  • 1. Data: 2007-08-23 13:35:37
    Temat: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Jak wygląda w praktyce powołanie się na niedozwolone postanowienia umowne?
    Czy żądanie uznania za niedozwolone danych postanowień powinno być
    zawarte jako żądanie pozwu, np. obok żądania głównego czy powinien to
    być tylko wniosek w ramach danego pozwu?

    Przepraszam, jeśli pytanie jest oczywiste, ale może ktoś może mi
    odpowidzieć jak wygląda skorzystanie w praktyce z art. 385[1] KC? ;-)

    --
    pozdr
    luck

  • 2. Data: 2007-08-23 14:17:00
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:fak2h2$jk5$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Przepraszam, jeśli pytanie jest oczywiste, ale może ktoś może mi
    > odpowidzieć jak wygląda skorzystanie w praktyce z art. 385[1] KC? ;-)

    witam!

    proponuję lekturę przepisów art.479 (36) kodeksu postępowania cywilnego i
    następnych - tam znajdziesz szczegóły sprawy; a w skrócie - składasz pozew o
    uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone; nie wnosisz zadnych opłat
    od tego pozwu - zwolnienie ustawowe;
    w razie gdybyś nie czuł się na siłach sam iść do sądu, skorzystaj z pomocy
    właściciwego miejscowo powiatowego/miejskiego rzecznika praw konsumentów;
    najważniejsze jest to, że zawsze pozew ten kierujesz do Sądu Okręgowego w
    Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - zawsze do Warszawy
    niezależnieod siedziby pozwanego czy też twojego miejsca zamieszkania;
    zanim jednak wystąpisz na drogę sądową, sprawdź na stronie www.uokik.gov.pl
    w zakładce dotyczącej konsumenta czy w dostępnym na stronie rejestrze
    postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone nie figuruje już zbliżone
    treścią postanowienie, które uważasz za niezgodne z art.385[1]kc, a które
    znajduje się we wzorcu umowy, który kwestionujesz; zgfodnie z przepisami kpc
    które powołałem na początku, wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich
    od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do
    rejestru, o którym własnie wspominam; oznacza to, że możesz uprzednio wezwać
    przedsiębiorcę na piśmie do dostosowania niedozwolonego postanowienia wzorca
    umowy do rejestru, tzn. wyeliminować go ze wzorca umowy, a dopiero gdy
    bezskutecznie minie termin, który mu wyznaczysz, albo nie zgodzi się on z
    twoim zdaniem, wówczas składasz pozew do sądu;

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-23 15:08:38
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    krzysiek pisze:

> [...]
    > Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - zawsze do Warszawy
    > niezależnieod siedziby pozwanego czy też twojego miejsca zamieszkania;

    czesc

    dzieki za blyskawiczna odpowiedz, jednak jak napisalem w temacie -
    interesuje mnie kwestia powolania sie na na niedozwolone postanowienia
    umowne w jednej *konkretnej* sprawie: bede - jako konsument -
    najprawdopodobniej procesowal sie z przedsiebiorca o wykonanie umowy i w
    ramach tej sprawy chcialbym uzyskac uznanie konkretnego postanowienia
    tej umowy za niedozwolone - stad pytanie po pierwsze czy jest to
    mozliwe, a jesli tak, to jak powinno wygladac? (czyli czy moge
    skorzystać z art. 385[1] KC niejako przy okazji, w jednym postepowaniu
    "glownym" w ramach zadania pozwu, wniosku czy zarzutu, czy tez musza byc
    dwa odrebne postepowania - najpierw o uznanie za niedozwolone i pozniej
    drugie w mojej sprawie.
    IMHO z tego co wyczytalem to kontrola "abstrakcyjna" (479[36] i nast.
    KPC) jest jednak odrębnym postępowaniem od kontroli w konkretnej sprawie.
    Zreszta nawet jesli przyjac ze moglbym wniesc pozew na podstawie 479[38]
    KPC (choc tez nie do konca, bo umowe juz zawarlem, nie jestem tym, ktory
    "moglby zawrzec"), to niezbyt mnie to cieszy pod wzgledem czasu i
    miejsca (Warszawa).

