  • 1. Data: 2010-03-05 08:41:10
    Temat: Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Otrzymaliśmy (jako powodowie) z sądu pismo - nakaz zapłaty w postępowaniu
    upominawczym przez pozwanych zapłacenia kwoty głównej wraz
    z odsetkami oraz kwoty tytułem kosztów procesu -

    - w terminie dwóch tygodni lub wniesienie w tym terminie sprzeciwu (przez pozwanych).

    Pytania:

    1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać na otrzymanie
    z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

    2. W pozwie o zapłatę była zawarta także prośba o zasądzenie kosztów pełnomocnictwa
    wg norm przepisanych. Czy w nakazie zapłaty w
    postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje? Ewentualnie
    należy osobno zgłosić wniosek?
    THX

  • 2. Data: 2010-03-05 09:10:43
    Temat: Re: Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    >
    > 1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać
    > na otrzymanie z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

    Albo czekać na pismo, albo na kasę na koncie, albo poczekać do
    uprawomocnienia i wtedy zwrócić się o nadanie klauzuli wykonalności.

    > 2. W pozwie o zapłatę była zawarta także prośba o zasądzenie kosztów
    > pełnomocnictwa wg norm przepisanych. Czy w nakazie zapłaty w
    > postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje?

    Ummm... Jakiego pełnomocnictwa? Była jakaś rozprawa z reprezentującym
    adwokatem, hmm?

  • 3. Data: 2010-03-05 09:12:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    >
    > 1. Czy w tej chwili jako powodowie mamy coś robić, czy po prostu czekać na
    otrzymanie z sądu jakiegoś kolejnego pisma?

    Jak pozwani złożą sprzeciw, otrzymacie go wraz z terminem rozprawy.
    Jeśli sprzeciwu nie będzie, zostanie nadana klauzula wykonalności.
    Niektóre sądy (np. gospodarcze w Warszawie) wysyłają klauzulę
    automatycznie. Inne (np. cywilne na Pradze w Warszawie) wymagają
    napisania wniosku o dostarczenie tytułu wykonawczego.

    W praktyce za około miesiąc zadzwońcie, dowiedzcie się, czy jest już
    klauzula (a jeśli nie, to kiedy będzie, czy pozwani odebrali pozew itp.)
    i spytajcie się, czy sąd sam wyśle klauzulę, czy trzeba o to zawnioskować.

> [...]
    wg norm przepisanych. Czy w nakazie zapłaty w
    > postępowaniu upominawczym kwota kosztów pełnomocnictwa nie występuje? Ewentualnie

    Występuje, koszty powinny być zasądzone. Jednak sądy często wydają
    nakazy zapłaty jak maszynki i robią dużo błędów (np. mi dwa razy
    zasądzono w nakazie koszty adwokata, mimo że występowałem osobiście w
    sprawie). Jeśli ich nie ma, to przeczytać kpc:

    art. 108(1)
    Jeżeli w toku postępowania sąd nie orzekł o obowiązku poniesienia
    kosztów sądowych lub orzeczeniem nie objął całej kwoty należnej z tego
    tytułu, postanowienie w tym przedmiocie wydaje na posiedzeniu niejawnym
    sąd, przed którym sprawa toczyła się w pierwszej instancji.

    oraz
    http://www.grzybkowski-guzek.pl/download/Kancelaria_
    Grzybkowski_Guzek_004.pdf

