  • 1. Data: 2013-10-26 07:38:14
    Temat: Kwota zwolnienia od podatku (rodzic-dziecko)
    Od: Zenek <b...@b...brak>

    Od 5-ciu lat przelewam synowi pieniądze, a więc od 2008. Kwota
    zwolnienia od podatku wynosi 9637 zł. Aktualnie naliczyłem, że przelałem
    mu już 9500 zł. Czy w roku 2014 skasuje się kwota przelana w 2008 roku i
    będzie to coś w stylu 9500-kwota jaką przelałem w roku 2008. Tak to działa?

  • 2. Data: 2013-10-26 08:10:25
    Temat: Re: Kwota zwolnienia od podatku (rodzic-dziecko)
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Saturday, 26 October 2013 07:38:14 UTC+2, Zenek wrote:
> [...]
    > będzie to coś w stylu 9500-kwota jaką przelałem w roku 2008. Tak to działa?

    W tej chwili nie ma limitów przy pierwszym stopniu pokrewieństwa, tylko trzeba złożyć
    odpowiednią deklarację do ZUS o przekazanej kwocie.

    AdamK

  • 3. Data: 2013-10-26 10:14:49
    Od: "Garg07." <g...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Klobukowski" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości news:11c2ff29-98cb-45e4-b966-

    > do ZUS o przekazanej kwocie.

    I do najbilżeszej parafii rzymskokatolickiej też.

    A nie przypadkiem do Urzędu Skarbowego?

  • 4. Data: 2013-10-26 14:37:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Oct 2013, Adam Klobukowski wrote:

    > W tej chwili nie ma limitów przy pierwszym stopniu pokrewieństwa,

    Właśnie piszesz, że są.
    Do limitu "nic nie trzeba".

    > tylko trzeba złożyć odpowiednią deklarację do ZUS o przekazanej kwocie.

    :) (ZUS)

    Ale po złożeniu deklaracji są cyrki - już nie wiem, czy rozważano
    na .podatki czy tu, ale z litery przepisu wychodzi, że każda
    KOLEJNA darowizna musi być "opapierkowana".
    I co gorsza brak papierka "działa wstecz".
    Literalnie wystarczy udowodnić, że po skorzystaniu ze zwolnienia
    obdarowany dostał JESZCZE (później) guzik sztuk jedna, i (tak
    wyszło z dyskusji) jest to podstawa do obłożenia podatkiem
    od sumy WSZYSTKICH (łapiących się w okres 5 lat minus limit
    zwolnienia) darowizn.

    Ppp.osłowie wykazali się czujnością, głosując za wadliwą
    logicznie ustawą... (a co najmniej nie dość jednoznaczną)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-10-26 17:02:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Zenek wrote:
> [...]
    > będzie to coś w stylu 9500-kwota jaką przelałem w roku 2008. Tak to działa?

    tak
    to działa jak okienko czasowe

    czytaj uwaznie
    art 9

    2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby
    następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych
    ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych
    od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających
    rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

    czyli jesli dzisiaj chcesz dac darowizny.
    to zliczasz, to dzisiajszą darowizne i wszystkie darowizny z lat 2008-2012.
    Jesli to nie przekroczyło 9637 zl, to jestes czysty.

    jesli przekroczyło to podatek nalezy sie od sumy tych darowizn - 9637 zł
    od tak obliczonego podatku nalezy odliczyc podatek już zapłacony wczesniej.

    np dzis dajesz darowizne i suma darowizn wyszla 10000 zl
    podstawa podatkowanie 10000 - 9637 = 363 zl
    podatke 3% = 10.89

    jutro dajesz darowizne i suma darowizn wynosi 10100 zl
    podstawa opodatkowania 10100 - 9637 = 463 zl

    podatek 3% = 13.89 MINUS 10.89 = 3 zlote do doplacenia

    i dalej tak.
    W nastepnym roku odpadna darowizny z 2008 roku.
    ale metoda liczenia jest taka sama.