    No i jest jeszcze 479[1] par. 2 ust. 4:

    "Sprawami gospodarczymi, w rozumieniu niniejszego działu, są także
    sprawy: /.../ 4) przeciwko przedsiębiorcom o uznanie postanowień wzorca
    umowy za niedozwolone."

    co też mi sprawy nie ułatwia jeśli chodzi o kwestię podniesienia zarzutu
    w mojej konkretniej sprawie ;-)

> [...]
    > bezskutecznie minie termin, który mu wyznaczysz, albo nie zgodzi się on z
    > twoim zdaniem, wówczas składasz pozew do sądu;

    Studiowalem dosc dokladnie Rejestr klauzul niedozwolonych UOKiKu i
    znalazlem tylko nieco podobne (generlanie chodzi o ograniczenie
    odpowiedzialnosci i prawo do rozwiązania umowy z dowolnych przyczyn) ale
    "identycznego" rzecz jasna nie tam znajde, wiec ta sktuecznosc wzgledem
    osob trzecich tez mi na niewiele sie zda - co najwyzej mozna wskazac, ze
    tego typu klauzule podobne zostaly uznane za niedozwolone, jako
    generalne rodzajów klauzul z art. 385[3] KC (bo "moja" klauzula
    oczywiście w miarę pasuje do jednego albo i dwóch typów wymienionych w KC)

    --
    pozdr
    luck

  • 4. Data: 2007-08-23 15:12:34
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:fak87a$sdg$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > generalne rodzajów klauzul z art. 385[3] KC (bo "moja" klauzula
    > oczywiście w miarę pasuje do jednego albo i dwóch typów wymienionych w KC)

    witam

    nie odpisywałem wprost czy mozesz wystąpić z pozwem o uznanie postanowień
    wzorca umowy za niedozwolone przy okazji powództwa o wykonanie umowy,
    albowiem z uwagi na specyficznośc tego postępowania - inny specjalnie
    powołany do tego sąd, zawsze ten sam dla tych spraw - komentarz w tym
    zakresie uznałem za zbyteczny; ale oczywiście, że musisz wystąpić z nowym
    pozwem jeżeli kwestionujesz postanowienia wzorca umowy z punktu widzenia
    art.385[1]kc

    pzdr

  • 5. Data: 2007-08-23 15:22:29
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    krzysiek pisze:

    > witam

    (...)

    > ale oczywiście, że musisz wystąpić z nowym
    > pozwem jeżeli kwestionujesz postanowienia wzorca umowy z punktu widzenia
    > art.385[1]kc

    Zaraz, zaraz - czyli twierdzisz, ze skoro *musze* z nowym pozwem, to
    *nie moge* powolywac sie na 385[1] KC w mojej jednej konkretnej sprawie???
    Czyli jak rozumiem uwazasz ze jest tylko jedna jedyna mozliwosc
    powolania sie na niedozwolone postanowienia, tj. w trybie 489[36] i
    nast. KPC?
    A bylbys w stanie poprzec to jakas podstawa?

    /ja zaraz postaram sie zebrac i zacytowac cos na poparcie mojego
    stanowiska :-)/

    --
    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2007-08-23 15:27:05
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > generalne rodzajów klauzul z art. 385[3] KC (bo "moja" klauzula
    > oczywiście w miarę pasuje do jednego albo i dwóch typów wymienionych w KC)

    jeżeli złożysz do sądu dodatkowo, obok pozwu głównego, także pozew o uznanie
    postaniwienia wzorca umowy za niedozwolone, sąd uzna się za niewłaściwy
    wobec tego roszczenia i przekaże do właściwego sądu i trybu; sprawa będzie
    rozpoznawana w innym sądzie, jednocześnie z tą dotyczącą pozwu głównego;
    słusznie zauważyłeś, że z jednej strony nie jesteś uprawniony w aspekcie
    procesowym do złożenia takiego pozwu w trybie art.479 [36] kpc i nast., gdyż
    kontrola w nim przewidziana ma charakter abstrakcyjny; jednakże myślę, że
    skoro już podpisałeś umowę, masz prawo domagać się oceny, czy postanowienia
    zawartej umowy z pozwanym nie są niedozwolonymi postanowieniami umowy - tu
    następuje to w trybie postępowania gospodarczego, właściwym pozostaje sąd
    gospodarczy - rejonowy lub okręgowy zależnie od w.p.s. - zgłaszasz zarzut
    uznania za niedozwolone postanowień konkretnej już umowy zawartej z pozwanym
    (przedsiębiorcą); złóż taki zarzut i zobaczysz co sąd uczyni - zaryzykuj;
    zresztą jeżeli na tym opierasz roszczenie główne, to wręcz musisz powołać
    ten zarzut - to jest twoja linia działania w sprawie; zawsze też mozesz
    powołać się na to, że postanowienie to nie zostało nadto uzgodnione z tobą
    indywidualnie, więc spychasz ciężar dowodu na przeciwnika (art.385[1]
    paragraf 3 i 4 kc);
    jak coś jeszcze znajdę ciekawego, dam znać

