    From: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.rec.dom
    Subject: Re: Kwaterunek, a remonty i modernizacje
    Date: Thu, 19 Feb 2004 10:20:38 +0100

    Witam i dziękuję za odpowiedź!

    > Prywatnych to nie boli, bo z zasady powinno wystarczyc to co jest
    > zgromadzone na tzw. funduszu remontowym. Najemcow lokali gminnych nie ma
    > prawa obciazac - chcialbys placic za prace wykonywane w lokalu nie bedacym
    > Twoja wlasnoscia?

    W takim razie koszty przypadające na lokale kwaterunkowe musi ponieść Gmina.

    > (jesli wspolnota jest duza i wykupiono powyzej
    > 20% to indywidualni rzadza :-)

    Tak jest w tym przypadku.

    > Poczytaj sobie Ustawe z dnia 24 czerwca 1994 roku o wlasnosci lokali (wraz z
    > jej pozniejszymi zmianami);

    Na wskazanej przez Ciebie stronie 'zarządca' czytam:

    "Zgodnie z brzmieniem art. 14 ustawy o własności lokali, na koszt
    zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remont i bieżącą konserwację,
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w
    części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą
    i windę,
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publiczne, chyba że są pokrywane
    bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
    Wyliczenie kosztów zarządu jest objęte tym przepisem, jednocześnie
    stanowi on tylko pewnego rodzaju wstęp do tego wyliczenia. Ponadto do
    wyliczenia tego wchodzą jeszcze wszelkie wydatki związane z wspólna
    nieruchomością, mogą nimi być, np. : opłaty związane z odprowadzaniem
    ścieków, ewentualne wydatki podczas procesów sądowych."

    I tu powraca problem podzielników kosztów c.o. o którym pisałem
    wcześniej. Skoro Art. 45a, ust. 4 Prawa Energetycznego mówi, że opłaty
    za centralne ogrzewanie pobierane od osób nie będących odbiorcami nie
    mogą być większe niż koszty zakupu energii, to koszty obsługi systemu
    podzielników powinny być wliczone do kosztów zarządu nieruchomością. Ale
    czy mogą? O wysokości czynszu w lokalach należących do jej zasobów
    decyduje Gmina; potrzebna jest uchwała Rady Gminy (Art. 7, 8, 21 ustawy
    o ochronie praw lokatorów) - czy się nie mylę? Czy ww. uchwała może i
    powinna uwzględniać koszty związane z podzielnikami? A jeśli nie
    uwzględnia, to chyba zarządca nie może obciążać lokatorów mieszkań
    kwaterunkowych tymi kosztami?
    Ciekawi mnie też sprawa systemu ESCO w którym firma obsługująca
    podzielniki dokonuje instalacji systemu na własny koszt, a następnie
    czerpie zysk z zawyżonych opłat pobieranych od lokatorów (do czasu
    pokrycia kosztów instalacji systemu). Mam wrażenie, że w przypadku
    lokali kwaterunkowych nie jest to działanie legalne. Jaka jest Twoja opinia?
    Wreszcie kwestia kosztów energii cieplnej. Zakładając, że system
    podzielników działa prawidłowo, to lokale kwaterunowe, w których
    zarządca nie wymienił okien obciążane są większymi kosztami niż lokale
    właścicieli prywatnych, którzy taki remont przeprowadzili. Czy zatem
    dopuszczalne jest wprowadzenie takiego systemu podziału kosztów c.o.?

    Liczę na odpowiedź!
    Pozdrawiam,
    Piotr