    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
    Date: Fri, 05 Mar 2010 10:12:33 +0100

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Otrzymaliśmy (jako powodowie) z sądu pismo - nakaz zapłaty w postępowaniu
    upominawczym przez pozwanych zapłacenia kwoty głównej wraz
    > z odsetkami oraz kwoty tytułem kosztów procesu -
    >
    > - w terminie dwóch tygodni lub wniesienie w tym terminie sprzeciwu (przez
    pozwanych).

    > Pytania:
    >
    > 1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać na
    otrzymanie z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

    Jak pozwani złożą sprzeciw, otrzymacie go wraz z terminem rozprawy.
    Jeśli sprzeciwu nie będzie, zostanie nadana klauzula wykonalności.
    Niektóre sądy (np. gospodarcze w Warszawie) wysyłają klauzulę
    automatycznie. Inne (np. cywilne na Pradze w Warszawie) wymagają
    napisania wniosku o dostarczenie tytułu wykonawczego.

    W praktyce za około miesiąc zadzwońcie, dowiedzcie się, czy jest już
    klauzula (a jeśli nie, to kiedy będzie, czy pozwani odebrali pozew itp.)
    i spytajcie się, czy sąd sam wyśle klauzulę, czy trzeba o to zawnioskować.

    > 2. W pozwie o zapłatę była zawarta także prośba o zasądzenie kosztów pełnomocnictwa
    wg norm przepisanych. Czy w nakazie zapłaty w
    > postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje? Ewentualnie
    należy osobno zgłosić wniosek?
    > THX

    Występuje, koszty powinny być zasądzone. Jednak sądy często wydają
    nakazy zapłaty jak maszynki i robią dużo błędów (np. mi dwa razy
    zasądzono w nakazie koszty adwokata, mimo że występowałem osobiście w
    sprawie). Jeśli ich nie ma, to przeczytać kpc:

    art. 108(1)
    Jeżeli w toku postępowania sąd nie orzekł o obowiązku poniesienia
    kosztów sądowych lub orzeczeniem nie objął całej kwoty należnej z tego
    tytułu, postanowienie w tym przedmiocie wydaje na posiedzeniu niejawnym
    sąd, przed którym sprawa toczyła się w pierwszej instancji.

    oraz
    http://www.grzybkowski-guzek.pl/download/Kancelaria_
    Grzybkowski_Guzek_004.pdf

    "ad. 1. W przypadku braku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w nakazie zapłaty
    co do żądania kosztów, nakaz ten nie zawiera postanowienia podlegającego
    zaskarżeniu w drodze zażalenia8. Zażalenie takie na podstawie art. 370 kpc
    musiałoby zostać odrzucone w postępowaniu instrukcyjnym przez sąd I
    instancji
    (ewentualnie przez sąd II instancji - 373 kpc), jako wniesione od
    orzeczenia nie
    istniejącego (non existens)9. Powód powinien natomiast wystąpić do sądu,
    który
    wydał nakaz zapłaty o uzupełnienie orzeczenia zawartego w jego treści o
    rozstrzygnięcie o kosztach postępowania. Żądanie powoda może być
    sformułowane następująco: ,,[wnoszę] o uzupełnienie nakazu zapłaty wydanego
    przez Sąd Rejonowy/Okręgowy w dniu ... w sprawie sygn. akt ... poprzez
    nakazanie pozwanemu zapłacenia powodowi kwoty ... tytułem zwrotu kosztów
    postępowania, w tym kwotę ... tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego".
    Wniosek taki powód powinien złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia
    nakazu
    zapłaty (art. 351 § 1 kpc w zw. z art. 361 kpc). O uzupełnieniu nakazu o
    rozstrzygnięcie o kosztach sąd orzeknie postanowieniem (art. 351 § 3
    kpc), na
    które przysługuje zażalenie, jako na postanowienie rozstrzygające o zwrocie
    kosztów (art. 394 § 1 pkt. 9 kpc)10 z zastrzeżeniem dalszych uwag.
    ad. 2. Zażalenie powoda na postanowienie nie obciążające pozwanego
    kosztami postępowania może być sformułowane następująco: ,,[wnoszę] zażalenie
    na postanowienie Sądu Rejonowego/Okręgowego zawarte w treści nakazu zapłaty
    z dnia ..., wydanego w sprawie sygn. akt ..., o nie obciążeniu pozwanego
    kosztami
    postępowania i wnoszę o zmianę zaskarżonego postanowienia i nakazanie

    --
    Liwiusz