eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie? › Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
    Date: Thu, 23 Aug 2007 17:27:05 +0200

    Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:fak87a$sdg$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > czesc
    >
    > dzieki za blyskawiczna odpowiedz, jednak jak napisalem w temacie -
    > interesuje mnie kwestia powolania sie na na niedozwolone postanowienia
    > umowne w jednej *konkretnej* sprawie: bede - jako konsument -
    > najprawdopodobniej procesowal sie z przedsiebiorca o wykonanie umowy i w
    > ramach tej sprawy chcialbym uzyskac uznanie konkretnego postanowienia
    > tej umowy za niedozwolone - stad pytanie po pierwsze czy jest to
    > mozliwe, a jesli tak, to jak powinno wygladac? (czyli czy moge
    > skorzystać z art. 385[1] KC niejako przy okazji, w jednym postepowaniu
> [...]

    jeżeli złożysz do sądu dodatkowo, obok pozwu głównego, także pozew o uznanie
    postaniwienia wzorca umowy za niedozwolone, sąd uzna się za niewłaściwy
    wobec tego roszczenia i przekaże do właściwego sądu i trybu; sprawa będzie
    rozpoznawana w innym sądzie, jednocześnie z tą dotyczącą pozwu głównego;
    słusznie zauważyłeś, że z jednej strony nie jesteś uprawniony w aspekcie
    procesowym do złożenia takiego pozwu w trybie art.479 [36] kpc i nast., gdyż
    kontrola w nim przewidziana ma charakter abstrakcyjny; jednakże myślę, że
    skoro już podpisałeś umowę, masz prawo domagać się oceny, czy postanowienia
    zawartej umowy z pozwanym nie są niedozwolonymi postanowieniami umowy - tu
    następuje to w trybie postępowania gospodarczego, właściwym pozostaje sąd
    gospodarczy - rejonowy lub okręgowy zależnie od w.p.s. - zgłaszasz zarzut
    uznania za niedozwolone postanowień konkretnej już umowy zawartej z pozwanym
    (przedsiębiorcą); złóż taki zarzut i zobaczysz co sąd uczyni - zaryzykuj;
    zresztą jeżeli na tym opierasz roszczenie główne, to wręcz musisz powołać
    ten zarzut - to jest twoja linia działania w sprawie; zawsze też mozesz
    powołać się na to, że postanowienie to nie zostało nadto uzgodnione z tobą
    indywidualnie, więc spychasz ciężar dowodu na przeciwnika (art.385[1]
    paragraf 3 i 4 kc);
    jak coś jeszcze znajdę ciekawego, dam znać

    powodzenia

    pzdr