/min na średnicy 32 mm daje 0,21 m/s
    10 l/min na średnicy 32 mm daje 0,53 m/s

    Pamiętajmy, że cały opór występuje na długości ok. 0,08 cm.
    No i pamiętajmy, że stary przepływomierz też wnosił opór (zaburzenie
    przepływu i odbiór energii na obracanie łopatek).

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski