    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 12 Sep 2013 00:02:52 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy

    On Wed, 11 Sep 2013, Robert Tomasik wrote:

    > nie upoważni. Nie są stroną umowy i to kończy dyskusję. Jeśli to jest tak, że
    > spółdzielnia kupiła te wodomierze i je wymienia, a jedynie obciąża kosztami
    > lokatora, to nic nie zrobisz.

    [...]

    > O ile się orientuję, to wodomierze należą do spółdzielni i oni to muszą
    > wymieniać co 5 lat. Nie możesz sobie sam tego wymienić, bo wodomierz nie jest
    > Twój

    Jako że spółdzielcą nie jestem, nie mam jasności z czego wynika
    założenie jak wyżej, znaczy że sp-nia "przymusowo" rozlicza zużycie
    wody.
    Patrząc na warunki "wspólnotowe", wydawałoby się słuszne, że
    "oczywiste" jest rozliczenie wody zużytej na cele wspólne.
    W przypadku wody zużywanej przez lokal, w świetle 648 KC, na
    mój gust całkiem legalne byłoby założenie "indywidualnego"
    licznika rozliczanego *z dostawcą*.
    Dodam, że przy cenie pozycji "obsługa licznika" to rozwiąanie
    wcale nie opłaca się ekonomicznie :>, niemniej jest to sprawa
    zupełnie odrębna od pytania, czy korzystanie ze "spółdzielczego"
    licznika jest PRZYMUSEM.
    Dodam również, że równie oczywiste jest, że nadal nie uzyskujemy
    tą drogą Zaspokojenia Liwiuszowego założenia o "swoim liczniku" :)
    (wątek o własnym liczniku w roli DRUGIEGO licznika chyba już
    w tym roku był i raczej wyjaśnia ideę - nie ma zakazu wstawiania
    swojego licznika, ale to nie zobowiązuje dostawcy do korzystania
    z tego "naszego" licznika).

    > - jeszcze dopuścisz sie przywłaszczenia. Oni Cię tylko obciążają
    > kosztami. I czy dorzucą to jawnie do rachunku, czy wrzucą w koszty ogólne
    > podnosząc je, to ma to znaczenie jedynie kosmetyczne.

    Nie ma, dopóki nie upewnimy się czy sp-nia (tudzież
    ewentualnie wspólnota, w tym powstała wskutek istnienia
    wyodrębnionych w budynku spółdzielczym lokali, będących
    własnością innych podmiotów) ma bezwzględne prawo
    do narzucenia "spółdzielczego" rozliczenia :)

    > Próbować można, no ale automatycznie rodzi sie pytanie, kto poniesie te
    > koszty, których nie poniesie lokator?

    Konkretnie które?
    Więcej roboczominut na odczyt stanu licznika?

    > Pozostali lokatorzy?

    Oczywiście że nie, nie TYLKO oni.
    Problem w tym, że konkretny lokator chce to zrobic "inaczej",
    samemu ponosząc koszty (których nie ponoszą ci "inni")
    a pytaniem jest, czy są legalne podstawy aby mu tego zabronić.
    Na mój gust, wydaje się, że założenie iż dostawca ma prawo
    wymusić narzucenie swojego licznika wygląda przekonująco.
    Jeśli sp-nia jest jego dostawcą wody z którym dobrowolnie
    lub pod przymusem ustawowym zawarł umowę na dostarczanie
    wody, to IMO rzeczywiście ma prawo postawić warunek "licznik
    jest nasz".

    > Reasumując, zarząd spółdzielni musi jakąś tam decyzję podjąć

    O ile "musi" być dostawcą wody.
    Czy tak jest?

    pzdr, Gotfryd