    powodzenia

    pzdr

  • 7. Data: 2007-08-23 15:43:00
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fak99f$2br$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    > wiadomości news:fak87a$sdg$1@nemesis.news.tpi.pl...
    [ciach]

    witam raz jeszcze!

    uciąłem cały ten tekst poprzedni ale myślę że wszystko będzie czytelne:

    zatem uporządkujmy sytuację, bo trochę meksyk się porobił:

    należy wyróżnić dwie sytuacje:
    1) powództwo o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone - kontrola
    abstrakcyjna; a zatem przepisy art.479[36]kpc i nast.; legitymacja czynna -
    potencjalny konsument-strona umowy z przedsiębiorcą;
    2) zarzut istnienia w umowie podpisanej z przedsiębiorcą postanowień
    umownych niedozwolonych - tu kontrola w toku konkretnego procesu, np. w
    związku z roszczenia z tytułu niewykonania umowy i dochodzenia zapłaty
    określonej kwoty - tu zatem przepisy dotyczące postępowania gospodarczego w
    ogólności;

    zauważ treść rozdziałów w ramach działu IVa kpc - rozdział 1 - przepisy
    ogólne i w tym m. in. przepis stanowiący, że sprawami gospodarczymi są także
    sprawy przeciwko przedsiębiorcom o uznanie postanowień wzorca umowy za
    niedozwolone, zaś rozdział 3 tego działu - sprawy o uznanie postanowień
    wzorca umowy za niedozwolone - według jednego z komentatorów, pierwszy
    przepis mówi o kontroli konkretnej umowy w konkretnym sporze między stronami
    już zawartej umowy - konsumentem a przedsiębiorcą; drugi zaś - kontrola
    abstrakcyjna danego wzorca umowy;

    nie wiem czy jest to zrozumiałe; myślę jednak że z tego co piszesz to wiesz
    dużo, więc moja pomoc była tylko dodatkiem; przepraszam tylko, że tak
    namieszałem, ale z początku nie miałem od ciebie pełnych informacji, więc
    tak od razu odpowiedziałem teoretycznie, a nie praktycznie :)

    powodzenia

    pzdr

  • 8. Data: 2007-08-23 16:18:55
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    krzysiek pisze:

> [...]

    > już zawartej umowy - konsumentem a przedsiębiorcą; drugi zaś - kontrola

    Oczywiscie. Generalnie wychodzi mi na to, ze w ramach
    "indywidualnej" kontroli moge podniesc taki *zarzut* w sumie w dowolnym
    procesie (np. komentarz Telengi w Lexie do art. 479[36] - ze jako
    zarzut) - co wydaje sie i sensowne i prawidlowe, natomiast balem sie ze
    np. wnoszac jako zadanie pozwu takze uznanie klauzuli jako niedozwolonej
    potraktowane byloby jako sprawa gospodarcza, a sprawe mam na wydz.
    cywilny, tak wiec tak wydaje bezpieczniej i pewniej

    A prezesa UOKiKu i tak mozna danym postanowieniem zaintersowac -
    zupelnie niezlazenie :-)

> [...]
    > namieszałem, ale z początku nie miałem od ciebie pełnych informacji, więc
    > tak od razu odpowiedziałem teoretycznie, a nie praktycznie :)

    OK, ja tez moze nieco chaotycznie zadalem pierwsze pytanie ;-)

    --
    pozdr
    luck