    "ad. 1. W przypadku braku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w nakazie zapłaty
    co do żądania kosztów, nakaz ten nie zawiera postanowienia podlegającego
    zaskarżeniu w drodze zażalenia8. Zażalenie takie na podstawie art. 370 kpc
    musiałoby zostać odrzucone w postępowaniu instrukcyjnym przez sąd I
    instancji
    (ewentualnie przez sąd II instancji - 373 kpc), jako wniesione od
    orzeczenia nie
    istniejącego (non existens)9. Powód powinien natomiast wystąpić do sądu,
    który
    wydał nakaz zapłaty o uzupełnienie orzeczenia zawartego w jego treści o
    rozstrzygnięcie o kosztach postępowania. Żądanie powoda może być
    sformułowane następująco: ,,[wnoszę] o uzupełnienie nakazu zapłaty wydanego
    przez Sąd Rejonowy/Okręgowy w dniu ... w sprawie sygn. akt ... poprzez
    nakazanie pozwanemu zapłacenia powodowi kwoty ... tytułem zwrotu kosztów
    postępowania, w tym kwotę ... tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego".
    Wniosek taki powód powinien złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia
    nakazu
    zapłaty (art. 351 § 1 kpc w zw. z art. 361 kpc). O uzupełnieniu nakazu o
    rozstrzygnięcie o kosztach sąd orzeknie postanowieniem (art. 351 § 3
    kpc), na
    które przysługuje zażalenie, jako na postanowienie rozstrzygające o zwrocie
    kosztów (art. 394 § 1 pkt. 9 kpc)10 z zastrzeżeniem dalszych uwag.
    ad. 2. Zażalenie powoda na postanowienie nie obciążające pozwanego
    kosztami postępowania może być sformułowane następująco: ,,[wnoszę] zażalenie
    na postanowienie Sądu Rejonowego/Okręgowego zawarte w treści nakazu zapłaty
    z dnia ..., wydanego w sprawie sygn. akt ..., o nie obciążeniu pozwanego
    kosztami
    postępowania i wnoszę o zmianę zaskarżonego postanowienia i nakazanie

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-03-05 09:13:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Ummm... Jakiego pełnomocnictwa? Była jakaś rozprawa z reprezentującym
    > adwokatem, hmm?

    A kto pozew pisał, hmmm?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-03-05 09:18:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > A kto pozew pisał, hmmm?

    Tyżprawda...

  • 6. Data: 2010-03-05 11:00:10
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 05 Mar 2010 10:10:43 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Albo czekać na pismo, albo na kasę na koncie, albo poczekać do
    > uprawomocnienia i wtedy zwrócić się o nadanie klauzuli wykonalności.

    Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry zakład fotograficzny we Wrocławiu http://foto-krzyki.pl

  • 7. Data: 2010-03-05 11:13:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

    Nie każdy :P Z urzędu może klauzulę nadać (a nie wysłać tytuł), choć
    wydział cywilny dla Warszawy Pragi jak się go nie popędzi wnioskiem to
    aktualnie nadaje klauzule na nakazy, które powinny być prawomocne rok
    temu ("wie pan, braki kadrowe").

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-03-05 11:47:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd pisze:

    > Sąd z urzędu przysyła wyrok z klauzulą.

    Czyżby?

    Może w jakimś zapomnianym sądzie, gdzie personel się nudzi i szuka, co
    by tu jeszcze zrobić, żeby tę nudę zabić ;)

  • 9. Data: 2010-03-05 11:57:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Czyżby?
    >
    > Może w jakimś zapomnianym sądzie, gdzie personel się nudzi i szuka, co
    > by tu jeszcze zrobić, żeby tę nudę zabić ;)

    W takim zapomnianym sądzie właśnie nie wyślą. Poczekają na wniosek,
    popiją herbaty itp. W sądzie gdzie jest naprawdę duży przemiał, z chęcią
    wyślą z urzędu, bo robi się to w miarę automatycznie i nie trzeba się
    bawić w dodatkowe wnioski powodów.

    Co ciekawe w sądzie, gdzie wysyłają z automatu, robią to za darmo. A
    w takim na wniosek chcą 6zł. Nie za klauzulę, bo ta jest za darmo, ale
    za stronę odpisu postanowienia :)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-03-05 12:26:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 05 Mar 2010 12:47:41 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Czyżby?
    >
    > Może w jakimś zapomnianym sądzie, gdzie personel się nudzi i szuka, co
    > by tu jeszcze zrobić, żeby tę nudę zabić

    Art. 782 par. 2 kpc.
    Ale fakt, że napisałem "wyrok", a myślałem "nakaz" -- bo tego dotyczyło
    pytanie.