    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mozna czy nie mozna!!
    Date: Mon, 03 Apr 2006 09:24:34 +0200

    Kris napisał(a):

    > 1. mam konto w Banku Slaskim i ostatnio bank na niektorych swoich
    > bankomatach wprowadzil ograniczenia w postaci mozliwosci wyplacania tylko
    > kwot co 50 PLN

    > Czy moga wprowadzic takie ograniczenia i pobierac w takim przypadku prowizje
    > za wyplacenie pieniedzy w kasie

    Co do tego że bankomat wydaje tylko 50-tki to jest to jakieś
    ograniczenie techniczne.
    Inaczej bankomat by musiał dysponować wszelkimi nominałami do
    jednogroszówek włącznie. Techniczne nawet jest to możliwe ale nie ma
    takiego obowiązku.

    Co do prowizji, to bank pobierać ją może, jednak ostatnio była jakaś
    burza że emerytom każą płacić prowizję od wypłat w okienku i może
    komisja śledcza się przy okazji problemem zajmie, bo mają sprawdzać
    czemu nasze banki są takie drogie :)

    > 2. Chialem zatankowac na stacji BP w zawierciu (zaraz przy urzedie miejskim)
    > a ze mialem przy sobie niecale 20 PLN wiec za tyle chcialem zatankowac gazu
    > i okazalo sie ze nie da rady bo pani ze stacji powiedziala ze oni leja
    > conajmniej 10 litrow bo inaczej psuje sie im pompa i musze conajmniej 10
    > litrow wlac no i oczywiscie nie zatankowalem
    > oczywiscie na innych stacjach mi sie to nie zdarzylo

    Trudno powiedzieć.
    Np. paliwa nie zatankujesz mniej niż 2l - przynajmniej teoretycznie.
    Dystrybutory paliwa mają podaną minimalną ilość odmierzonej cieczy -
    zazwyczaj 2l. Poniżej tej ilości niedokładność pomiaru może być większa
    niż dopuszczalna.
    Niemniej jak kiedyś tankowałem litr to mi nie robili problemów.

    Jeżeli faktycznie ich urządzenia nalewawcze nie radzą sobie z mniejszą
    niż 10l ilością gazu to IMO mogą nie sprzedać takiej ilości. Może to być
    też związane z niedokładnością pomiaru poniżej jakiejś ilości.

    Podobny przykład co gdybyś przyszedł do sklepu i chciał kupić 6g chleba,
    3g mąki i 13.4ml piwa...
    Też Ci nikt nie będzie mógł tego sprzedać z racji braku wag
    laboratoryjnych ;)

    > 3. czesto mi sie zdaza kupujac jakas rzecz na stacji benzynowej ze cena
    > naklejona na naklejce wynosi np 1.20 a jak pani nabije to na kase to
    > wyskakuje 1.25 albo 1.3 oczywiscie jesli zauwaze to interweniuje i kupuje za
    > tyle ile jest napisane na etykiecie ale co zrobic jak pani sie uprze ze
    > jednak musze zaplaci tyle ile na kasie wybilo

    Jak się uprzesz to masz prawo zapłacić tyle ile było na "publicznie
    wystawionej cenie", a więc na etykiecie.

    > 4. w niektorych obiektach gdzie mozna placic karta widnieje ladny napis przy
    > kasie ze platnosc karta mozliwa przy zakupie powyzej okreslonej kwoty czy to
    > jest zgodne z prawem

    Tak - było milion razy.

    > co zrobic gdy trafie na bardzo upartego sprzedawce i on sie uprze ze nie
    > przyjmie platnosci karta (choc jestm prawie na 100% pewnien ze nie moze
    > odmowic nawet jesli kupie zapalki za 20 gr)?

    Może, może - poszukaj w archiwum, tam wszystko było 100x wytłumaczone.