    ----------------
    teraz druga metoda na niezaplacenie podatku
    dajesz darowizne i zgłaszasz w US, wowczas nawet po przekroczeniu
    (UWAGA) SUM darowizn podatku nie placisz.
    Ale kazdą darowiznę musisz wowczas zgłaszać tak długo jak długo suma
    darowizn przekracza kwotę zwolnioną.

    uwaga drastyczny
    przykład

    dałeś synowi 100 tys zł w ubiegłym roku. zgłosiłeś w US, podatku nie
    zapłaciłeś. podatek nalezy (nie chce mi sie liczyc) założmy 5000 zł.

    w tym roku dajesz synowi 100 zł i nie zgłaszasz
    i co wychodzi.

    suma darowizn z ostatnich 5 lat to 100 100 zł.
    podatek do zapłacenia 5001 zł minus podatek do tej pory zapłacony. UWAGA
    ZERO, bo przeciez go nie zapłaciłeś. do zapłaty 5001 zł.

    Nie ma w ustawie zwolnienia od sumowania darowizn zwolnionych na
    podstawie art 4A.

    Wniosek kupienie dziecku lodów nalezy przez nastepne 5 lat zgłaszać w
    urzedach skarobwych az do wykluczenia darowanych 100 tys zl z okresu
    podlegającemu zliaczaniu. czyli prawie 6 lat.

  • 6. Data: 2013-10-26 19:56:18
    Od: Zenek <b...@b...brak>

    Piękne mi to wyjaśniłeś. Dziękuję bardzo takiego wyjaśnienia
    oczekiwałem. Pozdrawiam

    --
    Zenon

  • 7. Data: 2013-10-28 13:24:45
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 26.10.2013 17:02, witek pisze:

    > Wniosek kupienie dziecku lodów nalezy przez nastepne 5 lat zgłaszać w
    > urzedach skarobwych az do wykluczenia darowanych 100 tys zl z okresu
    > podlegającemu zliaczaniu. czyli prawie 6 lat.

    Lodów to chyba nie, bo karmienie dziecka to chyba pod jakąś alimentację
    czy jak to się tam nazywa podpada, a nie pod darowiznę.

    Ale już balonika, owszem.

    MJ

  • 8. Data: 2013-10-28 16:11:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

    > Lodów to chyba nie, bo karmienie dziecka to chyba pod jakąś alimentację
    > czy jak to się tam nazywa podpada, a nie pod darowiznę.
    >
    > Ale już balonika, owszem.
    >
    > MJ

    jak dzieciak jest samodzielny, to nie ma mowy o alimentacji.
    lody jak najbardziej są wowczas darowizną.

    uwaga, na małżeństwa z rozdzielonością majątkową.
    romantyczna kolacja przy swiecach w knajpie, za którą zapłacił mąż, może
    skończyś na kodeskie karno-skarbowych za nieujawnienie przychodu do
    opodatkowania. I ja wcale nie straszę.

  • 9. Data: 2013-10-28 21:05:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2013, witek wrote:

> [...]
    > romantyczna kolacja przy swiecach w knajpie, za którą zapłacił mąż, może
    > skończyś na kodeskie karno-skarbowych za nieujawnienie przychodu do

    E, to chyba było przed ostatnią zmianą w ustawie w przepisie
    o zwolnieniu, przyznaję że relatywnie niedawno. Rok? Dwa?
    Od czasu tego zapisu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20131007,zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku
    od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    ---

    ...wszelka postać "usługowa" (niedarowiznowa) została faktycznie
    zwolniona, chyba zostaje tylko cyrk z darowiznami.
    A ust.20 nie dotyczy rodzielności majątkowej, lecz umów o pracę
    (wyłącznie).
    Niemniej przesławne "kanapki dla dziecka" literalnie dopisali
    do art.2.1.7 :), tak że mają już nie tylko "podwójne zwolnienie",
    ale wyrażone jasnym przepisem :)

    Ale rzeczywiście, nie wadzi to wszczynaniu postępowań wobec
    "ointercyzowanych" małżonków za PRZESZŁE lata, link do prasowego
    opisu w którym taka wezwana przez skarbówkę małżonka sporządziła
    im solidną listę, pytając czy podpaski też dołącząć, chyba był
    na grupie :)

    pzdr, Gotfryd