eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoLicencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą › Re: Licencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 15 Feb 2013 00:01:51 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Licencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą

    On Thu, 14 Feb 2013, Jakub Anderwald wrote:

    > Dozwolony użytek dotyczy korzystania z utworów nieodpłatnie, np. pożyczając płytę
    od kolegi.

    > Ja bym chciał wiedzieć, jakie mam prawa, gdy korzystam z takiego utworu odpłatnie,
    > kupując nośnik i licencję.
    > Jaka jest ta licencja?

    Można powiedzieć tak: "licencja jest taka, jaką kupiłeś" :>
    Primo, całkiem często jest ona zawarta w dostarczonej treści.
    Obojętnie czy to program czy film - czasem w osobnym zbiorze typu
    "readme.txt" albo license.txt, czasem w postaci czołówki utworu
    multimedialnego.
    IMO nic nie stoi na przeszkodzie, aby *mogła* ona być dostępna
    w inny sposób, jako że licencja niewyłączna może być wręcz
    udzielona w dowolnej formie.

    > Podejrzewałem, że jest jakaś domyślna zapisana w ustawie o prawie autorskim,

    Wygląda tak: "wszystkie prawa ma twórca, a inni dostają tylko
    to na co im pozwolił lub co wynika z przepisów szczególnych".
    I nie ma defaultowej licencji, są tylko defaultowe ograniczenia
    (niżej), a przez przepisy szczególne rozumiem m.in. to, że
    np. prawa majątkowe mogą przysługiwać pracodawcy a nie
    twórcy.

    > ale nie mogłem nic na ten temat znaleźć przekopując internet.

    A przekopując ustawę?

    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 41.
    [...] lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”,
    obejmuje pola eksploatacji wyraŸnie w niej wymienione.
    [...]
    Art. 65.
    W braku wyraŸnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się,
    że twórca udzielił licencji.

    Art. 66.
    1. Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu
    lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swojš siedzibę,
    chyba że w umowie postanowiono inaczej.
    2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, prawo uzyskane na podstawie
    umowy licencyjnej wygasa.
    ---

    Są jeszcze drobne zapiski dotyczące np. prawa do debbugowania programów
    w określonym celu, które wynikają z faktu (a nie zakresu) licencji.

    pzdr, Gotfryd