  • 11. Data: 2004-12-17 21:15:00
    Temat: Re: Nieruchomosc
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Marek wrote:
    > Czy mozna sprzedac procentowy udzial w nieruchomosci bez zgody pozostalych
    > wspolwlascicieli, a jesli tak to w jaki sposob. Z gory BARDZO dziekuje za
    > pomoc.

    Mozna, o ile to rzeczywiscie jest udzial procentowy w nieruchomosci, a
    nie np. w spadku, do ktorego nalezy nieruchomosc (przed dzialem
    spadku). Sprzedaje sie taki udzial dokladnie tak samo, jak
    nieruchomosc. Nie ma znaczenia, czy nieruchomosc jest dzialka
    niezabudowana, czy zabudowana. Problem moglby natomiast powstac, gdyby
    nieruchomosc byla elementem gospodarstwa rolnego (art. 166 kc). Wydaje
    sie, ze jednak najlepiej sprzedac taki udzial pozostalym
    wspolwlascicielom - kupca na udzial moze nie byc latwo znalezc, a z
    kolei jak sie znajdzie, to moze zazadac zniesienia wspolwlasnosci
    (art. 210 kc), co moze byc dla pozostalych wspolwlascicieli bolesne.

  • 12. Data: 2004-12-17 21:26:00
    Od: "Marek" <a...@i...pl>

> [...]
    > kolei jak sie znajdzie, to moze zazadac zniesienia wspolwlasnosci
    > (art. 210 kc), co moze byc dla pozostalych wspolwlascicieli bolesne.

    Czy podzial nieruchomosci jest mozliwy jesli jest to kilkupietrowy budynek
    biurowy z przynaleznym terenem i zabudowaniami gospodarczymi?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2004-12-17 22:03:40
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Marek wrote:
    > Czy podzial nieruchomosci jest mozliwy jesli jest to kilkupietrowy budynek
    > biurowy z przynaleznym terenem i zabudowaniami gospodarczymi?

    Jezeli np. sa dwaj wspolwlasciciele i chca sie podzielic tak, ze jeden
    dostaje budynek, a drugi zabudowania gospodarcze, no to moga dokonac
    takiego podzialu. Ale w razie braku porozumienia watpie, to zalezy po
    prostu od tego, czy da sie racjonalnie wydzielic fizyczne czesci o
    odpowiedniej wartosci z calej nieruchomosci. Natomiast nie jest
    dopuszczalne dzielenie samego budynku biurowego (z mieszkalnym bylaby
    inna sytuacja), np. pietrami, no chyba ze budynek znajduje sie we
    Francji, podobno wg kodeksu Napoleona istnieje wlasnosc pietra; ani
    tym bardziej przydzielenie budynku jednej osobie, a gruntu, na ktorym
    stoi, innej.

  • 14. Data: 2004-12-17 22:06:45
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    desilencio napisał(a):
> [...]
    > Francji, podobno wg kodeksu Napoleona istnieje wlasnosc pietra; ani
    > tym bardziej przydzielenie budynku jednej osobie, a gruntu, na ktorym

    Czyli w takim razie dla kolegi rozwiązaniem mogłoby być jedynie sądowne
    wzniesienie współwłasności (bo jak domniemuję właściciel pozostałej
    części nie jest skory do współpracy w tej kwestii).

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 15. Data: 2004-12-17 23:14:41
    Od: "Marek" <a...@i...pl>

    > Czyli w takim razie dla kolegi rozwiązaniem mogłoby być jedynie sądowne
    > wzniesienie współwłasności (bo jak domniemuję właściciel pozostałej
    > części nie jest skory do współpracy w tej kwestii).

    Ale zastanawia mnie w jaki sposob mialoby nastapic wydzielenie jesli dany
    udzial to jakas czesc pietra, stoja 2 garaze, to jak wydzielonoby 15% tych
    garazy lub 15% gruntu pod ktorym stoja garaze i budynek, 15% budynku. Jakby
    to mialo egzystowac. Do kogo nalezalyby klatki schodowe, dojazd do garazy i
    budynku itp... nie za bardzo widze jak mogloby to byc zrobione.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2004-12-18 12:32:45
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Marek napisał(a):
> [...]
    > to mialo egzystowac. Do kogo nalezalyby klatki schodowe, dojazd do garazy i
    > budynku itp... nie za bardzo widze jak mogloby to byc zrobione.

    Może po prostu całość została by przyznana jednej osobie, a Ty
    otrzymałbyś stosowną kwotę w gotówcę od wartości Twojego udziału.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 17. Data: 2004-12-18 16:17:45
    Od: "Marek" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    Jakby

    > Może po prostu całość została by przyznana jednej osobie, a Ty
    > otrzymałbyś stosowną kwotę w gotówcę od wartości Twojego udziału.

    Kwestia jest inna. Jest powiedzmy 7 wspolwlascicieli. Jeden chce sprzedac
    ale inni nie moga zaplacic mu takiej kwoty jak on chce. Powiedzmy ze kupi
    ten udzial ktos inny i zarzada podzialu. Pozostali wspoludzialowcy nie maja
    z czego zaplacic, moze byc duzy problem z wydzieleniem 1/7 budynku, dzialki
    i innych rzeczy. Jakie tu moze zostac zastosowane rozwiazanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2004-12-19 00:54:24
    Temat: Re: Wartość procentowego udziału w nieruchomości a US [było: Re: Nieruchomosc]
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 17 Dec 2004 22:07:25 +0100, smiechu naskrobał(a):

    > IMO prawo własności nieruchomości i udziału w nieruchomości to dwa różne
    > prawa których nie można porównywać.

    akurat to są idealnie te same prawa (czytaj współwasność to nic innego jak
    prawo własności) ale nie zmiena to faktu że trudno jest porównywać je
    wzajemnie pod względem wartości rybkowej

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 19. Data: 2004-12-19 01:33:37
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 17 Dec 2004 22:13:08 +0100, Czarek Gorzeński naskrobał(a):

    > A pytanie brzmi, czy najbardziej prawdopodobna cena, możliwa do
    > uzyskania na rynku biorąc pod uwagę operacje na całości nieruchomości,
    > mimo że takowa odbywa się jedynie na części która jest niewątpliwie
    > mniej warta niż procent udziału w całości, czy też brana jest pod uwagę
    > rzeczywista rynkowa wartość tego udziału?

    Podejrzewam że tak zostałby przeliczony udział procentowy z ujemnym
    współczynnikem za współwłasność. Choć można się kłócić ponieważ trudno tu
    mówić o nieruchomościach podobnych przy metodzie porównawczej do operatu.
    Ale niewiele pozostaje - dochodowo nie policzy się tego a odtworzeniowo
    można ale art6 p2 ustawy UoPoCC wskazuje wyrażnie metode porównawczą.